מסר חריף מסין לישראל: "נקודת מבחן קריטית"

בכיר במפלגת השלטון בסין הבהיר לשגרירת ישראל בבייג'ינג שהיחסים עם ישראל נמצאים "בנקודת מבחן קריטית" וציין כי הוא מקווה שישראל לא תתיישר לפי המדיניות האמריקנית כלפי סין

מאיר שלם | חדשות בעולם 17.8.2022 | 22:07

לפיד וביידן | צילום: Emil Salman/POOL

סין הזהירה את ישראל שלא לפגוע ביחסים עם הממשלה בבייג'ינג בגלל לחץ אמריקני, כך מדווח הערב (רביעי) ב'וואלה' מפי בכירים במשרד החוץ בירושלים שמעורים בסוגיה.

המסר הסיני הועבר בשבוע שעבר לשגרירת ישראל בבייג'ינג אירית בן אבא ע"י ליו ג'ינצ'או - אחד הדיפלומטים הבכירים בסין, ומי שעומד בראש אגף היחסים הבינלאומיים של המפלגה הקומוניסטית - תפקיד בדרג של שר בממשלה.

בכירים במשרד החוץ אמרו כי זו הפעם הראשונה בה ישראל מקבלת מסין מסר חד וישיר כל כך בסוגיה של משולש היחסים ישראל-ארה"ב-סין.

הפגישה שהתקיימה בין השגרירה הישראלית לבין ליו היתה הפעם הראשונה בה הם נפגשים מאז האחרון נכנס לתפקיד בחודש יוני האחרון. בכירים במשרד החוץ ציינו כי הבכיר הסיני פתח את הפגישה בהדגשת חשיבות היחסים בין ישראל לסין במיוחד בתחומי החדשנות והטכנולוגיה.

בשנה האחרונה נוצרה מתיחות בין ישראל לסין על רקע העמדה הסינית בנושא הפלסטיני. הסינים החריפו עוד יותר מבעבר את צעדיהם והתבטאויותיהם נגד ישראל במוסדות האו"ם ובמיוחד במועצה לזכויות אדם ובמועצת הביטחון.

אבל בפגישה עם השגרירה הישראלית ליו הבהיר כי חרף המחלוקות בנושא הפלסטיני, אין עימות בין ישראל לסין אלא דווקא אינטרסים משותפים ארוכי טווח. הבכיר הסיני גם ציין כי העם הסיני מבין את הכאב של העם היהודי כיוון שגם הסינים חוו רדיפות ובריונות מצד מדינות המערב.

בשלב מסוים בשיחה החל הבכיר הסיני לדבר על המתיחות בין סין לבין ארה"ב. הוא אמר כי למרות שסין מבינה את היחסים המיוחדים בין ישראל לבין ארה"ב היא עוקבת מקרוב אחרי המדיניות הישראלית כלפי סין.

"אנחנו נמצאים בנקודת מבחן קריטית ליחסים בין סין לבין ישראל", אמר ליו לשגרירה הישראלית לפי הבכירים במשרד החוץ. הוא הוסיף שהוא מקווה שישראל לא תתיישר לפי המדיניות האמריקנית כלפי סין. "אנחנו לא רוצים שהיחסים בין ישראל לארה"ב יהיו תלויים בהתרחקות ישראל מסין", אמר ליו. "לסין וישראל אינטרסים משותפים ארוכי טווח ועתיד חיובי".

בכירים במשרד החוץ ציינו כי ליו הדגיש שלא כדאי לישראל להיגרר אחרי ארה"ב בכל הנוגע לביקורת על מצב זכויות האדם בסין ובמיוחד בכל הנוגע לטענות האמריקניות כי סין מבצעת "רצח עם" נגד המיעוט האוייגורי המוסלמי בחבל שינג'יאג.

בחודש יוני שעבר הצטרפה ישראל תחת לחץ אמריקני להודעה של קבוצת מדינות החברות במועצה לזכויות אדם של האו"ם, שגינתה את המדיניות הסינית כלפי האוייגורים בחבל שינג'יאנג.

הבכיר הסיני אמר לשגרירה הישראלית כי כל הטענות נגד סין על פגיעה בזכויות אדם הינן חסרות בסיס ומהוות עלבון לעם הסיני. ליו טען כי סין "לא ירתה יריה אחת" ב-40 השנים האחרונות בזמן שארה"ב יצרה מלחמות באפגניסטן ובעיראק.

"לעם היהודי הרבה מן המשותף עם העם הסיני - אין סיבה שצד אחד יפגע בצד השני. אם ישראל תפגע בסין בגלל לחץ חיצוני מדובר יהיה בהחלטת מדיניות ישראלית שגויה", ליו אמר לשגרירה הישראלית לפי בכירים במשרד החוץ.

השגרירה הישראלית אמרה לבכיר הסיני כי לישראל יש מדיניות חוץ עצמאית - כולל כלפי סין. עם זאת, היא הדגישה כי דפוס ההתנהלות וההצבעות של סין במועצת הביטחון ובשאר מוסדות האו"ם לא מסייעים לקידום הקשרים בין המדינות.

"כפי שסין מצפה שצד שלישי לא ישפיע על היחסים בין ישראל לבין סין, כך גם ישראל מצפה שצדדים שלישיים לא ישפיעו על סין ביחסה כלפי ישראל", אמרה השגרירה הישראלית לבכיר הסיני תוך שהיא רומזת ללחץ איראני על סין.

ליו התגונן וטען כי איראן או כל מדינה שלישית אחרת לא משפיעה על מדיניות סין כלפי ישראל. "הפעילות של סין בנושא הסכם הגרעין נועדה לסייע לישראל", הוא טען.

הבכיר הסיני אמר בסיום השיחה כי הממשלה בבייג'ינג מבינה את היחסים המיוחדים של ישראל וארה"ב ולא שופטת את ישראל על כך. "אבל אנו מקווים שישראל תבין את העמדה שלנו כאשר היא דנה עם ארה"ב על סין", אמר ליו.

בכירים ישראלים אמרו כי אינם יודעים מה היתה הסיבה למסר הסיני החריג בחריפותו. הם ציינו כי ייתכן והדבר קשור למתיחות בין ארה"ב לבין סין סביב טיוואן וביקורה האחרון של יו"ר בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי בטיוואן.

בכיר ישראלי אמר לוואלה! כי סין העבירה את אותם מסרים לכל מדינה מערבית. "היחסים עם סין יציבים וטובים, אבל הם יודעים שארה"ב היא בעלת בריתנו הקרובה ביותר", אמר הבכיר הישראלי.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום