יתכן ומגיע לכם כסף: מתווה פיצויים משופר לנפגעים במבצע "עלות השחר"

לאחר משא ומתן, אושרו השיפורים אשר הוכנסו למתווה הפיצויים לתושבי עוטף עזה בעקבות מבצע "עלות השחר", ואושר פה אחד בוועדת הכספים

יוסי ריינר | כלכלי 16.8.2022 | 20:24

נפילת רקטה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רגע לפני היציאה לפגרה, מתווה הפיצויים המשופר לתושבי עוטף עזה בעקבות מבצע "עלות השחר" – אושר. 

ועדת הכספים אישרה את תקנות מס רכוש וקרן פיצויים. שלמעשה קובעות שיעורי פיצוי לנזק עקיף ואת שווי הנזק, במסגרת זו נכללים מנגנוני פיצוי לנזק עקיף בשל נזקי למחמה ליישובים אשר ממוקמים במרחק של עד 7 ק"מ מגבול רצועת עזה.

על מנת לקבוע מנגנון פיצוי בגין נזקים עקיפים שנגרמו במהלך מבצע "עלות השחר" בתקופה שמיום 2 באוגוסט 2022 עד יום 9 באוגוסט 2022, הוצע לתקן את תקנות קרן פיצויים, ולקבוע כי הפיצוי יינתן לעוסקים בגין אובדן שכר עבודה המשולם לעובדים באזור במרחק של בין 0 ל-40 קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה, העומדים בתנאים, וכן לעובדים שנעדרו מעבודתם בשל המצב הביטחוני.

בהתחשב במספר המצומצם יחסית של ימי הלחימה הוצע לקבוע כי הפיצוי במתווה זה יעמוד על סכום קצוב של 430 ₪ ליום עבודה לכל עובד, בימים ה-5 עד ה-8 לאוגוסט, כאשר תנאי הכרחי לפיצוי הוא תשלום שכר עבודה לעובד בימי הלחימה, במסגרת תיקוני הוועדה, נקבע הסכום על 460 ₪, לאחר שבדיקה העלתה כי נרשמה עלייה בשכר הממוצע של 4.2%.

עוד נקבע כי לגבי חומרי גלם שהתקלקלו, בעסקים כמו אולמות, בתי אוכל, בתי מלון, שעובדים בד"כ גם בסופי שבוע ונגרם להם נזק כתוצאה מהסגירה בשישי אחה"צ, יהיו זכאים עסקים אלה זכאים לפיצוי נוסף עבור חומרי הגלם שהתקלקלו, כאשר גובה הפיצוי יהיה בגובה 20% מהפיצוי שניתן לעסק בגין היעדרות עובדים, (כתוספת לפיצוי בגין שכר העובדים).

לעניין עסקים בישובים שהיו תחת הגבלות תנועה, נקבע כי יהיו זכאים לפיצוי האמור בגין הימים ה-2 עד 9 לאוגוסט, קרי עם תחילת המגבלות ו-48 שעות לאחר סיום המבצע. זאת כאשר הוועדה האריכה את התקופה שנקבע מלכתחילה לישובים אלה.

עוד נקבע כי יינתן פיצוי עבור 2 בני זוג תושבי ישובים במרחק 0 עד 7 קילומטר מהגבול, שנעדרו מעבודתם, בימים שבין ה-5 ל-8 לאוגוסט. בתנאי שהאמור הוא במקרה של הורים לילד עד גיל 14 שלומד בישוב במוסד שנסגר בהוראת פיקוד העורף, גם אם המוסד היה סגור מכורח החופשה.

לגבי תושבי ישובים במרחק של 7 עד 40 קילומטר, הפיצוי יינתן עבור הורה 1 שנעדר מהעבודה, ויש לו ילד מתחת לגיל 14, אשר לומד במוסד שנסגר בהוראת פיקוד העורף, גם אם זה היה סגור מכורח החופשה.

לצד אלה יהיה זכאי לפיצוי גם עובד מוסד חינוך שנסגר בשל המצב, שנעדר עקב איסור התקהלות או אדם עם מוגבלות שהמוגבלות מנעה ממנו להגיע למקום העבודה בשל המצב. 

בישובים בטווח של 0-7 ק"מ, בתאריכים בין 5-8 באוגוסט, שני ההורים יקבלו פיצוי שכר אם נעדרו מהעבודה.

בנוסף, הושג הסכם בין משרד החקלאות לקרן מס רכוש על מסלול מקל לפיצוי עבור החקלאים.

ניתן יהיה להגיש את התביעות החל מה-8 לספטמבר.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום