הנשיא והגבאי של בית הכנסת 'עדס' הלך לעולמו

ר' יחזקאל נוואמה ז"ל הלך לעולמו בגיל 104. שימש כנשיא וגבאי בית הכנסת המפואר והעתיק 'עדס' בשכונת נחלאות בירושלים וכאחד ממנהיגי הקהילה החלבית. הלווייתו היום להר המנוחות 

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 3.7.2022 | 16:29

ר' יחזקאל נוואמה ז"ל | צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: מירושלים מגיעה הידיעה על פטירתו בשיבה טובה של ר' יחזקאל נוואמה ז"ל, נשיא וגבאי בית הכנסת הגדול והעתיק 'עדס' בשכונת נחלאות בירושלים שהשיב את נשמתו ליוצרה בגיל 104.

המנוח היה משכים ומעריב לבית הכנסת ורומם והאדיר את תפארת הפיוט בארץ ובעולם בבית הכנסת 'עדס'. 

כל ימיו התמסר לבית הכנסת ודאג לביסוסו ואחזקתו; היה דבק בצדיקי הדור והתבטל בפני כל אחד ואחד. 

בנוסף, שימש כנשיא חברת קדישא לעדה הספרדית בירושלים. נואמה נחשב לאחד ממנהיגי הקהילה החלבית בירושלים וחרף גילו המופלג המשיך להגיע לתפילות בבית הכנסת גם בשנים האחרונות.

בית הכנסת של העדה החלבית, הוא מהמפוארים בבתי הכנסת בירושלים. הצייר יעקב שטרק, תלמיד בצלאל, סיים בשנת 1912 עבודת עיטור מרשימה על כל חללו הפנימי של בית הכנסת.

עוד קיימים בבית הכנסת אוצרות אמנות כהיכל מקורי שנעשה בידי אמנים מסוריה ובימה ושבכה ששוחזרו בידי האמן יגאל תמיר, בן השכונה. הרהיטים עשויים מלאכת מחשבת בעבודת דמשק ופסיפס של כתר ארם צובא. בחורף, מתקיימת בו בשבתות "שירת הבקשות" - אוסף פיוטים המושרים על ידי הקהל בבית הכנסת לפני תפילת שחרית.

בשנת 2009 הוחלט בבית הכנסת לטפל בציורי הקיר, אשר השחירו עם השנים. בעבודה שאינה עולה בקנה אחד עם כללי השימור, הודבק בד על הקירות ועליו הועתק הציור המקורי.

פעולות אלה הסבו נזק רב לציור המקורי. במאבק ציבורי, הופסקה העבודה באתר ע"י עיריית ירושלים. והוזמן צוות שימור מרשות העתיקות לעבוד במקום. הצוות גם הסיר שכבות צבע מאוחרות, וכך נחשפו עיטורים נוספים שלא ניתן היה לראות בעשרות השנים האחרונות.

מסע הלוויה היום בשעה 15:30 בצהריים מביתו ברחוב רש"י 76 בירושלים דרך בית הכנסת עדס בשעה 16:15 ובשעה 18:00 בבית הלוויות הספרדי בהר המנוחות שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.  

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום