הונגריה: העסקן הוותיק מונה לראש הקהל

העסקן הוותיק שעמד שנים רבות בניהול הקהילה הרב זאב פאשקעס מונה על ידי גדולי רבני יוצאי הונגריה לכהן כראש הקהל ולהביא להתפתחותה ושגשוגה ולהמשיך את המורשת בדרך ישראל סבא ועל טהרת הקודש

משה ויסברג | חדשות בעולם 29.11.2022 | 22:09

הרב זאב פשעקאס | צילום: באדיבות המצלם

בקהילה האורתדוכסית בבודפשט שבהונגריה מברכים את המינוי המוצלח של העסקן הוותיק הרה"ח רבי זאב פאשקעס, שכיהן במשך עשרות שנים כמזכיר הכללי של הקהילה, ועתה התמנה לכהן פאר כראש הקהל.

הרב פשקעס, שנמנה על חשובי חסידי בעלזא, נודע בפי כל כעמוד התווך של הקהילה מזה שנים, וזכה לנאמנות רבה מגדולי רבני יוצאי הונגריה בישראל ובעולם כולו.

"הקהילה היהודית האורתודוקסית", כפי שמקפידה הקהילה להיקרא עד היום, כדי להבדילה מקהילות הנאולוגים והסטאטוס-קוו בבודפשט כפי שהורו גדולי ישראל אז - ידעה שנות פריחה משגשגות ושימשה מרכז רוחני ליראי ה' בהונגריה כולה ולהמוני תושבי הכפרים שבגלילותיה. רבנים מפורסמים וגדולי תורה ישבו על מדין בבית הדין דבודפשט, והיו לתל תלפיות לכל "ארץ הגר", כפי שכינו אותה רבים, עד שהנאצים נעצו את טלפיהם בהונגריה.

סיפורה של יהדות הונגריה הוא אחד הסיפורים הנוראיים ביותר בהיסטוריה היהודית של זמננו. יהדות עתיקה, מהחשובות שבאירופה, ששגשגה גם בעצם ימי מלחמת העולם השניה, אלא שברגע האחרון ממש עלה עליה הכורת ולמעלה מחצי מיליון יהודיה הובלו כצאן לטבח נורא. הקהילה היהודית חדלה להתקיים לתקופת מה. בניני הקהילה נותרו על תלם מאחר ששימשו כאורווה עבור סוסי הצבא הכובש.

תהליך ההתאוששות היה די מהיר. הפניות הרבות, וזרם היהודים ששבו הביתה, לא הותירו ברירות רבות. שאלות סבוכות ביותר בעניני עגונות החלו להגיע לפתחו של בית הדין והרבנים נדרשו להכריע. הקהילה הפכה שוב לפעילה ביותר והפעם בנסיבות מצערות. היא גם שימשה עוגן לאלפי הפליטים שחלקם בחרו להישאר לעת עתה בהונגריה.

השלטון הקומוניסטי שעלה בהונגריה בסוף שנות ה-40 הקשה מאד על חיי הקהילה היהודית. החינוך היהודי נאסר כמעט כליל. מי שהצליח לעזוב את הונגריה עשה זאת, ומי שנותר עשה זאת בדרך-כלל מרצון.

הקהילה, עומדת וגם ניצבת על תלה כיום. אמנם רבים מחברי הקהילה – אותם שרידים שנותרו בה לאחר השואה - כבר עברו לעולם שכולו טוב, ולרגע היה אולי נראה שאבד עליה הכלח.  שאין לה עתיד. קשיים כאלו ואחרים לא פסחו עליה ואיימו למוטט את העמל הרב שהשקיעו כאן. אך לא, מסתבר שהארזים שנטעו כאן גדולי עולם, חזקים הם ועומדים איתנים גם מפני רוח שאינה מצויה.

בשנים האחרונות אנו עדים לתנופה מחודשת בכל המישורים. התעוררות בקרב צעירים מקומיים התעוררות בקרב צעירים מקומיים השבים לחיק היהדות ובוחרים לעשות זאת דרך הקהילה החרדית של פעם. וביותר בתקופה האחרונה כשמאות פליטים יהודים מאוקראינה הגיעו להתגורר בהונגריה.

כאמור, עתה בברכתם והוראתם של גדולי הרבנים יוצאי הונגריה בארץ ישראל ובעולם, נטל הרב פאשקעס, את העול להמשיך במסורת של הקהילה החרדית על טהרת הקודש, ולעמוד בראש הקהילה לשם ולתפארת.

מרכז הקהילה

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום