סקר 'בחדרי': הזליגה לבן גביר והנתון שיוריד מהשולחן את איום הפיצול

113 יום לבחירות: סקר 'בחדרי' בוחן את התזוזות בקול החרדי לקראת הבחירות | זליגת הקולות ל'ציונות הדתיות' והמפלגה שצריכה לחשוש בעיקר | הנתון שיוריד איום הפיצול ב'יהדות התורה' וגם: האם המנדט שימנע מנתניהו לכהן כרה"מ נמצא בציבור החרדי? | הסקר המלא

ארי קלמן | פוליטי 11.7.2022 | 18:32

סקר בחדרי חרדים | צילום: פלאש90

שבועיים לאחר פיזור הכנסת, וכארבעה חודשים לפני שאזרחי ישראל יצעדו לקלפיות בפעם החמישית בכשלוש שנים, 'בחדרי חרדים' בשיתוף מכון הסקרים החרדי 'אסקריא' בדק בסקר מעמיק את הלך ההצבעה החרדי, שמלווה הפעם בחשש מזליגת קולות מאסיבית ל'ציונות הדתית' של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, וכן ברקע הדיבורים על אפשרות של פיצול 'יהדות התורה' והתמודדות נפרדת של 'דגל התורה' ו'אגודת ישראל'.

הסיפור המרכזי של הבחירות החמישיות הוא אחוזי ההצבעה במגזרים השונים. הגידול הטבעי באוכלוסייה עלול להשפיע על המודד למנדט ולשנות את תוצאות הבחירות באופן קריטי. בעוד במערכת הבחירות האחרונה המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, איבדו יחד מעל 62,000 קולות, השווים לשני מנדטים, לפי הלמ"ס חל גידול של 31,000 קולות בקול החרדי, אך למרות זאת מספר המצביעים החרדים צפוי לפי סקר 'בחדרי חרדים' להישאר יציב ולא לגדול. יתרה מכך, במידה ואחוזי ההצבעה הכלליים יגדלו הכוח החרדי אף עלול לרדת.

ההצבעה החרדית בבחירות:

לפי הסקר, שנערך בקרב המצביעים החרדים, 47% מהם יצביעו בבחירות הקרובות ל'יהדות התורה', המהווים 6.8 מנדטים; 23% יצביעו לש"ס (3.4 מנדטים); שמונה אחוזים יצביעו לציונות הדתית (מעט יותר ממנדט); 3% לליכוד; 2% למפלגות אחרות; 6% עדיין מתלבטים (מנדט אחד); ואילו 11% החליטו שלא יצביעו כלל בבחירות הקרובות (כשני מנדטים). חשוב לציין כי טבעי שבשלב מוקדם נראה יותר התלבטויות, אך אותם קולות יתחלקו לרוב בעיקר בין המפלגות החרדיות הגדולות, כך שסביר שיהדות התורה מקבלת גם לפי סקר זה שבעה מנדטים.

הזליגה החרדית למפלגת 'הציונות הדתית' 

מערכת הבחירות הנוכחית מלווה במאמץ חרדי אדיר למנוע את זליגת הקולות לאיתמר בן גביר ומפלגתו 'הציונות הדתית' שזוכה לאהדה לא מעטה בקרב צעירים חרדים. לפי סקר 'בחדרי חרדים' וחברת 'אסקריא', עיקר זליגת קולות החרדים מגיעה מש"ס ומ'אגודת ישראל'.

לפי החלוקה, כמחצית מהאנשים שאמרי כי יצביעו לציונות הדתית, הם מצביעים חוזרים (כ-4% מכלל המצביעים), כחמישית מהם הצביעו בפעם הקודמת לש"ס (כ-2% מהמצביעים), 11% הצביעו ליהדות התורה - ובעיקר מהזרם החסידי - (כאחוז מהמצביעים), 17% מהחרדים שענו בסקר כי יצביעו לבן גביר לא הצביעו כלל בבחירות הקודמות - ולא בגלל שהיו צעירים מדי - (כאחוז וחצי מסך קולות החרדים).

כך ישפיע הפיצול בין 'דגל התורה' ל'אגודת ישראל' על המפה הפוליטית החרדית

כפי שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', ב'דגל התורה' שוב הניחו על השולחן את איום הפיצול מן האחות החסידית לקראת הבחירות. אך הסקר שאנחנו מפרסמים כעת עלול לסתום את הגולל על הרעיון הנועז. לפי תוצאות הסקר שנערך בשיתוף מכון 'אסקריא', במקרה של פיצול, 'אגודת ישראל' החסידית לא תעבור את אחוז החסימה והיא מקבלת רק 2.5 מנדטים בלבד, לעומת 'דגל התורה' שזוכה בסקר ל-4.5 מנדטים - ונכנסת לכנסת.

במקרה של פיצול המפלגה האשכנזית, 13% מהחסידים שהשתתפו בסקר הודו כי יצביעו דווקא למפלגה הליטאית. מכלל החרדים, 31% יצביעו ל'דגל', 17% בלבד יצביעו ל'אגודה', ואילו 3% מהחרדים שתכננו להצביע לבן גביר, יחזרו למקורות ויצביעו לאחת המפלגות החרדיות במידה ויהיה פיצול. 12% אמרו כי לא יצביעו כלל במקרה של פיצול. במידה ולא יהיה פיצול רק 11% לא יצביעו כלל. נקודה נוספת וחשובה לא פחות היא העובדה שבתסריט של פיצול ב'יהדות התורה', ש"ס מאבדת כ-3% ממצביעיה, ככל הנראה מצביעים ש"חוזרים הביתה" ומעוניינים בפיצול.

ביטחון בהצבעה | "מדד פריכות הקולות"

נתון נוסף שנבדק בסקר הוא מדד "פריכות הקולות": עד כמה בטוחים המצביעים בהחלטתם? מדד זה מהווה אינדיקציה לרמת הביטחון בהצבעה, מפלגה עם רמת ביטחון נמוכה לא תוכל לנוח ולשקוט עד תום ההצבעה מאחר ומצביעיה התגלו "פריכים" ואינם להוטים לממש את זכותם בהצבעה למפלגה בה הם תומכים. לפי הסקר, 'יהדות התורה' אמנם לא גדלה אך מצביעיה הם כמעט וודאיים: 91% מהמצביעים ציינו כי הם בטוחים ב-100% שיצביעו למפלגה, אחריה מפלגת ש"ס, עם 81% מהמצביעים הבטוחים שיצביעו למפלגה, הסיפור שונה בקרב המצביעים החרדים לסמוטריץ' ובן גביר, רק 49% מהם בטוחים שאכן יצביעו למפלגת הציונות הדתית ביום הבחירות.

דודי דרור, מנכ"ל חברת המחקר אסקריא: "מפלגות הבית של המגזר החרדי אינן בצמיחה ובניגוד למחשבה נפוצה לפיה יהדות התורה נמצאת על סף המנדט השביעי, נראה כי אפילו המנדט השביעי אינו מובטח. גם מפלגת ש"ס מאבדת קולות חרדיים - חלקם לטובת מפלגת הציונות הדתית".

"עם זאת", מציין דרור, "מעניין לשים לב שמצביעי הציונות הדתית בטוחים פחות בהצבעתם בהשוואה למצביעי ש"ס ועוד פחות בהשוואה למצביעי יהדות התורה, כך שאולי צדק דבר הקמפיין - ברגע האמת ג'".

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום