הנהלים על זיהומים הוקשחו - מנהלי בתי החולים מורדים

משרד הבריאות דרש להגביר את תדירות הדיווחים במרכזים הרפואיים. המנהלים התנגדו: "המודל דורש משאבים - לא נעביר נתונים". המשרד: "שוחחנו עם בתי החולים - נתחשב בקשיים

אלי קליין | בריאות 3.8.2022 | 08:48

מאבטח בבית חולים | צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

מנהלי בתי החולים הודיעו כי לא יעבירו למשרד הבריאות נתונים על זיהומים מחיידקים עמידים בבתי החולים, במחאה על כך שהם נדרשים ל"היקף דיווחים לא סביר".

לטענת המנהלים, לאור דרישות משרד הבריאות, צוותי מניעת זיהומים נדרשים לעסוק כל העת בדיווחים למשרד הבריאות, מה שגוזל מהם זמן ומשאבים מפיקוח על הנעשה במחלקות בתי החולים. לאחרונה, בשיח פנימי של המנהלים, נאמר כי "כל עוד יעדי המודל לא נקבעים במשותף - לא יועברו דיווחים מבתי החולים". כך מדווחת מיטל יסעור בית-אור ב'ישראל היום'.

זיהומים אשר נרכשים בבתי החולים גורמים מדי שנה לתמותה של כ-5,000 בני אדם. מאז 2016 מפעיל משרד הבריאות את "מודל התמרוץ למניעת זיהומים", תוכנית שבמסגרתה קיבלו בתי החולים בשנים האחרונות 210 מיליון שקלים, בתמורה לעמידה ביעדים ולהפחתת זיהומים.

בשנות פעילות התוכנית דווח על מאות ואלפי מקרי תמותה בשנה שנחסכו. כך למשל ב־2019 נרשם שיפור של 45% בכל מדדי מניעת הזיהומים, וירידה של עשרות אחוזים מזיהומים בחיידקים עמידים דוגמת קלבסיאלה, MERSA ואחרים ובזיהומים שנוצרים לאחר ניתוחים, בהחדרת צנתר ועוד.

בראש התוכנית עומד פרופ' יהודה כרמלי, מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים. אלא שלפני כמה חודשים ביקש פרופ' כרמלי, לשנות את אופן הדיווח ואת היעדים לשנה הבאה, דבר שעורר את התנגדות המנהלים.

"המודל במתכונתו הנוכחית אינו בר יישום. הוא דורש משאבים רבים כדי ליישמו. צוותי היחידות ייאלצו לבלות שעות באיסוף נתונים, שחלקם ידניים ודיווחם בתדירות לא סבירה, במקום לקדם נושאים אחרים שעל סדר היום", הזהירו במכתב פרופ' ארנון אפק, מנהל בית החולים הכללי בשיבא, וד"ר איתן וירטהיים מנהל בילינסון - ראשי איגוד מנהלי בתי החולים.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "התכנית הלאומית למניעת זיהומים במשרד הבריאות פועלת משנת 2015, ע"י חטיבת הרפואה והמרכז הארצי למניעת זיהומים. במסגרתה נבנתה תשתית למניעת זיהומים במרבית בתי החולים בארץ, ופעולות שנעשו הובילו לירידה של אלפי זיהומים בשנה ומנעו תמותה של מעל ל-1,000 אנשים בכל שנה".

"משרד הבריאות נחוש להמשיך ולהוביל נושא חשוב זה, על ידי התערבויות בנושאים כמו ניקיון, סטריליזציה ומניעת זיהומים בחולים מונשמים ובמחלקות בסיכון גבוה, במטרה להציל חיים. המשרד קשוב לקשיי מימוש המודל שהעלו בתי החולים, ויתחשב בקשיים שהועלו", נמסר ממשרד הבריאות.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום