המאכלים שעלולים להעלות את הסיכון לחלות באלצהיימר

מדענים מאוניברסיטת סאו פאולו בברזיל עקבו אחרי 10,000 אנשים במשך עשר שנים. הם מצאו שאלו שאכלו יותר מזון מעובד היו בעלי ירידה קוגניטיבית גדולה יותר ב-28% מאלו שלא אכלו כמעט. מדענים אמרו שזה בגלל שהמזונות מכילים יותר סוכר, מלח ושומן, וזה הביא את קצב הירידה הקוגניטיבית

אלי קליין | בריאות 2.8.2022 | 09:21

המבורגר פרווה | צילום: יח"צ

אכילת המבורגר וצ'יפס או שתי נקניקיות ביום עשויה להעלות את הסיכון שלך ללקות באלצהיימר, כך מצאו מדענים אחרי מחקר גדול. חוקרים ברזילאים שעקבו אחרי 10,000 אנשים במשך עשר שנים מצאו שאלו שקיבלו רבע מהקלוריות שלהם ממזון מעובד - כולל משקאות קלים וצ'יפס, סבלו מירידה קוגניטיבית גדולה יותר ב-28% מאלו שכמעט ולא אכלו את המזון המעובד.

הם עודדו אנשים לבשל לעצמם יותר ולצרוך מזונות לא מעובדים כמו דגנים, ירקות ודגים באופן קבוע יותר. כ-58% מהתזונה האמריקאית הממוצעת היא מזון מעובד, בקנדה מדובר על 48%.

סוכר, מלח ושומן במזון המעובד עומדים מאחורי הירידה הקוגניטיבית המהירה יותר מכיוון שהיא מביאה דלקת, כך אמרו המומחים. הם הוסיפו שזה סימן ברור שאנשים צריכים לבשל לעצמם לעתים קרובות יותר בבית. במחקר שהוצג ביום שני בכנס הבינלאומי של איגוד האלצהיימר בשנת 2022 בסן דייגו, קליפורניה - עקבו מדענים אחר 10,000 אנשים מ-2008 עד 2019.

הם חולקו באופן שווה לפי גברים ונשים בני 51 בממוצע, והתגוררו בשש ערים ברזילאיות. כל אחד מהם צרך כ-785 קלוריות ממזון מעובד ביום בממוצע, או 27 אחוז מהתזונה שלו.

מזונות מעובדים הוגדרו כ'פורמולציות תעשייתיות' של חומרי מזון, כמו שמנים, שומנים, סוכר, עמילן וחלבונים מבודדים, וכוללים בדרך כלל צבעי טעם וריח, חומרים משמרים ותוספים אחרים. זה כולל צ'יפס, המבורגרים, גלידות, ממתקים, משקאות קלים ועוד.

כל משתתף מילא שאלון בתחילת המחקר ובסיומו על צריכתו התזונתית. הם גם עשו מבחנים בנושא זכירת מילים, זיהוי מילים ושטף מילולי כדי למדוד שינויים בקוגניציה שלהם.

התוצאות הראו שאלו שאכלו את המזון המעובד יותר עם מעל רבע מהקלוריות היומיות, היה שיעור מהיר יותר של ירידה קוגניטיבית ב-28% מאלה שאכלו הרבה פחות מזון מעובד. כמו כן, היה להם שיעור מהיר יותר של ירידה בתפקוד הניהולי ב-25 אחוזים, באזור המוח בקבלת החלטות ובעיבוד מידע.

ד"ר קלאודיה סומוטו, מומחית לגריאטריה המעורבת אף היא במחקר, אמרה כי התזונה בברזיל אינה שונה מאוד מזו שבמדינות המערב. היא הוסיפה: "אנשים צריכים לדעת שהם צריכים לבשל יותר ולהכין את האוכל שלהם מאפס. אני יודע שאנחנו אומרים שאין לנו זמן, אבל זה באמת לא לוקח כל כך הרבה זמן, וזה שווה את זה, כי כך אתה מגן על הלב שלך ושומר על המוח שלך מפני דמנציה או מחלת אלצהיימר. זה המסר, תפסיקו לקנות דברים שהם מעובדים".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום