דאגה בישראל: סעודיה תחזיק ביכולת גרעינית

בכירי ביטחון ומודיעים ישראלים לשעבר מתריעים מפני התגרענות של סעודיה בסיוע של פקיסטן במקרה של פריצה איראנית לגרעין. גם הם מודים כי יכולת גרעינית של סעודיה אינה מאיימת על ישראל כמו יכולת גזו בידי איראן, אך הם מעלים מספר נקודות שעלולות להוות בעיה לאזור ולישראל

מאיר גלבוע | מדיני 3.8.2022 | 14:34

מוחמד בן סלמאן | צילום: משרד החוץ הסעודי

שורה של בכירים לשעבר במערכת הביטחון ובקהיליית המודיעין מתריעים מפני השלכותיה של ברית מדינית בין סעודיה לפקיסטן. על פי הבכירים, במקרה של פריצה איראנית לגרעין על ישראל להיערך לתרחיש שבו תעביר פקיסטן לסעודיה ראשי נפץ גרעיניים, או תספק לה את הידע והאמצעים הדרושים ליצירת יכולת גרעינית משלה בתוך פרק זמן קצר. כך פורסם ב"ישראל היום".

לפי הפרסום של תמיר מורג הבכירים לשעבר מציינים כי יכולת גרעינית סעודית אינה מאיימת על ישראל באותו אופן כמו יכולת דומה של איראן, אך הפיכתה של סעודיה למעצמה גרעינית גוררת לא מעט חששות.

החשש הראשון בישראל נובע מהעובדה שמדובר במדינה לא דמוקרטית עם נוכחות של גורמים בעלי תפיסות עולם איסלאמיסטיות, וככזו השלטון בה עלול להתחלף בפתאומיות ולהפוך עוין לישראל - כפי שקרה בעבר במדינות אחרות באזור, ביניהן איראן.

בנוסף, אין שום ערובה שהאינטרסים של השלטון הנוכחי בריאד יישארו לנצח חופפים לאלה של ישראל. הסכנה השלישית נובעת מהנחת העבודה שהתגרענות סעודית תדרבן עוד יותר מדינות נוספות באזור, כגון מצרים, איחוד האמירויות וטורקיה, להשיג יכולת דומה משלהן, והמזרח התיכון כולו יהפוך לחבית אבק שריפה גרעינית.

"הקשר ההדוק בין סעודיה לפקיסטן הוא נושא אסטרטגי משמעותי מאוד, שלצערי בארץ לא מכירים מספיק לעומק", אמר ד"ר גוז'נסקי בשיחה עם "ישראל היום". "סעודיה השקיעה לא מעט כסף בפקיסטן ובאופן ספציפי בתוכנית הגרעין שלה, ובוודאי שהיא רוצה לקבל איזושהי תמורה. מהצד השני, פקיסטן רואה בעצמה את מגינתה של סעודיה כשומרת המקומות הקדושים לאסלאם, ולאורך השנים היו הצהרות פומביות שבהן היא הבהירה זאת והתחייבה לעמוד לצידה אל מול איומים חיצוניים".

לדבריו, "פקיסטנים רבים מאוד עובדים וחיים בסעודיה, ובית המלוכה הסעודי השקיע כסף ומאמצים ניכרים בקידום הדת בפקיסטן ובבניית מסגדים ומדרסות במדינה. הצבאות של שתי המדינות מתאמנים יחד ואפילו קיימת מסורת לא רשמית שבמסגרתה בכירים בצבא הפקיסטני שפושטים את מדיהם, כולל רמטכ"לים, מוזמנים לסעודיה שם הם מקבלים תפקידים יוקרתיים וחיים חיי פאר. זהו קשר מורכב מאוד שאמנם ידע כמה עליות ומורדות - בעיקר על רקע האכזבה הסעודית מהסיוע הפקיסטני המוגבל מול המורדים החות'ים בתימן - אך בשורה התחתונה הוא נשאר עמוק ביותר גם היום".

"על הרקע הזה, בתרחיש של פריצה איראנית לעבר פצצה, הצבה של נשק גרעיני פקיסטני על אדמת סעודיה או העברה של ראשי קרב גרעיניים מפקיסטן לסעודיה הם תסריטים סבירים", מעריך גוז'נסקי. "אלה לא האופציות היחידות, אבל מדינת ישראל חייבת להיערך אליהן ולקחת אותן בחשבון. אני מוטרד מאוד כי אני אומר לעצמי: מסתכלים אצלנו רק על איראן ובדרך מפספסים דברים משמעותיים. למרות ההתקרבות המדינית צריך להבין שלא כל האינטרסים של סעודיה חופפים לאלה שלנו, ולכן העיסוק הסעודי בגרעין, שרובו סמוי מהעין, צריך מאוד להדאיג את ישראל".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום