"גזר דין מוות": מפגינים חרדים ענדו טלאי צהוב ועוררו זעם

כמאה מפגינים חרדים מנטורי קרתא התאספו מחוץ לכנס בנושא חופש דת בווסטמינסטר לונדון, הם ענדו טלאי צהוב שהיהודים ענדו תחת הכיבוש הנאצי, כדי למחות נגד החוק, מנהיג המפגינים אמר כי הטלאי מביע את הרגשתם. מנכ"לית הקרן לשואה "זה מביש לחלוטין לראות את הטלאי הצהוב מנוצל בדרך זו. לא משנה מה התלונה שלך, זה שגוי ופוגעני"

יענקי פרבר | חדשות בעולם 7.7.2022 | 10:24

מפגינים עם טלאי צהוב נגד חוק החינוך | צילום: באדיבות המצלם

כ-100 חברים בקהילת נטורי קרתא בלונדון, התאספו בווסטמינסטר מחוץ לכנס בנושאי דת, כדי להפגין נגד התערבות הממשלה בחינוך החרדי, לאחר שהחוק הבריטי מחייב מערכות חינוך חרדיות ללמד על נושאים שהם טאבו בציבור החרדי, עד כדי שהחרדים יאלצו לסגור את מוסדות החינוך ולא ללמד את אותם נושאים.

אך הטלאי הצהוב עורר זעם וסלידה מאחר שהטלאי היה סמל רדיפות הנאצים נגד היהודים, המפגינים מחו מחוץ לוועידת השרים הבינלאומית לחופש הדת בווסטמינסטר, שבה היו הרב הראשי אפרים מירוויס ושרת החוץ ליז טרוס כחלק מקהל של 700 משתתפים.

אשר גראט, דובר המפגינים, אמר לעיתון היהודי הבריטי Jewish News כי הטלאי הצהוב הוא סמל, מכיוון שההשפעה של חוק בתי הספר על החינוך הדתי "שווה ערך לגזר דין מוות".

שר המשפטים לשעבר לורד דיוויד וולפסון הגיב בזעם לתמונות שהגיעו בהפגנה. הוא אמר: "יש כמה דברים שהם קדושים ומעבר לפוליטיקה. ו'הטלאי הצהוב' הוא אחד מהם עבור מפגינים חרדים לנכס את הסמל הזה זה מביש לחלוטין, יכול להיות שיש להם תלונות מוצדקות ואולי אין להם, אבל השימוש בטלאי הצהוב מבזה אותם ואת הטיעון שלהם".

המפגינים עם טלאי צהוב בלונדון נגד חוק החינוך

קארן פולוק, מנכ"לית הקרן לחינוך לשואה, אמרה "זה מביש לחלוטין לראות את הטלאי הצהוב מנוצל בדרך זו. לא משנה מה התלונה שלך, זה שגוי ופוגעני". דיים מרגרט הודג', חברת הפרלמנט היהודית של הלייבור, הוסיפה שהשימוש בסמלים של עידן הנאצים במחאה היה "בלתי הולם לחלוטין".

הרב הראשי אפרים מירוויס, שסמכותו אינה מוכרת על ידי הקהילות החרדיות למהדרין, נאם ביום שלישי בוועידת חופש הדת, בה השתתפו נציגים מכל רחבי העולם. את פניהם קיבלו המפגינים החרדיים מחוץ למרכז המלכה אליזבת השנייה בווסטמינסטר, שאירח את הכנס בן היומיים

הגאון הרב אליקים שלזינגר זקן ראשי הישיבות באירופה, ראש ישיבת 'הרמה' בלונדון כתב איגרת ברכה למישל דונלן על מינויה לשרת החינוך החדשה, הוא הפנה את תשומת לבה להצעת חוק בתי הספר הנדונה כעת בפרלמנט, המבקשת להכניס שינויים שיהיו להם "השפעה שלילית מהותית על החינוך הדתי".

הרב שלזינגר כתב כי בעוד שבריטניה גאה להיות מדינה המאפשרת לאנשים מכל הדתות לחיות בהרמוניה בהתאם לעקרונות הדתיים שלהם, "חוק בתי הספר, למרבה הצער, פוגע במסורת הגדולה הזו על ידי ניסיון לשנות היבטים בסיסיים של הנוהג היהודי".

דובר המפגינים אמר לתקשורת הבריטית: "זה מביך שבעוד ועידה זו מקדמת את חופש הדת העולמי, הממשלה מבקשת לדכא את חופש הדת בחצר האחורית שלה", אמר הרב אשר גראט, דובר המפגינים.

"חלק 3 ו-4 של הצעת חוק בתי הספר מכילים הוראות שמפרות את חופש הדת, וחוסמות את ההתחייבויות של בריטניה על פי האמנה האירופית לזכויות אדם, מערכת החינוך החרדית מצליחה מאוד, בוגריו הם אזרחים שומרי חוק, שלווים ומשגשגים" המשיך הרב גראט. "בתי הספר שלנו אינם סובלים מבריונות, אלימות או רעה חברתית אחרת".

"החינוך שלנו מבוסס על לימוד ילדינו תורה, שעברה באהבה מדור לדור. הוא הופקד בידינו מאת השם בהר סיני לפני למעלה משלושת אלפים שנה. זה עצם הבסיס לחיינו ולקיומנו. הצעת חוק בתי הספר היא, אם כן, גזר דין מוות על הקהילה שלנו, זהו צו גירוש ליהודים אורתודוקסים של בריטניה".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום