בכיר השב"כ: "הקלות בלתי נסבלת ובהחלט מדאיגה"

בכיר השב"כ לשעבר ליאור אקרמן הגיב לפיגוע הכפול בירושלים ולשיטת הפעולה של החוליה שביצעה אותו וקבע כי מדובר במחדל של מערכת הביטחון: "היה אמור לכאורה להיות מודיעין מקדים, ולא היה" | לדבריו, "הקלות הבלתי נסבלת על הוצאת פיגוע בתוך ירושלים - בהחלט מדאיגה"

קובי עוזיאלי | חרבות ברזל 24.11.2022 | 08:23

זירת הפיגוע בירושלים | צילום: ישי ירושלמי

שני הפיגועים בירושלים שבוצעו אתמול (רביעי) בין 7:00 ל-8:00 בבוקר בכניסה לעיר ובשכונת רמות העידו על חוליית טרור שהכינה את חומרי הנפץ מבעוד מועד. שיטת הפעולה של הטרוריסטים נראתה כמו הוצאה אל הפועל של פיגועים שהיו בישראל בשנות התשעים וראשית שנות האלפיים. האם מדובר במחדל מודיעיני? סביב הנושא שוחחו בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM עם ליאור אקרמן, בכיר בשב"כ לשעבר.

לדבריו, "אין ספק שזה פיגוע שונה ממה שהתרגלנו אליו בשנים האחרונות. זה מזכיר יותר מתווה של פיגועים שזכינו לראות בסוף שנות ה־90 ובתחילת שנות ה־2000 של מטעני חבלה שמוכנים מראש. זה ללא ספק שינוי של מגמה ביחס למה שאנחנו מכירים שמוכיח על התארגנות שהייתה מראש, כלל מספר אנשים, הכנה ואמצעי לחימה".

לדברי אקרמן: "זה מצביע על כך שהיה אמור להיות לכאורה מודיעין מקדים לדבר הזה, ולא היה לצערי. יותר מכך, זה גם מצביע על חופש פעולה בלתי נסבל שיש לפלסטינים בתוך ירושלים והיכולת לעבור ממקום למקום, ממזרח ועד מערב. כמובן שממזרח ירושלים ליו"ש זה גם ככה זה חופשי, וזה בהחלט מדאיג. אם נחבר לכל זה ההתפרקות ההולכת ומתרחשת בתוך הרשות הפלסטינית ואובדן המשילות שם, הצפי הוא לצערי רק של עליית מגרדה בכוח ובמאבק".

כשנשאל האם משטרת ישראל לא הייתה צריכה לפעול אחרת בין הפיגוע הראשון לשני, אקרמן השיב כי "ברמה מציאותית, צריך לחשוב עד כמה באמת המשטרה וכוחותיה הנוכחיים יכולה בחצי שעה לסרוק עיר שלמה ולזהות מטען. נראה לי שזה פחות סביר".

בהמשך, התייחס לאמירתו של הניצב בדימוס שלומי קעטבי, על כך שצריך לסגור את החטיבה היהודית בשב"כ ולפתוח במקומה חטיבה לחתרנות מדינית של ערביי ישראל. "בואו לא נתייחס באופן ספציפי לדברים האלה, אבל יש אמירות הזויות לאורך השנים בקרב כל מיני אנשים בעיקר מהימין הקיצוני שמזהים בשב"כ שני ארגונים שונים - יש את השב"כ הטוב והמושלם שרודף אחרי טרוריסטים ערבים ויש את השב"כ הרע והנורא שרודף אחרי טרוריסטים יהודים, הרי הם לא קיימים לפי אותם האנשים", אמר.

והוסיף: "בואו לא נתייחס באופן ספציפי לדברים האלה, אבל יש אמירות הזויות לאורך השנים בקרב כל מיני אנשים בעיקר מהימין הקיצוני שמזהים בשב"כ שני ארגונים שונים - יש את השב"כ הטוב והמושלם שרודף אחרי טרוריסטים ערבים ויש את השב"כ הרע והנורא שרודף אחרי טרוריסטים יהודים, הרי הם לא קיימים לפי אותם האנשים".

לסיום, עוד הביע את דעתו על חטיפת גופתו של טירן פרו בג'נין ואמר: "מבחינת צעדים, איין לי שום בעיה שישראל תפנה קודם לרשות שתחת אחריותה נמצאת הגופה כדי לתת לה את ההזמנות לעשות סדר אצלה. אז הדרישה הזאת לגיטימית, אבל מצד שני אני מניח שלא צריך להזהיר את הפלסטינים שכבר יודעים שאם הדרישה הזאת לא תענה, אז כנראה שהשב"כ וצה"ל ידעו להגיע למחזיקי הגופה".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום