מות העיתונאית: זו תוצאת בדיקת הקליע של צה"ל

מבדיקה בליסטית שביצע צה"ל לקליע ממנו נהרגה העיתונאית הפלסטינית עולה כי לא ניתן לקבוע על ידי מי נורתה העיתונאית. גם הבדיקה האמריקאית קבעה כי לא ניתן להכריע ממי היא נפגעה

מאיר גלבוע | חרבות ברזל 4.7.2022 | 17:18

כוחות צה"ל בג'נין | צילום: דובר צה"ל

לאחר שהקליע ממנו נהרגה בג'נין העיתונאית הפלסטינית שירין אבו-עאקלה, דובר צה"ל מפרסם היום (שני) הודעה ומבהיר כי לאחר בדיקה ישראלית, לא ניתן לקבוע על ידי מי נורתה העיתונאית. גם הבדיקה האמריקאית קבעה כי לא ניתן להכריע ממי היא נפגעה.

האירוע התרחש ביום 11 במאי 2022 כאשר כוחות צה"ל יצאו למבצע מעצרים בנפת ג'נין לסיכול ומניעת טרור, במהלכו נורתה אש נרחבת ולא נשלטת לעבר כוח צה"ל, לצד ירי מדויק והשלכת מטענים אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים. לקראת סיומו של המבצע, נפגעה העיתונאית שירין אבו-עאקלה.

בצה"ל מבהירים כי מאז האירוע המצער, הם מתחקרים ומבררים את נסיבות מותה של אבו-עאקלה. לשם כך, מינה הרמטכ"ל צוות ייעודי הכולל מומחים בנושאים שונים, במסגרתו נעשה בין היתר שחזור של האירוע וכן נעשתה הדמיה של השטח, על מנת לדמות עד כמה שניתן את התנאים שהתקיימו בעת האירוע.

לפי דובר צה"ל, מהתחקיר עולה כי לא ניתן לקבוע האם אבו-עאקלה נהרגה מירי חמושים פלסטינים אשר ירו בסביבתה באופן בלתי נשלט או ע"י לוחם צה"ל בשוגג. בצה"ל מדגישים כי התחקיר קבע בצורה חד משמעית כי לא התבצע ירי מכוון מצד כוחות צה"ל לעבר אבו-עאקלה.

מתאם הביטחון האמריקני בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית (USSC), קיבל ביום שבת האחרון מידי הרשויות הפלסטיניות את הקליע שעל פי הפלסטינים פגע בעיתונאית שירין אבו-עאקלה, לשם עריכת בדיקה בליסטית מקצועית ובלתי תלויה. הקליע נשמר, מרגע העברתו מידי הרשויות הפלסטינית ועד להחזרתו אתמול לאחר הבדיקה.

בקליע נערכה בדיקה בליסטית במעבדה לזיהוי פלילי, על ידי גורמים מקצועיים ישראלים, ונכחו בה נציגים מקצועיים של ה-USSC, על מנת לזהות את כלי הנשק ממנו נורה. הבדיקה נערכה בישראל, ולכל אורכה נכחו בה נציגים מה-USSC.

על אף המאמצים נמצא כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ואיכות הסימנים עליו, קיים קושי של ממש בביצוע הזיהוי, ובהתאם לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מהנשק שנבדק.

בהתאם לממצאי הבדיקה, הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי הנחה להמשיך ולפעול, לברר ולתחקר את האירוע תוך שימוש בכלל הכלים שברשותנו ותוך מחויבות לשקיפות ולחשיפת האמת. החלטת הפרקליטות הצבאית באשר לפתיחת חקירת מצ״ח תתקבל לאחר השלמת התחקיר הפיקודי.

צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל מקום שיידרש ולעמוד במשימותיו, תוך מאמץ להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. צה"ל מצר על פגיעה בבלתי מעורבים, גם במהלך חילופי אש או זירת קרב, ומקפיד הקפדה יתרה על ערך חיי אדם וחופש העיתונות.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום