סערה מגנטית: התופעה שעלולה להשבית את אפליקציות הניווט

סערה סולארית שתפגע בימים אלה בשדה המגנטי של כדור הארץ עלולה לגרום להשלכות קשות במספר רב של מערכות קריטיות, בהן מערכת ה-GPS ורשת האינטרנט, אך גם לתופעות יוצאות דופן כמו הזוהר הצפוני באזורים דרומיים מהרגיל

חזקי ניימן | טכנולוגיה 20.7.2022 | 22:57

אילוסטרציה | צילום: unsplash

סערה מגנטית שהגיעה לכדור הארץ בימים אלה עלולה לגרום להפרעה בלוויינים וכן במכשירים הקולטים אותות רדיו ו-GPS. הסערה, המכונה גם גאומגנטית, היא בעצם שינוי בפעילות השמש הגורם להפרעה בשדה המגנטי של כדור הארץ.

על פי הדיווח ב-N12, התופעה הזו מתרחשת כשהשמש הולכת ומתקרבת למחזור הסולארי שלה. מדובר בתקופה של כ־11 שנים שבמהלכם ישנו שינוי בפעילות השמש הנמדד על ידי השינויים במספר ובגודל הכתמים המופיעים עליה.

הסערה גם גורמת למחזות נדירים ויפים של זוהר הקוטב, שנצפו בימים האחרונים בצפון ארה"ב ובקנדה. מחזות כאלה צפויים בימים הקרובים גם בשמי צפון מישיגן ומיין. מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי בארה"ב צפה כי השיבושים עלולים להתרחש בחלק מהמקומות על פני כדור הארץ בימים חמישי ושישי הקרובים. במנהל מדגישים כי הסערה עלולה גם לפגוע גם בפעילות העופות הנודדים.

סבסטיאן וולטמר, צלם המתמחה בתיעוד אירועים מסוג זה סיפר: "בפעם האחרונה שזה קרה 40 לוויינים של חברת Spacex פשוט עלו בלהבות ואילון מאסק, בעלי החברה, איבד הון עצום".

הכתמים שנצפים על פני השמש הם אזורים חשוכים שבהם קר יותר מאשר באזורים אחרים. אותן "סערות מגנטיות" נוצרות בקרב הכתמים על פני השמש. ככל שהם גדולים ורבים יותר, כך השיבושים חזקים יותר. ההפרעות הצפויות בימים אלה בחלקים מהשדה המנגטי בכדור הארץ הם תוצאה של התקרבות השמש להשלמת המחזור הסולארי שלה, שמסתיים פעם ב-11 שנה – וצפוי להגיע לשיא בשנת 2024.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום