הרבי מבעלזא: "חכמת היוונים בצד השני, החכמה שלנו היא התורה"

האדמו"ר מבעלזא התייחס בהדלקה ללימודי חול: "החכמה והפילוסופיה של היוונים נמצאים בצד השני, החכמה שלנו - היהודים מגיעה מהקב"ה, החכמה שלנו היא התורה, כשאחת נוגעת בשנייה צריך שחכמת יוון תתכופף ותכניע עצמה לחוכמת התורה". האזינו להקלטה מדברי האדמו"ר 

משה ויסברג | חרדים 25.12.2022 | 13:52

הרבי מבעלזא אמש בדברות קודשו | צילום: אנשיל בעק

במהלך דברי התורה במעמד הדלקת נר שביעי של חנוכה התייחס האדמו"ר מבעלזא לשיח סביב לימודים חיצוניים במערכת החינוך, דיבר על הגלות שבה אנחנו נמצאים ועל הצורך לשמור על חכמת התורה הקדושה ולדבוק בה. הדברים נאמרו בפני רבבת החסידים שהתכנסו להדלקה במוצאי שבת חנוכה.

 

הרבי פתח ואמר: "יהודים חיו בגלות לאחר חורבן בית ראשון, ולאחר חורבן בית שני. חיו בגלות יוון עוד בזמן שבית המקדש היה קיים וזה העניין של חנוכה".

"אנו אומרים בנוסח של ועל הניסים, 'ועל הניסים ועל הפורקן ועל הגבורות ועל התשועות.. ועל המלחמות שעשית לאבותינו בימים ההם בזמן הזה'. בשלמא 'על הניסים ועל הפורקן ועל הגבורות' מובן למה, אנו מציינים זאת בנס חנוכה, אבל למה צריכים לומר גם 'ועל המלחמות'? אלא אפשר לומר שלכאורה יותר טוב שלא יהיו מלחמות עם אומות העולם, אבל כשמגיעים כאלו רשעים כמו מלכות היוונים, עם הרשעים האלה ועם האפיקורסים האלה צריכים לנהל מלחמות". לדברי הרבי, "אסור לחיות איתם בשלום, צריכים להיות איתם תמיד במצב של מלחמה. אם חיים איתם בשלום - זה לא טוב, צריכים לנהל מלחמות בין בני ישראל לבינם".

"צריכים תמיד לדעת שהם עומדים בצד הזה ואנו עומדים בצד האחר", אמר הרבי מבעלזא,"החכמה והפילוסופיה שלהם נמצאים בצד השני, החכמה שלנו מגיעה מהקב"ה, החכמה שלנו היא התורה, כשאחת נוגעת בשנייה צריך שחכמת יוון תתכופף ותכניע עצמה לחוכמת התורה".

"ועל זה אנו אומרים 'ועל הניסים ועל הפורקן וכו' ועל המלחמות שעשית לאבותינו בימים ההם בזמן הזה', שמוסרים שבח והודאה במיוחד להקב"ה על המלחמות שהחזקנו עם היוונים, כי לכאורה היה מספיק למסור שבח והודאה על הניצחונות ולא על המלחמות, אלא המלחמה לבד היא גם ענין. עם הרשעים הללו צריכים לנהל מלחמה, כאשר הם אומרים שחור אנחנו צריכים לומר לבן".

לסיום בירך ואיחל: "השי"ת יעזור שכל בני ישראל יוכלו ללכת בדרך הישרה, בדרך התורה ובדרך המסורה, ושיוכלו לעבוד את השי"ת בתורה ותפלה ובמעשים טובים, ושיתרומם קרן התורה וקרן ישראל, השי"ת יעזור שיעשה אתנו ניסים ונפלאות כמו שעשה עם אבותינו, ושנזכה לגאולה השלימה במהרה".

חסידי בעלזא במעמד אתמול. צילום: אנשיל בעק

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום