דחיית קיצור התורנויות: המתמחים מאיימים בהתפטרות המונית

בתחילת השבוע דחתה הממשלה את ההסכם עם המתמחים בשנה וחצי בעקבות איסור היועמ"ש לקיים מו"מ על הקטנת שכר המתמחים בתקופת בחירות | ארגון הרופאים המתמחים מרשם מאיימים להתפטר עד סוף החודש ומצהירים על פתיחה בעיצומים

חזקי ניימן | בריאות 2.8.2022 | 13:15

מחאת המתמחים | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בתחילת השבוע דחתה הממשלה את קיצור תורנויות המתמחים לספטמבר 2023. בהודעה שהגישה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי לבית המשפט, נכתב כי הקיצור במתכונת של תורנויות של 18 שעות ייכנס לתוקף שנה וחצי לאחר התאריך המקורי בו היה אמור להתחיל - אפריל 2022.

הדחייה מיוחסת לבחירות המתקרבות, ולקביעתה של היועצת המשפטית לממשלה שאי אפשר לנהל מו"מ על שכר המתמחים – שאמור להיפגע בגלל קיצור שעות התורנות, בתקופת בחירות.

ארגון הרופאות והרופאים המתמחים מרשם" הזהיר במסיבת עיתונאים שקיים הארגון בבית החולים אסותא באשדוד כי אם עד לתאריך 25 באוגוסט לא ישנה ראש הממשלה יאיר לפיד את החלטתו להתחיל את תהליך קיצור התורנויות רק בספטמבר הבא, "אנחנו נוציא לפועל התפטרות המונית של מאות ואלפי מתמחים מכל בתי החולים בארץ".

ד"ר ריי ביטון, יו"ר הארגון הזהיר: "ננקוט בימים הקרובים בפעולות מחאה נרחבות בתוך בתי החולים ומחוצה להם. אנחנו אמנם עייפים ומותשים מהמאבק ומהתנהלות הכללית של כל הגורמים הפוליטיים והמקצועיים, אבל אנחנו נחושים לשים סוף לתורנויות הבלתי אנושיות של 26 שעות ואנחנו נלך עד הסוף!".

ד"ר ביטון הוסיפה ואמרה כי גם אם יקרה הנס וקיצור התורנויות ייצא לפועל בספטמבר 2023, הוא יחול רק על 3% מהמתמחים, משום שהממשלה ביטלה את ההתחייבות המופיעה בדו"ח מנדלוביץ, להחיל את קיצור התורנויות גם במרכז.

ד"ר ביטון תקפה בחריפות את "משולש ההתנגדות לקיצור התורנויות", הכולל, לדבריה, את האוצר, ההסתדרות הרפואית וקופת חולים כללית. היא לא חסכה שבטה גם מהממשלה ואמרה כי "הבחירות משמשות תירוץ עלוב לחוסר משילות. הממשלה הזו נכשלה מקצועית וערכית, גם כי לא עמדה בשום התחייבות ובשום הסכם איתנו וגם כי היא ממשיכה העסקה פוגענית ומסוכנת בתנאים של עבדות. במקום לקחת אחריות, היא מסתתרת מאחורי תירוץ הבחירות. אתמול, ממשלת ישראל גזרה גזר דין מוות על קיצור התורנויות", סיכמה ד"ר ביטון.

כזכור, באוקטובר האחרון הכריז שר הבריאות ניצן הורוביץ כי משבר קיצור תורנויות המתמחים הסתיים והוצגו "אבני הדרך" בתאריכים ברורים בלוח הזמנים ליישום התכנית שיעדה הוא קיצור תורנויות המתמחים מ-26 שעות ל-18 בלבד וכן הגבלת מספר התורנויות החודשיות שיבצעו – ללא יותר משש. השר הורוביץ הציג אז את מה שכינה "מפת הדרכים לקיצור התורנויות" והודיע, יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, כי פרטי המהלך "שוגרו באגרת מיוחדת למתמחים ולמתמחות בכל בתי החולים בארץ".

אלא שבאוצר חזרו בהם מהסיכומים ובמהלך השנה התקיימו אינספור דיונים בבתי המשפט והשבוע אמור היה להתפרסם היתר ההעסקה החדש עבור תורנויות הרופאים המתמחים, בחתימת שרת הכלכלה, אך כאמור הממשלה דחתה את קיצור תורנויות המתמחים לספטמבר 2023.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום