המדענים נותרו מבולבלים: כדור הארץ האיץ את הסיבוב?

כדור הארץ מסתובב מהר מדי, ולמרות שזה נשמע כמו "להיתפס על קטנות", עלול להיות לזה השלכות הרות גורל |  בעולם המדעי שוקלים לקצר בשנייה את השעונים האטומיים מדויקים – אלה שמגדירים את משך יחידת הזמן שאנו קוראים לה "שנייה", וזה, עלול לשבש את כל המכשור הטכנולוגי

חזקי ניימן | מעניין 2.8.2022 | 23:08

האיץ את הסיבוב - כדור הארץ במבט מהחלל | צילום: תחנת החלל הבינלאומית

מדענים בעולם נותרו מבולבלים לאחר שגילו שכדור הארץ מסתובב מהר מהרגיל - מה שהופך את הימים לקצרים יותר. מדידות חדשות של המעבדה הפיזית הלאומית של בריטניה חשפו שכדור הארץ מסתובב כעת מהר יותר ממה שהיה לפני חצי מאה. על פי הממצאים, ב-29 ביוני, הסיבוב המלא של כדור הארץ ארך כאלפית השנייה פחות מ-24 שעות – ומדובר ביום הקצר ביותר שתועד אי פעם הדיווח הובא הערב ב-N12.

המדענים הזהירו שאם קצב הסיבוב ימשיך להאיץ, ייתכן שנצטרך להסיר שנייה מהשעונים האטומיים שלנו, שמבוססים על מעברים בין רמות אנרגיה אטומיות, היוצרים אות מחזורי בעל תדירות שהשינויים בה נמוכים במיוחד, ומנייתה מאפשרת את אמידת הזמן החולף בדיוק גבוה. "זה יידרש כדי לשמור על הזמן שלנו", הסביר האסטרופיזיקאי גרהם ג'ונס לאתר Time and Date. "קפיצה שלילית של שנייה פירושה שהשעונים שלנו מדלגים על שנייה אחת, מה שעלול ליצור בעיות עבור מערכות מידע".

על פי הדיווח, חוקרים בחברת מטא אמרו שלהורדת שנייה מהשעון יהיו השפעות אדירות על הטכנולוגיה ושזה יהפוך ל"מקור כאב מרכזי" עבור תשתיות חומרה. "ההשפעה של זה מעולם לא נבדקה בקנה מידה גדול", נכתב בפוסט בבלוג בנושא, שחיברו החוקרים אולג אובלוחוב ואחמד ביאגובי. "זה יכול להיות בעל השפעה הרסנית על התוכנה שמסתמכת על טיימרים או מתזמנים - בכל מקרה, כל קפיצה של שנייה היא מקור כאב מרכזי עבור אנשים שמנהלים תשתיות חומרה."

המדענים ליאוניד זוטוב, כריסטיאן ביזואר וניקולאי סידורנקוב טוענים שהסיבובים הלא סדירים הם תוצאה של משהו שנקרא נדנדת צ'נדלר, תנועה לא סדירה של הקטבים הגיאוגרפיים של כדור הארץ על פני כדור הארץ. "המשרעת הרגילה של תנודת צ'נדלר היא בערך 3 עד 4 מ' על פני כדור הארץ", אמר זוטוב ל- Time and Date. "אבל מ-2017 עד 2020 הוא נעלם".

לצד הדברים האלו, כמה מומחים מאמינים שהמסה והקפאה מחדש של כיפות קרח על ההרים הגבוהים בעולם עשויות לתרום למהירות הלא סדירה של סיבוב כדור הארץ. "כדור הארץ רשם את היום הקצר ביותר שלו מאז שהחלו מדענים להשתמש בשעונים אטומיים כדי למדוד את מהירות הסיבוב שלו", דווח באתר Time and Date.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום