האיש שפגש וראיין את בן לאדן ואת איימן אל-זוואהירי

חמיד מיר, עיתונאי ובעל טור ב'וושינגטון פוסט', סיפר על הימים בהם הסתובב בקרבת בן לאדן ואיימן אל זוואהירי | אל-זוואהירי נסע לאירופה, רוסיה, סין, אוסטרליה וניו זילנד | הרופא המצרי שהפך לארכי טרוריסט

יענקי פרבר | חדשות בעולם 5.8.2022 | 09:31

בן לאדן וזוואהירי | צילום: צילום מסך

חמיד מיר, בעל טור במדור דעות גלובליות המתמקד בפוליטיקה הפקיסטנית ובסוגיות גיאופוליטיות באזור וכותב ב'וושינגטון פוסט', מספר על מפגשים שקיים עם בן לאדן ואיימן אל זוואהירי.

"פגשתי את איימן אל-זוואהירי, עוד ב-1998, הוא שימש כמתורגמן של אוסאמה בן לאדן, אבל היה ברור שהוא הרבה יותר מזה" כותב חמיד מיר. "אם בן לאדן היה פעם הפנים הציבוריות של אל-קאעידה, זוואהירי היה המוח שלו".


חמיד מיר: האיש שראיין את בן לאדן ואיימן אל זוואהירי

הראיון הראשון שלו עם בן לאדן התקיים במערה בהרי טורה בורה ב-1997, שם פעלו כמה מחבריו כמתורגמנים. הם לא היו ערבים, ובן לאדן לא היה מרוצה מעבודתם. הראיון השני שנה לאחר מכן התבצע אחרת לגמרי הוא כותב ב'וושינגטון פוסט'.

חמיד מספר: "בהפסקת הצהריים שאלתי את זוואהירי, "איפה היית בשנה שעברה?" "הייתי בכלא הרוסי," הוא ענה. בן לאדן הבחין בסקרנותי והוסיף שזו לא הפעם הראשונה שחבר שלו נעצר, הוא גם בילה שנים רבות בבתי הכלא המצריים, "עכשיו רציתי לדעת יותר על האיש הזה" כתב.

חמיד כותב: "מי אתה?" שאלתי. "אני מנתח עיניים, אבל זה כבר לא מקצוע - זה רק תחביב עכשיו", השיב זוואהירי. צחקתי ושאלתי על המקצוע האמיתי שלו. הוא אמר שהוא עוסק בתרופות וכימיקלים. "למה הרוסים עצרו אותך?" שאלתי. "כי פגשתי כמה צ'צ'נים," הוא אמר.

בסוף השיחה, נודע לחמיד שהוא נסע לאירופה, אוסטרליה וניו זילנד בדרכונים שונים, הוא היה אחד מחמשת החותמים על 'פסק ההלכה' של בן לאדן נגד ארצות הברית. הפסק הזה היה הנושא העיקרי של הדיון שלי עם בן לאדן באותו ראיון. "איך אתה יכול להצדיק הרג של נשים וילדים לא-מוסלמים חפים מפשע לאור תורות האיסלאם?" הוא שאל את בן לאדן.

"זוואהירי תרגם את השאלה שלי ואז מסר לבן לאדן ספר, בן לאדן ציטט בצייתנות מהספר. היה ברור שיש לזוואהירי תפקיד מפתח בהצדקה והעצמת פעולותיו ומטרותיו של אל-קאעידה" כותב חמיד.

הוא מספר כי הוא היה יומיים עם אל-קאעידה באפגניסטן ב-1998. ונודע לו ממקורות אחרים של אל-קאעידה שאיימן אל זוואהירי נסע לצ'צ'ניה בחיפוש אחר סוג של נשק גרעיני נייד בשוק השחור. כשאנשי המאפיה הצ'צ'נית הזועמים לא הצליחו להשיג עסקה, הם הדליפו את המידע על נוכחותו של "איש עסקים ערבי מסתורי" בגרוזני צ'צ'ניה לכוחות הביטחון הרוסיים. זוואהירי נעצר תוך זמן קצר עם דרכון סודני מזויף, אך שוחרר לאחר שישה חודשים מכיוון שהרוסים לא עלו על זהותו האמיתית.

"נפגשתי שוב עם זוואהירי בקאבול שבעה שבועות לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר. שוב, הוא פעל כמתורגמן במהלך הראיון שלי עם בן לאדן". חמיד ממשיך לספר על הפגישה שלו עם בן לאדן לאחר הפיגוע במגדלי התאומים. "ארצות הברית כבר פתחה במבצע, והראיון שלנו התקיים בעיצומם של פיצוצים ויריות, אל זוואהירי נראה רגוע ואפילו שאל אותי כלאחר יד על תיק הנסיעות שלי מאיזה חברה זאת".

בן לאדן טען כי יש לו נשק גרעיני באותו ראיון, "פקפקתי בטענותיו, אבל זוואהירי אמר שכל אחד יכול לקנות נשק גרעיני בשוק השחור הרוסי", הוא אמר "אם יש לך 30 מיליון דולר, אפשר", הוא כותב כי "האובססיה שלו להשגת נשק גרעיני הפכה אותו לחשוב מאוד עבור אל-קאעידה".

חמיד מסיים את הטור שלו "בימים אלה, זוואהירי נתפס יותר כמו דמות אב של קבוצות מיליטנטיות שונות המסתתרות באפגניסטן. הטליבאן עשה טעות בכך שאיפשר לו להיות שם. בסופו של דבר, נוכחותו תהיה גורם נוסף שיפגע בתושבי אפגניסטן, ויאלץ מדינות שרוצות להכיר בטליבאן ולכונן יחסים דיפלומטיים להמשיך ולבודד את הקבוצה".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום