בית המשפט קבע תאריך לחשיפת עד המדינה בפרשת גל הירש

בית המשפט השלום בתל אביב התיר לפרסם את זהות עד המדינה בפרשת גל הירש. השופט נזף בפרקליטות על כך שמלכתחילה ביקשו לאסור את שמו, עם זאת, הוטל עיכוב ביצוע על ההחלטה עד ל-6 בספטמבר בכדי לאפשר לפרקליטות לערער

חזקי ניימן | חדשות בארץ 17.8.2022 | 14:00

תא"ל גל הירש בביהמ"ש | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בית משפט השלום בתל אביב התיר הבוקר (רביעי) לפרסם כי את זהותו של עד המדינה במשפטו של תא"ל במיל' גל הירש בפרשת "דיפנסיב שילד", עם זאת, בית המשפט עיכב את ביצוע ההחלטה עד ל-6 בספטמבר עד לדיון בערעור הפרקליטות. הירש הואשם בביצוע עבירות מס בשווי מיליוני שקלים, לאחר שעל פי כתב האישום לא דיווח בשנת 2008 על הכנסות אישיות בסך 6.1 מיליון שקלים.

הירש, שהחקירה נגדו החלה רגע לפני מינויו לתפקיד מפכ"ל המשטרה ומאז סובל מעינוי דין של שנים, כתב קודם למשפט: "שבע שנים מאז סיכול המינוי למפכ״ל, אני בסה״כ רוצה שהציבור ידע את מי גייס שי ניצן ואת מי גייסה ליאת בן-ארי כדי לנסות להפליל אותי. ‏כשתדעו מי הוא עד המדינה שגויס -תבינו מדוע אני עומד על כך שעם ישראל צריך לדעת! ‏זה הכול".

השופט שאול אבינור מתח ביקורת חריפה על הפרקליטות וציין כי היא לא הביאה בפניו "דוגמה למקרה שבו איסור פרסום על עד מדינה התפרש במשך תקופה כה ארוכה". הוא אף רמז כי אין ביסוס לטענת הפרקליטות בדבר החשש למסע תקשורתי מכפיש נגד העד. "הדיון באופן הסיקור כסיקור מוטה הוא דיון אבסורדי", קבע. "אין בדין עילה המאפשרת לאסור פרסום מחשש לסיקור מוטה".

כמו כן, אבינור ביקר את טענת הפרקליטות שלפיה יש להותיר את צו איסור הפרסום מחשש לשלומו של העד, ואמר: "הדעת נותנת שאם היה נוצר חשש ממשי כלשהו לשלומו של עד המדינה, באי כוח המאשימה היו מורים על חקירת משטרה בעניין. הטרדת עד היא עבירה פלילית. למרות כל אלה לא הובאו בפניי נתונים ראייתיים בעניין תלונה של עד המדינה על הטרדות, למעט אמירה סתמית על חששות של עד המדינה, לא הובא בפניי דבר".

לאחר הדיון מסר הירש: "אחרי כ"כ הרבה שנים היה לי מאוד חשוב שהעם, הציבור, יידע מה קרה כאן. והמאבק הזה נמשך כבר שנים על לחשוף את הדברים לידיעת הציבור ולעין השמש, והחלטת השופט היום מדברת בעד עצמה, אני מאוד מעריך ואתה וחושב שזה מאוד מאוד חשוב למדינת ישראל דמוקרטית ובשביל זכות הציבור לדעת, וגם כדי שידעו טוב יותר מה אירע לפני שבע שנים, מה קרה מאז שסוכל המינוי שלי למפכ"ל משטרה ואיזה מאמצים התבצעו ומתבצעים כדי להצדיק בכוח את המהלך הפסול הזה".

מהפרקליטות נמסר כי "הפרקליטות סברה כי הארכת צו איסור הפרסום על זהות עד המדינה עד לאחר עדותו ובחינת העניין מחדש לאחריה, מבטאת איזון נכון ומידתי בין עקרון פומביות הדיון וזכות הציבור לדעת, לבין שיקולים של חקר האמת וחשש מפגיעה בעדות העד ובפרטיותו. נדגיש, כי כל תכליתה של עמדת המדינה היא הגנה על עד המדינה וטוהר ההליך הפלילי, ולא "הסתרה" ממניעים זרים של פרטים מעברו של העד, אליהם ברור שבית המשפט חשוף. בהתאם לכך, המדינה הביעה עמדה לפיה היא תשקול מחדש את צו איסור הפרסום לאחר עדותו. כן נזכיר, כי עד מדינה, מעצם הגדרתו, הוא עבריין בהיותו שותף לעבירה, ומי שבחר להיקשר עמו מלכתחילה, הם הנאשמים עצמם, שהיו שותפיו בחברת דיפנסיב שילד. מכל מקום, בית המשפט החליט אחרת, ואנו מכבדים את החלטתו. ביצוע ההחלטה עוכב עד ליום 6.9.22, כדי לאפשר למדינה לשקול הגשת ערר.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום