שואג לדבר השם: מי אתה הרב אברהם ברוך • פרופיל מיוחד ומרתק

הוא מתנגד לטכנולוגיה ואין לו וואטסאפ. הוא לא גובה כסף על הרצאות, תוקף בחריפות פאות ומקבל מסרים מצדיק נסתר | משה ויסברג התחקה אחר דמותו של הרב, שאת שיעוריו הוא מוסר בשאגות, וקטעים מהם הפכו ויראליים ברשתות. היכן צמח? ומי הם רבותיו? • מגזין חג סוכות מרתק

משה ויסברג | חרדים 12.10.2022 | 19:18

הרב אברהם ברוך | צילום: בחדרי חרדים

בחודשים האחרונים קשה לפספס את התופעה הזו ברשתות החברתיות ולא רק, בכל מקום עפים כמו לחמניות טריות סרטונים קצרים מתוך שיעוריו של הרב אברהם ברוך ובהם מסרים מיוחדים בצורת הגשה הייחודית רק לו.

רבים תוהים כיצד הרב ברוך פרץ לחיינו. מתברר, כי לא בוואטסאפ נמצאת התשובה. רבים מעמך בית ישראל נוהרים לשיעוריו של הרב אברהם ברוך בעיר פתח תקווה, וקטעים מהם מופצים ללא הרף בשלל הפלטפורמות ברשת.

גם בתוככי עולם התורה יושבים צורבים בשעות של 'בין הסדרים' ומנסים להתחקות אחר דמותו של מזכה הרבים שהפך לפופולארי בתוך זמן קצר ודבריו עושים רושם, תרתי משמע.

לכבוד חג הסוכות מגיש 'בחדרי חרדים' פרופיל מקיף וראשון מסוגו אודות הרב הססגוני שפרץ לחיינו בסערה ובצרחות.

הרב ברוך החל את חייו כחילוני מן המניין בעיר פתח תקווה. עיסוקו העיקרי היה אומנות הלחימה והוא אף היה מפורסם והתחרה בארץ ובחו"ל, ובשיאו הספורטיבי הפך לאלוף ישראל בג'ודו. הרב מספר כי לא חסר לו דבר בחייו, אך בחר לחזור בתשובה יחד עם רעייתו שתחי' שהייתה בתפקיד בכיר בביטחון המדינה.

הוא חזר בתשובה ע"י כמה רבנים לפני למעלה משלושים שנה, אז גם התקרב לכמה מהצדיקים כמו האדמו"ר רבי אלעזר אבוחצירא זצ"ל מבאר שבע, וכן לגאון הרב דניאל זר ראש מוסדות 'אור דוד' בפרדס כץ וכן לעוד כמה צדיקים נסתרים כמו הסבא קדישא מנתניה, הרב יוסף שוורץ זצ"ל. הרב ברוך אף היה מסייע להם ומשמש אותם בקודש.

בשיעוריו מעיד הרב אברהם ברוך כי שמע הרבה שיעורים מרבנים, אך מעל הכול הוא התחבר באופן בלתי רגיל לגאון הצדיק רבי ניסים יגן זצ"ל. בשיחותיו הוא מבכה על כך שלא זכה לראותו, אך כאמור החיבור שלו אליו גדול מאוד, ויותר מכך, הוא מקבל ממנו מסרים רבים ע"י צדיקים נסתרים עליהם הוא מבסס את שיעוריו ועל כך בהמשך.

 

השאגות בשיעורים

שנים ספורות לאחר חזרתו בתשובה ניצל הרב ברוך את כישרון הדיבור המיוחד בו ניחן ואת הכריזמה שלו כדי למשוך את הקהל בצורה יוצאת דופן, ומאז, במשך 26 שנה הוא מרצה ומוסר שיעורים רבים בכל רחבי הארץ.

הרב החל למסור את שיעוריו בסמוך לביתו שבפתח תקווה, אליהם התחילו לנהור רבים מתושבי העיר וערי המרכז, כשמעגל שומעי לקחו הולך ומתרחב בהדרגה. את השיעור המרכזי הוא מוסר באופן קבוע בבית מדרשו הגדול ומפואר תהילות ה' (רחוב מנחם בגין 24 סמוך לצומת סירקין) מדי יום שלישי בשעה 21:00 בערב.

במהלך שנותיו הרב ברוך התעסק עם חזרה בתשובה ואף הקים ישיבה לחוזרים בתשובה העומדת בראשותו. הישיבה נקראת 'נזר ברוך' והיא ממוקמת בסמוך לבית מדרשו הגדול, ובה שומעי לקחו מקפידים לקיים את דבריו למשל הקימה המוקדמת בבוקר, כאשר התפילה בישיבה מתחילה בשעה 5:45 לפנות בוקר.

כמו כן הוא מחזיק כולל, מדרשיה לבנים, וכן מדרשיה לבנות המתנהלת תחת ניהולה של רעייתו הרבנית שתחי' שמחזקת אותן רבות ופועלת עבורן גדולות ונצורות.

הפיק השבועי הוא ה'עונג שבת' המרכזי אותו עורך הרב ברוך בבית מדרשו, ולשם נוהרים מדי שבת רבים מתושבי האזור. בשבועות אלו מציינים בסביבתו של הרב ה'עונג שבת' מתחיל בסביבות השעה 22:00 ונמשך אל תוך הלילה עם שירי שבת, כיבוד עשיר, ודברי חיזוק מהרב. בין שיעוריו הרבים ברחבי הארץ, הוא מוסר באופן קבוע תוכניות בערוצי הקודש המשודרים באינטרנט בהן הוא מפיץ את מסריו ומחזק את המאזינים.

ברדיו 'לב ישראל' הוא מגיש מידי יום שני תוכנית רדיו 'מסרים לעם ישראל' וניתן להאזין לה בטלפון או באתר; בערוץ 2000 הוא מגיש תוכנית שבועית 'אהבת ישראל' בה משתתפים מאזינים ומקבלים קבלות וכדו' והרב עונה לשאלות מגיש התוכנית והיא יכולה להתארך לעיתים עד לארבע שעות.

בחודשים האחרונים הסרטונים מהשיעורים הפכו לוויראליים ברשת ובאופן טבעי הם הפכו לשיחת היום במגזר, מה שגרם לנו להתחקות אחר הנושאים המרכזיים עליהם הוא מעורר בזעקות של ממש.

בשנים האחרונות התפרסמו קטעים רבים משיעוריו, אך נדמה שהסחף התחיל בסרטון הבא מתוך שיעורו לפני כשנה: בסרטון הוא זועק על בעלי הסמארטפונים והאייפונים - וזהו אחד הנושאים הבוערים בעצמותיו עליו הוא מרבה לדבר תוך תיאור מוחשי של הסכנות הכרוכות בפגעי הטכנולוגיה. הרב אמר אז "ביום שאני אגע באייפון אני אלך לעולמי". 

 

תלמידי הרב ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' סיפרו כי "אין דרך להשיג את הרב מלבד מכשיר הטלפון הנייח שבביתו כיוון שהרב מחמיר, לעצמו הוא לא מחזיק אפילו מכשיר פלאפון כשר יהיה אשר יהיה".

באחד משיעוריו סיפר הרב כי הוא ואשתו מנהלים את מוסדותיהם (ישיבה וכולל בראשותו, ומדרשיה בניהולה) קרוב ל 20 שנה, כאשר אין להם מכשיר פלאפון חוץ מהטלפון הנייח שמוצב בביתם דרך קבע.

לדבריו: "פעם הציעו לי 100,000 דולר כדי שאני אחזיק פלאפון אבל לא הייתי מוכן, אפילו לא בעבור מיליון דולר! אין לי עסק עם טלפונים, יש לי טלפון רק עם בורא עולם".

מנהל ארגון גדול שארגן כנסים לתשובה בעבר יחד עם הרב אברהם ברוך מספר ל'בחדרי חרדים' על העבודה עמו: "זה היה קשה עד מפרך כל פעם להביא את הרב ברוך להרצאה", הוא מספר, "הייתי צריך לתפוס אותו בבית, לקבוע שעה, ולקוות שהרב יגיע להרצאה. אז הייתי שולח נהג, המשתתפים היו מחכים רק לו, רוצים לשמוע אותו". לדבריו, "היה קשה להיצמד לזמנים שלו".

כאמור, בחודשים האחרונים הפך הרב ברוך לשיחת היום בכל מקום ומקום, והוא אף הוזמן בבין הזמנים האחרון לקעמפ של ישיבה חשובה ומפורסמת - ישיבת 'אוהל יוסף' - מודיעין עילית שם זיהו את הייחודיות של הרב ברוך והזמינו אותו למסור שיחה בקמפוס בו התארחו.  עוד בטרם הרב פתח את דבריו הסוערים, הופתעו הבחורים ש"נאה דורש נאה מקיים" וכדבריו הקשים נגד 'רבני הכסף', הרב ברוך לא ביקש תמורה לשיחה. אפילו לא על הדלק. ויותר מכך, אף ביקש בסוף השיעור לתרום ל'אוצר הספרים' של הישיבה.

אחד המשתתפים מספר כי למרות העייפות הרבה בימי הקעמפ בין שלל האטרקציות, הרב ברוך הצליח לרתק את הבחורים כמעט שעתיים עם מיטב הגיגיו ואף שר עימם את שיריו. לדבריו הבחורים חוו חוויה בלתי נשכחת שלא תמהר לצאת להם מהאוזניים.

 

השאגות בשיעורים

רבים תוהים ולא מבינים מה פשר השאגות ומה מקורם. האמת היא שבקלות ניתן להסיק מצפייה בסרטון קצר בו נראה הרב צורח שמסתמא הרב אינו שפוי. תלמידי ומקורבי הרב מספרים על אישיות מיוחדת במינה, המלאה באהבת ישראל שכל כולה עסוק רק בנתינה ומאור פנים (יעידו על כך השנוררים שמשחרים כל בוקר לבית מדרשו ויוצאים בעין יפה, מ.ו.).

תלמידיו מסבירים כי כדי להבין את הרב צריך לצפות בשיעור (נמשך שעה וחצי ומעלה מ.ו) באופן נרחב כדי להבין כיצד הרב בונה אותו בכושר רטורי מרשים. הרב אברהם ברוך פותח בהקדמה שיכולה להתארך חצי שעה ויותר, ואז הוא מביא את המסר עליו הוא בונה את השיעור.

הרב מדגיש שוב ושוב שאת התחזיות הוא אינו אומר מדעתו, אלא מקבל מסרים מצדיק נסתר שהוא מקושר אליו ואז הוא מציג בפני הציבור את המסר הכולל, לפעמים תחזיות אימה כמו רעידות אדמה, מלחמה כוללת בכל החזיתות, מכת חושך ארוכה, ועוד.

לפי המסרים האחרונים שנתן הרב אברהם ברוך בתוך חודש כולנו נהיה בסגרים ותהיה מכת חושך עולמית במשך שבועיים, ושהגאולה הקרובה תהיה באותם שיטות של גאולת מצרים ששם רק חמישית נגאלו והשאר מתו במכת חושך.

הרב אברהם ברוך מדגיש כי זהו רק צפי, וזה יכול לקרות אפילו בעוד פחות מחודש, אך הכול לדבריו תלוי אך ורק במעשיהם של עם ישראל.

יתגדל ויתקדש שמיה רבה

בשילוב עם דברי חיזוק על הדברים עליהם הוא מעורר את הציבור בסגנון הגשה ייחודי שיכול להגיע לדציבלים גבוהים במיוחד כדי להמחיש את דבריו, ואז בין רגע לעבור לטון רגוע וחביב.

בשנת תשע"ב, לפני עשור, בזמן סערת כת השאלים, אז יצאו הבד"ץ של העדה החרדית כנגדם, התבטא אז הרב ואמר: "עוד מעט, כך אומר הזוהר הקדוש, ירדו לעולם 15 ימי חושך".

"במצרים כשהייתה מזוזה, מלאך המוות היה פוסח על הדלת ומשאיר את בני האדם בחיים. ב-15 ימי החושך המזוזה תהיה הצניעות. אישה עם כיסוי ראש מבד אטום, גרביים 70 דנייר, עקב נמוך עם שאל ולא מדברת עם גברים - אלו יהיו הנשים שיפסחו עליהן. אישה שבורחת מבוקר טוב של שכן, היא אישה צדקת".

בשיעור הוא משלב קטע הומור, בקטעים אחרים הוא קם ומשתף את הקהל שחוזר אחריו על דבריו שוב ושוב. בשלב מסוים הוא אף תוקע בשופר ומתחיל לשיר עם הקהל המשולהב את ההמנון שלו: "אל נקמות ה' אל נקמות הופיע, עד מתי רשעים יעלוזו ואת עמך ישראל ידכאו.. תמחה את זכר עמלק.. למען יתגדל ויתקדש שמיה רבה".

את המילים הללו הוא מלביש על מנגינה מקפיצה המושרת בדרך כלל באצטדיונים, וכך הרב ממשיך לשיר עם הקהל עוד ועוד שירים.

חלק מהשירים הוא כותב בעצמו ומלביש את המילים על לחנים קיימים. שיריו עוסקים כמובן בדברים עליהם הוא מרבה לדבר, על העניין של 'יתגדל ויתקדש שמיה רבה', וכן על אמונה והודיה לה' יתברך, כמו בסרטון הבא בו הוא נראה בסוף השיחה שמסר בקעמפ של ישיבת 'אוהל יוסף' כשהוא מלמד את הבחורים שיר חדש במנגינה של 'תהא השעה הזאת':

 

מעל הכול, שיעוריו מתאפיינים במידת אמת נוקבת כשהמודל לחיקוי הוא רבו הצדיק רבי ניסים יגן זצ"ל, כשהיה מתריע בשער בת רבים אפילו בתקיפות כשצריך, ומאידך מקרב בנעימות את ליבם של ישראל לאביהם שבשמים.

כמויות הסרטונים שיוצאים משיעוריו מפציצים את הרשתות גם במגזר הכללי, זה הגיע לכך שבתוכניות הבידור כמו 'ארץ נהדרת' ודומיהם לוקחים את הקטעים הערוכים והופכים אותם ללעג וקלס.

הרב אברהם ברוך מתייחס גם לזה בשיעוריו, ותוקף את אלו שמוציאים את דבריו מהקשרם, וגם על מפיצי הסרטונים הוא לא חסך את שבטו ולשונו.

 

בסוף השיעור בדרך כלל הרב אברהם ברוך מנצל את האקסטזה הרוחנית של הקהל ודורש מהם לקבל על עצמם קבלות טובות, כמו קריאת ספר הזוהר הקדוש ועוד, הקהל מצידו נענה בחיוב בדרך כלל, ומקבלים עליהם קבלות בשפע מכל הבא ליד.

אחד הדברים בהם הוא נלחם בתקיפות הוא נושא ה'פאות', הרב מעלה על נס את מרן הראשון לציון הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל נשיא מועצת חכמי התורה שהיה היחיד שהעז לצאת נגד זה, ומרבה לתאר מחד גיסא את חומרת העונש ומאידך גיסא את מעלת הנזהר בעניין שאישה לא תלבש פאה.

באחד משיעוריו הוא אף אמר שלדעתו עדיף להישאר רווק כל ימיו ולא לקחת אישה עם פאה. הרב לעצמו נוהג חומרות גדולות ולדבריו אפילו את כלתו הוא לא ראה מימיו, גם לשבתות שמגיעים ילדיו לביתו הוא מצא פתרון בדמות מחיצה אותה התקין באמצע הסלון.

עוד אחד מהנושאים שמקבלים ביטוי משמעותי בשיעוריו הוא הרבנים והמרצים שלוקחים כסף: "שייקח דמי בטלה, 50 ש"ח לשעה, אפילו שייקח 500 ש"ח, אבל אלפי שקלים?!" וכך הרב מרבה לתקוף אותם בנחרצות.

על עצמו הוא מעיד כי מעולם לא ביקש כסף ושם לנגד עיניו את דברי רבו הרב יגן שאין לערב כסף עם תורה, אלא אם כן בא מישהו מעצמו ומבקש לתרום לישיבה וכדו', ולמרות זאת מוסדותיו לא נכנסו למינוס מעולם.

ואכן נאה דורש ונאה מקיים וניתן להזמין את הרב לשיחות בכל חלקי הארץ חינם אין כסף.

 

לסיום, דבר מעניין שסיפר הרב לאחרונה וממנו עולה כי לא רק אצלנו בעולם הזה מאזינים בשקיקה לשיעוריו, אלא גם בעולם האמת. כך סיפר כי "אשתו חלמה וראתה בחלומה את מרן הגר"ע יוסף זצ"ל והוא אמר לה ששש ששש אל תפריעי לי, אני באמצע לשמוע את בעלך הרב אברהם ברוך". הרבנית מספרת גם כי "השכינה מדברת מתוך גרונו של בעלה". 

ויהי הדבר לפלא.

רק לאחרונה, בחודש אב, הגיע הרב אברהם ברוך לירושלים למסע הלווית הענק של מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן זצ"ל במהלך מסע הלוויה הקיפו אותו רבים מהמלווים ששמעו ממנו דברי חיזוק שנאמרו בשילוב ההומור האופייני לו. 

הרב אברהם ברוך, שנדמה היה כי צמח משום מקום, מתברר כבעל תלמידים רבים השותים בצמא את דבריו.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום