כל החידושים מכיפור: סיכום היום הקדוש תשפ"ג בחצרות הקדוש

משה ויסברג בסיכום מיוחד של יו"כ תשפ"ג מהחצרות, הישיבות ובתי גדו"י, רה"י שהאריך בתפילה במוצאי, הדרשה החריגה בויז'ניץ, ה'מפטיר יונה' שנרכש ב 283 אלף ש"ח, הרבי שהחלים ניגש לפני העמוד, מה סיפר הרב זילברשטיין? והיכן היו מניינים ביום הקדוש ומצבם של גדו"י שחלו

משה ויסברג | חרדים 5.10.2022 | 22:15

מנהג המלקות בערב יום כיפור | צילום: יונתן זינדל - פלאש 90

יום הכיפורים תשפ"ג צויין בכל בתי הכנסת בעולם היהודי כיום של מחילת עוונות. בתי הכנסת ברחבי העולם ובארץ התמלאו במתפללים. כמדי שנה מגיש משה ויסברג סיכום של היום הקדוש מחצרות הקודש, בתי גדולי ישראל והיכלי הישיבות.

בחצרות האדמו"רים והחסידים:

• בחצר חסידות גור: בערב היום הקדוש נתלה שלט ענק על בית המדרש הגדול באותיות בולטות בית המדרש גור", בתפילות ביום כיפור, בית המדרש היה מלא מצד לצד כמעט כמו בראש השנה וגם 'עזרת הנשים' הייתה מלאה. הרבי מגור ישב בחלק גדול מהתפילות, ולא השתחווה ב'כורעים'. בגור נוהגים לאחל במוצאי יום כיפור 'גוט יו"ט' על שם "ויום טוב היה עושה לאוהביו".

• בחצר חסידות ויז'ניץ התרחשה דרמה של ממש, האדמו"ר נשא לראשונה דברי חיזוק והתעוררות בפני הקהל לאחר אמירת 'כל נדרי', בויז'ניץ אומרים כי מאז שנת תש"ו לא הייתה דרשה בעת כל נדרי בויז'ניץ, בתש"ו שזה היה שנה אחרי המלחמה האיומה, דיבר הרבי ה'אמרי חיים' בזמן הנעלה והמסוגל.

הרבי מויז'ניץ דיבר על הזכויות שמחפשים לפני היום הקדוש, הרבי עמד עם הרשימות של 2000 נשים מהחסידות שקיבלו על עצמם קבלות של צניעות וקדושה והביא את זה כדברי סנגוריה על עם ישראל. הרבי ביקש שהגברים יעזרו לנשים לעמוד בהתחייבויות של הקבלות הטובות שקיבלו על עצמן.

הרבי מויז'ניץ בהבדלה במוצאי יום כיפור. צילום: באדיבות המצלם

בחצר חסידות צאנז, בהוראת הרבי מצאנז אלפי בחורי הישיבות נשארו על הגלריה בזמן 'יזכור' מחשש לדוחק ביציאה. האדמו"ר הורה לכסות את הגלריה בטליתות.

הרבי מצאנז בקידוש לבנה במוצאי יום כיפור. צילום: באדיבות המצלם

• בחצר חסידות סלונים התרחשה דאגה גדולה לקראת צאת הצום, הרבי שחש ברע לאחר חולשה ממושכת מהצום פונה לבית החולים 'הדסה עין כרם' בירושלים, החסידים העתירו בתפילה לרפואת האדמו"ר רבי שמואל בן חוה מרים לרפואה שלמה בתוך שאר חולי עמו ישראל. מבית האדמו"ר מסלונים נמסר כי ברוך השם המצב טוב ויציב. הרבי יישאר להמשך טיפול ומעקב רפואי בבית החולים לאחר דלקת קלה ממנה סובל. 

• בחצר חסידות תולדות אברהם יצחק, הרבי ניגש לעמוד לכמעט כל התפילות במשך היום, וכן שימש כבעל קורא במשך רוב הזמן, חוץ מזמן חולשתו אז כיבד את בניו, החסידים אומרים כי לעומת השנים הקודמות ברוך ה' מצבו של הרבי היה הרבה יותר טוב, לא התקיימו הפסקות במשך כל יום חוץ מרבע שעה לפני נעילה באופן מעניין הכריז המשב"ק ר' דוד ראטה בשם הרבי לפני נעילה, כי המשגיחים המיוחדים אשר עוקבים על עניין השתיקה בתפילה מסרו לרבי, כי השנה היה שקט מופתי בין בראש השנה וכן ביום כיפור, והרבי מבקש שימשיכו גם כן בנעילה ובעז"ה יראו מופתים גדולים וישועות.

נס מפתיע התרחש בדיוק בזמן גמר התפילה, כאשר נשמעו צעקות הצלה מ'עזרת הנשים', וקולות של קריסה, החסידים שנכנסו לשם נדהמו לראות שאחד המזגנים הגדולים במקום קרס יחד עם חלק מהקיר שהיה מחובר אליו, בנס ממש בדיוק באותו רגע, סיימו את התפילה והשטח תחתיו היה ריק. החסידים שמחו לראות את הנס שכן באם זה היה קורה דקה אחת לפני זה היה שם נשים שהתפללו.

• התרגשות בחצר קרעטשניף כאשר הרבי שהחלים מקורונה (בפעם השניה) ניגש לפני התיבה ברוב התפילות. תיעוד מסיום תפילת נעילה ברוב עם בבית המדרש ברחובות כשהרבי בקבלת עול מלכות שמים יחד עם החסידים. 

 

• בחצר חסידות אלכסנדר שם מתפללים בשנים האחרונות בהיכל האודיטוריום משואות ברחוב ירושלים הסמוך לבית המדרש של החסידות עקב חוסר מקום בבית המדרש, חשבו גם על הילדים הקטנים בצום והקימו 'משחקיה לילדים' בעזרת הנשים שבבית המדרש הגדול, המשחקייה הייתה פתוחה בזמן התפילה בליל יום כיפור וביום כיפור במשך כל היום במשחקיה היו משחקים, והילדים שהו שם במשך זמני התפילות כדי שהחסידים ובני ביתם יוכלו להתפלל בשלוות הנפש ובמנוחת הדעת.

• בחצר חסידות מודז'יץ, מאות חסידים שהו בצלו של האדמו"ר שעבר לפני התיבה לכל תפילות החג,  במוצאי יום הקדוש סיימו מעריב כעשר דקות לפני הזמן ושוררו 3 ניגונים על המילים 'והביאנו לציון עירך ברינה ולירושלים בית מקדשך ...' כמו"כ בטיש במוצאי יום הקדוש שוררו את ניגון ה'אני מאמין' הידוע וכן האדמו"ר הורה לשורר את אחר הניגונים החדשים עם המילים 'למקדשך תוב'. 

• בחצר חסידות לעלוב נערך במוצאי יו"כ טיש לרגל הילולת האדמו"ר הקודם שנפטר בעיצומו של ליל יום כיפור, בראש השנה התפללו החסידים במתנ"ס בירושלים וביום כיפור בבית המדרש 'תפילה למשה' לעלוב במרכז החסידות בבית שמש. בהתקדש היום הקדוש הדליק הרבי מלעלוב 26 נרות של בית המדרש הנקראים 'הענגלייכטער' ו 26 חסידים זכו להשתתף בהוצאות הנרות בתרומה של 1380 שקל, אותם הזכיר הרבי לגמר חתימה טובה.

• האחים המשפיעים רבי אלימלך, רבי נחמן ורבי חיים יוסף בידרמן התפללו את תפילות יום כיפור בבית המדרש לעלוב של אביהם האדמו"ר זצ"ל ברחוב רבי עקיבא בבני ברק, לתפילת שחרית ניגש הרה"צ רבי אלימלך בידרמן ולמוסף הרה"צ רבי נחמן שבמקום נרשמה התעוררות עצומה ביותר.

• בחצר חסידות זוועהיל שם היה זה יום כיפור ראשון ללא הרבי זצ"ל שנפטר בפתאומיות בחודש אב, התפילות נערכות בראשות האדמו"ר, ודודו גאב"ד זוועהיל. הרבי ביקש מילדי החסידות שיקבלו על עצמם קבלה טובה לזכרו של הרבי זצ"ל ואכן הילדים הגיעו לרבי ואמרו לו את הקבלות שקיבלו. 

הרבי מזוועהיל בקידוש לבנה במוצאי הצום. צילום: א. מרגלית 

• בחצר חסידות סאסוב התאגדו כמה חסידים ורכשו את עליית 'מפטיר יונה' לאדמו"ר ב – 283 אלף שקל, סכום עצום ביותר בחצר החסידות. גם את ה'פתיחה' לנעילה רכשו בארבע עשרה אלף שקל. 

• בחצר חסידות שומרי אמונים הכינו בערב החג הכינו את המקווה בבית הרבי לחסידים החפצים להיטהר לפני יום הכיפורים במקווה שישמשה את אדמו"רי החסידות. הרבי חידש בשנה זו שיזמרו בתפילת שחרית אחרי 'אדון עולם' את הזמר 'יגדל אלוקים חי' בניגון 'אדון עולם' של זקנו ה'חוקי חיים' זיע''א.  לפני תפילת נעילה ניגש מנהל המוסדות הרה"ח ר' אשר זעליג חנון והביא לאדמו"ר את קוויטל החיים של תומכי המוסדות, הרבי העתיר בפרטות בעת פתיחת הארון הקודש בתפילת נעילה שם אחר שם של כל התורמים ובני ביתם שיזכו לשנה טובה ומבורכת בהשפעות טובות.

• יום כיפור עבר בהתרוממות מיוחדת בחצר הקודש מאקאווא - מאות חסידים שהגיעו מרחבי הארץ ועשרות מחו"ל זכו לשעות של הוד קדומים במחיצת רבם ומאורם הצדיק גאב"ד מאקאווא מזקני צדיקי הדור - החל מעריו"כ עם עריכת הכפרות בישיבה דרך "הקוויטלא'ך" ו'ברכת הבנים' ואמירת 'אור זרוע לצדיק ופלגי מים' עם סה"ת בידו, בדרשת 'כל נדרי' הזכיר הגאב"ד בבכיות את פטירתם בשנה שחלפה של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, הגאב"ד הגרי"ט וייס זצ"ל, והרבי מזוועהיל זצ"ל. 

גאב"ד ממאקאווא במוצאי הצום. צילום: באדיבות המצלם

• בביהמ"ד 'שערי טוביה' בירושלים שם הורגש החיסרון של גאב"ד העדה החרדית הגרי"ט וייס זצ"ל, בעל ה'שערי טוביה', שזה עתה נפטר, וכעת זהו יום כיפור ראשון אחרי פטירתו, התפילות התקיימו בראשות בנו הגה"צ רבי שלמה זלמן ווייס רב ביהמ"ד, התפילות התקיימו בביהמ"ד ערלוי ברחוב עזרת תורה הסמוך, עקב חוסר מקום. בפעם ראשונה ניגש הגאון רבי שלמה זלמן וייס לעמוד כחזן בתפילת כל נדרי ומעריב התפילות היו במשך כל היום חוץ משעה הפסקה. בין כל נדרי למעריב קרא הגבאי הרה"ח ר' חיים יהודה הולצמן שקרא להתפלל לרפואת פוסק הדור רבי משה בן דבורה. 

בחצרות גדולי ישראל, הרבנים והיכל הישיבות:

 ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין התפלל את כל תפילות יום הכיפורים בישיבת פוניבז', וצם כרגיל. בליל החג כאשר שב ראש הישיבה למעונו המתינו אלפים ברחוב ראב"ד לראות ולהתברך. בצאת החג לאחר תפילת מעריב שב מרן ראש הישיבה למעונו כאשר אלפים מלווים אותו ברחוב ראב"ד.

לאחר שבשנים האחרונות מרנן הגרי"ג והגרב"ד החזיקו את ספר התורה בכל נדרי במקומות שלהם, השנה חזרו לעמוד משני צידי החזן רבי שאול אייזנשטיין, כאשר ראש הישיבה הגרי"ג מחזיק את ספר התורה האישי שלו שהביאו ממעונו.

בתפילת מעריב בצאת הצום ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין האריך בתפילת שמונה עשרה רבע שעה אחרי שהציבור סיים והמתין עד שמרן סיים. תלמידיו אומרים כי "זו הייתה תפילה חריגה באורכה וודאי שמרן שליט"א העתיר בעבור כל כלל ישראל ולכך האריך מאוד בתפילתו".

ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין בתפילה במוצאי יום כיפור. צילום: שוקי לרר

• פוסק הדור הגאון רבי משה בן דבורה שטרנבוך שהה ביום כיפור בביתו ובעולם התורה והחסידות העתירו לרפואתו. לראשונה מהקמת ישיבתו בבית שמש לא הגיע פוסק הדור לישיבה ביום כיפור מי שניגש במקומו לכל נדרי ונעילה היה בנו רה"י הגאון רבי אפרים זלמן שטרנבוך. בביתו בהר נוף התקיים מניין נעילה מצומצם ובסופו הקריא הגר"מ שטרנבוך את ה'שמע ישראל' וד' הוא האלוקים.

הגר"מ שטרנבוך בכפרות בערב יום כיפור. צילום: באדיבות המצלם

• פאר הדור, זקן חברי מועצת חכמי התורה הגאון רבי שמעון בן חביבה בעדני, שהה לראשונה ביום כיפור בבית החולים 'מעייני הישועה' בבני ברק שם אושפז בשבת האחרונה לאחר הידרדרות במצבו. הגר"ש היה מתפלל בכל שנה בישיבת 'פורת יוסף' בעיר העתיקה.

• המשגיח רבי דן סגל התפלל את התפילות בבית מדרשו בגבעת משה בהשתתפות קהל רב, המשגיח שימש כחזן בתפילת מוסף. תפילת שחרית החלה בשעה 6:30 בבוקר ונמשכה ברציפות עד 20:30 בערב אז הסתיימה תפילת מעריב ללא הפסקה כלל.

• זקן חברי מועצת גדולי התורה, הגרב"מ אזרחי ראש ישיבת "עטרת ישראל". ניגש כמדי שנה לעמוד בתפילות "כל נדרי" ו"נעילה" בהיכל הישיבה אשר במודיעין עלית. בתפילות השתתפו מאות מתלמידי ובוגרי הישיבה.

• אצל ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן: עם התקדש יום הקדוש ניגש ראש הישיבה לפני העמוד לתפילת 'כל נדרי'. התרגשות רבה אחזה בקרב המסתופפים בצלו של ראש הישיבה עת נשמע קולו בעת ברכת שהחיינו על קדושת היום, כשקולו נשנק מדמעות של התרגשות. קודם תפילת מעריב נשא ראש הישיבה דברי התעוררות קצרים, להתעורר לתשובה.

במהלך כל היום הקדוש שהה ראש הישיבה בהיכל בית מדרשו, כשבזמן ההפסקה בין תפילת מוסף לתפילת מנחה, שהה בחדרו שבבנין הישיבה. לתפילת נעילה ניגש ראש הישיבה לאמירת הקדיש, הנאמרת על ידו ברגש ובנוסח מיוחד. במהלך כל השנים נהג ראש הישיבה לגשת לאמירת כל סדר 'אבינו מלכינו' בקול, כשהקהל חוזר אחריו. השנה בעקבות חולשתו ניגש ראש הישיבה לאמירת 'אבינו מלכינו' רק כפי מה שנוהגים בשאר קהילות ישראל. לאחר הבדלה במעונו בירך ראש הישיבה את תלמידיו לפתקא טבא ואגוט יאר.

ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן בשיחה בערב יום כיפור. צילום: שוקי לרר

• ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי שהה במהלך כל הצום בישיבת פוניבז' התרגשות רבתי הייתה בישיבה  עת ניגש לפני העמוד לאמירת פסוקי שיר הייחוד ושיר הכבוד כמנהגו מזה שבעים שנה כאשר מרן משמש כחזן וכל הקהל עונים אחריו פסוק בפסוק בנעימה עד קרוב לחצות הלילה.

בזמן אמירת 'סדר העבודה' נחצה בבית המדרש שביל ממקומו של הגרב"ד ועד לעמוד החזן, ראש הישיבה עמד במקומו ופניו כלפי החזן ועיניו זלגו דמעות כמנהג שנהג אביו מרן ראש הישיבה הגר"ד פוברסקי זצ"ל להביט בשעת סדר העבודה על החזן, לאור האמור בספרים הקדושים כי הש"ץ הינו ככהן גדול העובד לפני ולפנים. עם צום היום שב למעונו ומיד לאחר הבדלה החל בהכנות לחג הסוכות בהכנת הסוכה וארבעת המינים.

ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי בבחירת אתרוג במוצאי יום כיפור. צילום: שוקי לרר

•  בישיבת סלבודקה: לקראת יום כיפור הנהלת הישיבה קנתה כסאות חדשים לראשי הישיבה. לכל נדרי ניגש הרב ליזרזון מרבני הישיבה את ספרי התורה החזיקו ראשי הישיבה הגר"ד לנדו שהחזיק ספר תורה מיניאטורי שהובא במיוחד והגרמ"ה הירש.  לתפילת מוסף ניגש הגר"ש אדלשטיין אחיו של הגרי"ג אדלשטיין שמשמש כחזן בישיבה כ50 שנה, את תפילת מוסף סיימו בשעה 14:45, מנחה התחילו בשעה 15:15 ,בין מוסף למנחה הגר"ד לנדו אמר ווארט לעמיתו הגרמ"ה הירש שאמר לו שיגיד משהו על מנת לעלות חיוך על שפתיו להפיג את המתח. 

• עמוד ההוראה וחבר מועצת גדולי התורה, הגר"י זילברשטיין, רבה של רמת אלחנן, שהה בכל יום הכיפורים במחיצת בני קהילתו ברמת אלחנן, התפילות עברו בהתעלות מיוחדת, עם בעלי תפילה מיוחדים. מנהגו של עמוד ההוראה להביא עמו לכל התפילות ביום הכיפורים, מעט עוגות ויין ולשמור אותם בתוך הסטנדר, בכדי שיהיה לעת הצורך אם ח"ו יתעלף אדם או יוצרך לאכול באמצע הצום משום פיקוח נפש. עמוד ההוראה קיבל קהל בערב יום הכיפורים, לשאלות נחוצות בענייני הצום לחולים וכו', ואף בירך את המצטופפים לקבל את ברכתו בערב יום הקדוש, ובמהלך כל היום עצמו. כמו כן עלה לתורה לעליית "מפטיר יונה", עליה שנקנית עבורו כבר יותר מארבעים שנה על ידי אחד מתלמידיו. 

קודם תפילת נעילה, ברגעים המרוממים, נשא עמוד ההוראה מדברותיו, ודיבר על העוון החמור של חילול השם, שלפעמים אדם חרדי שומר תורה ומצוות מתנהג שלא כשורה, ורואה אותו אדם שעדיין חילוני ולא שומר תורה ומצוות, וכשרואה את מעשהו של החרדי, טיפת יראת שמים שעוד הייתה בו - בורחת ונעלמת, ועל עוון נורא זה אין כמעט כפרה. וסיים עמוד ההוראה ואמר, שהכפרה על כזה דבר, הוא לעשות להיפך, לקדש שם שמים, והקריא את לשון הרמב"ם שיאהבוהו הבריות, ויקנאו במעשיו, ויאמר עליו הבורא ישראל אשר בך אתפאר.

כמו כן, סיפר מעשה מופלא, על שתי בנות מבוגרות שלא מצאו את זיווגם, עד שהמבוגרת וויתרה לאחותה הצעירה לשמוע שידוכים לפניה, ואכן נפגשה עם בחור מיוחד, וכשבאו לסגור אמר אבי הבנות לאבי החתן שאין לו שום כסף לשלם, אבי החתן שמע כן וכעס נוא, וכמעט ירד השידוך. שמעה כן האחות המבוגרת, ופנתה לאביה ואמרה שנותנת לו במתנה את כל הכסף שחסכה זה שנים מעבודתה, בתור מתנה גמורה, וכך עשתה את המעשה הלא יאומן הזה, והשידוך נסגר על הצד היותר טוב. ולא עבר חודש ימים, והאחות המבוגרת נפגשה עם חתן כליל המעלות, ואבי החתן אמר שלא רוצה לקבל שום כסף מצד הכלה. סיים עמוד ההוראה בקול בוכים ואמר, "אני ראיתי את האלוקים בסיפור הזה, זה הרי נורא נוראות, היא נתנה את כל הכסף שהיא חסכה לעצמה, ובזכות הוויתור הנוראי הזה, זכתה לקבל את הזיווג שלה בעצמה, הקב"ה שילם לה באופן מיידי". 

 בסיום יום הכיפורים, קידש את הלבנה יחד עם מאות תושבי השכונה, ולאחר מכן התקרבו ברך ולהתברך בברכת פיתקא טבא וגמר חתימה טובה.

• הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שהה ביום כיפור בישיבתו 'חזון עובדיה' בשכונת רוממה בירושלים שם התפלל את כל התפילות יחד עם בנו הגאון רבי רחמים יוסף ראש הישיבה, כשהחזן היה ראש בית ההוראה הרב יצחק דניאל. בתום ההבדלה, ערך הראשון לציון תפילת 'מי שברך', לראש האופוזיציה בנימין נתניהו שפונה לביה"ח במהלך החג.

הראשון לציון בהבדלה במוצאי יום כיפור. צילום: יעקב כהן 

• השנה ניגש הגאון רבי חיים פיינשטיין לפני התיבה כשליח ציבור בתפלת מנחה בערב יום כיפור לרגל היארצייט של זקנו מרן הרב מבריסק זצ"ל החל בערב יום כיפור, ולאחר שנסתלק הגרמ"ד הלוי סלובייצ'יק זצ"ל שהיה אחרון בניו של מרן הגרי"ז זצ"ל.

במהלך קריאת 'מפטיר יונה' בהיכל ישיבת 'עטרת שלמה' בקרית הישיבה בראשון לציון בהשתתפות אלפי תלמידי ובוגרי הישיבה על ידי ראש הישיבה הגאון רבי חיים פיינשטיין פרץ ראש הישיבה בבכי בעת קריאת הפסוק 'כי יודע אני כי בשלי הסער הגדול הזה עליכם'.

• בישיבת חברון בגבעת מרדכי עבר יום כיפור יחד עם אלפי בני הישיבה והבוגרים עם  תוספת הניגון בפיוט "אמרו לאלוקים" הנאמר בתפילת שחרית של יום הכיפורים, אשר מזה שנים בעל התפילה הקבוע הגאון הצדיק רבי שלמה פלאי משגיח בישיבה מטעימה בנעימה ללא ניגון. השנה לאחר חיפוש ובירור מעמיק מתוך עשרות ניגונים שהועלו כאפשרות להוספה לנוסח בפיוט, נבחר הניגון המפורסם המושר במקורו בחסידות מודז'יץ (ניגון חופה עתיק המושר בחסידות מ.ו.) אשר התפרסם בכלל קהילות ישראל ומושר בקטעי תפילה רבים. בישיבה אומרים כי לימוד הנוסח הצליח למעלה מהמשוער. 

• בישיבת 'היכל יצחק' לנדא בירושלים חידשו ביום כיפור ושרו 'עוד יזכור לנו אהבת איתן' המפורסם של חסידות ויז'ניץ, חידוש עצום בישיבה ליטאית שורשית.  

• בישיבת 'באר התלמוד' בירושלים מאות בחורים ובוגרים השתתפו בתפילות בהיכל הישיבה בירושלים. ראש הישיבה הגאון רבי חנוך כהן תקע במוצאי יום כיפור בשופרו של הצדיק רבי דב קוק שתקע בו במשך 17 שנה. השופר הוא ע"פ שיטת בריסק והרב קוק נתן את שופרו במתנה לבחור בן ציון עובדיה מקיבוץ א' שגר בטבריה ששמח לתת למורו ורבו רה"י לתקוע בו.

במעמד פתיחת ההיכל ב'כל נדרי' התקיימה תפילה מיוחדת של הבחורים המבוגרים בישיבה. הודפס דף עם כל שמות הבחורים המבוגרים בישיבה בתור 'כל המתפלל על חברו נענה תחילה' בישיבה מציינים שכ70 אחוז זכו להתארס מאז התפילה בשנה שעברה. לאחר מכן פרצו הבחורים בשירת 'שערי שמים פתח' בהתעוררות עצומה.

• בחברון עיר האבות התקיימו עשרות מניינים במהלך היום הקדוש. 

• בציון הרשב"י במירון אלפים השתתפו בתפילות שנערכו בציון ובמקומות נוספים בסמוך בהתעלות גדולה.

• באומן שבאוקראינה על יד הציון של רבי נחמן מברסלב, שם עוד נשארו קהל של עשרות חסידים מימי ראש השנה, התפילות התקיימו בקלויז ובבתי המדרש.

• בקרעסטיר שבהונגריה על יד ציונו של האדמו"ר הקדוש רבי ישעיה בן רבי משה התקיים גם השנה המניין המסורתי שהחל בשנים האחרונות במתחם של הרב משה יוסל פרידלנדר איש קרעסטיר.

• תפילת נעילה המונית התקיימה בכיכר דיזנגוף בתל אביב אלפים הגיעו לתפילת נעילה בכיכר דיזינגוף במסגרת פרויקט 'כיפור בכיכר' שמארגנת תנועת  'ראש יהודי' זה השנה השלישית. את התפילה סיימה בשיחה סיוון רהב מאיר שדברה על המכנה המשותף העמוק של כולנו.  ישראל זעירא מייסד ראש יהודי  אמר: "הקיום של התפילה במרחב הפתוח מאפשר להמוני צעירים להתחבר מחדש לעצמם ולנשמה, ומעיד על הרצון להעמיק להתחבר  למסורת לאמת ולנפש״ ולהיות שותפים בתהליכים וזרמי עומק אמוניים".

נעילה במוצאי יום כיפור בכיכר דיזנגוף בתל אביב. צילום: ליאור ברקוביץ

• ראש הממשלה לשעבר ח"כ בנימין נתניהו הגיע רגלית לתפילת 'נעילה' בבית הכנסת הגדול בירושלים במהלכו חש שלא בטוב ופונה לבית החולים 'שערי צדק' בירושלים במצב טוב ויישאר הלילה להשגחה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום