שותפים טבעיים? רוב הציבור מתנגד לממשלה עם החרדים

למרות החיזור הבלתי פוסק מצד בני גנץ ויאיר לפיד אחר המפלגות החרדיות, סקר חדש שמתפרסם לקראת הבחירות הקרובות מעלה כי 56% מהציבור מתנגד להשתלבות המפלגות החרדיות בקואליציה הבאה | פילוח ההתנגדות בתוך כלל המפלגות מפתיע כשלעצמו | לא תאמינו כמה בליכוד ואצל שקד

קובי עוזיאלי | פוליטי 4.8.2022 | 11:16

ראשי המפלגות החרדיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעוד שלושת המתמודדים לראשות הממשלה, בנימין נתניהו, יאיר לפיד ובני גנץ בונים על המפלגות החרדיות שייכנסו תחתם, מסתבר שרוב או רבין מצביעיהם - בהתאמה, אינם שבעי רצון מכך ולא מעוניינים בממשלה שבתוכה נציגות חרדית. 56% מהציבור היהודי הבוגר בישראל מתנגד לכך שבקואליציה הממשלתית הבאה לאחר הבחירות יכללו המפלגות החרדיות ויתקבלו דרישותיהן בנושאי דת ומדינה. כך עולה מסקר שערך מכון סמית עבור עמותת חדו"ש, הפועלת לדאבון לב למען חופש דת ושוויון במדינת ישראל.

לאור הרצון של כמה ממפלגות הקואליציה הנוכחית לשתף את המפלגות החרדיות בקואליציה הבאה, יש ענין מיוחד בממצא זה, שכן עולה ממנו כי רוב אם כי לא גדול מאוד מהציבור בישראל, מתנגד לשילוב המפלגות החרדיות בשל דרישותיהן המוצדקות למען נושאי הדת והמדינה בארץ הקודש.

ובכן לפי פילוח הסקר, 89% ממצביעי 'יש עתיד' מתנגדים להקמת ממשלה בשיתוף המפלגות החרדיות, גם 79% ממצביעי 'כחול לבן-תקווה חדשה' סוברים כך, האחוז הגבוה ביותר נרשם בין מצביעי מפלגת 'העבודה', אשר 94% מהם מתנגדים לממשלה עם החרדים.

יצחק גולדקנופף, מאיר פרוש ויעקב טסלר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

תופתעו אולי לגלות אבל לפי הסקר גם 67% מאלו שמתכוונים להצביע למפלגה החדשה 'הרוח הציונית' של איילת שקד ויועז הנדל מתנגדים. גם 75% מקרב המתלבטים באשר לזהות המפלגה עבורה יצביעו, מתנגדים לקואליציה עם המפלגות החרדיות תוך קבלת דרישותיהן. בקרב מצביעי 'הליכוד', הרואה בחרדים את ה"שותפים הטבעיים" להקמת הקואליציה, יש התנגדות של 39% מן המצביעים. כך עולה מהסקר של עמותת חדו"ש.

הסקר מצביע על כך שאביגדור ליברמן, אשר הינו היחיד מקרב מנהיגי מפלגות הקואליציה הנוכחית שהביע התנגדות חזקה לצירוף החרדים, אכן מבטא את רצון בוחריו, אשר 90% מהם מתנגדים לכך.

לכל הסקרים בבחירות 2022 >> לחצו כאן

שאלת הסקר הייתה "האם את/ה תומך/ת או מתנגד/ת לכך שבקואליציה הממשלתית שתוקם לאחר הבחירות יכללו המפלגות החרדיות תוך קבלת דרישותיהן בנושאי דת ומדינה, כמו פטור מגיוס ושירות אזרחי לאברכים, איסור תחבורה ציבורית בשבת, אי אכיפת לימודי ליבה, הגדלת תקציבית ועוד?". כאמור רוב הציבור - 56% באופן כללי מתנגד לכך ואילו 44% תומכים בכך. בקרב 87% בעלי הדעה שהשיבו לשאלה בסקר. להתנגדות להשתלבות המפלגות החרדיות בקואליציה מביעים 85% מהחילונים.

ח"כ אוריאל בוסו מש"ס וח"כ רון כץ מ'יש עתיד' | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

בתגובה לממצאי הסקר, אומר מנכ"ל חדו"ש, עורך הדין אורי רגב כי "מפלגות בקואליציה הנוכחית מביעות רצון לחבור למפלגות החרדיות לצורך הקמת הקואליציה הבאה, אבל רוב מצביעיהן בדעה הפוכה. למרות שלפיד, גנץ, סער ומיכאלי הביעו בתקופה האחרונה תקווה לשיתוף פעולה עם המפלגות החרדיות להקמת הקואליציה הבאה, וחשו סיפוק מהתבטאויות מנהיג דגל התורה, ח"כ משה גפני, שאם נתניהו לא יזכה לתמיכת 61 בעקבות הבחירות - כל האפשרויות פתוחות, ברור שזו לא עמדת מצביעיהם. רוב הציבור רוצה להשתחרר מן הכפייה הדתית, ולא לשוב ולהנציח אותה כפי שידרשו המפלגות החרדיות כתשלום עבור תמיכתן", כך לדבריו. 

הסקר נערך ב31.7 וב-1.8 בראיונות טלפוניים ובפאנל אינטרנטי בקרב 800 איש כמדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה – 3.2%.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום