בכיר סעודי לתקשורת הישראלית: ארה"ב אשמה בהסכם עם איראן

גורם בסביבת בית המלוכה בריאד משוכנע שההתנהלות האמריקנית באזור בשנים האחרונות הביאה אותנו עד הלום. עוד מדינות במפרץ מאוכזבות מההתנהלות האמריקנית ואם ההתנהלות הזאת תימשך, אז שיתוף הפעולה עם יריבותיה לא ארה"ב – רוסיה וסין צפוי להתחזק עוד יותר

יענקי פרבר | מדיני 14.3.2023 | 15:38

הנשיא ביידן ומלך סעודיה | צילום: סוכנות הידיעות הסעודית

ההסכם בין איראן לסעודיה לא הפתיע אף אחד, מאחר ובשנתיים האחרונות התנהלו שיחות בין שתי המדינות. סין היא זאת שניהלה את השיחות בין המדינות, וארה"ב נשארה מחוץ למשחק. גורם בסביבת בית המלוכה בריאד משוכנע שההתנהלות האמריקנית באזור בשנים האחרונות הביאה אותנו עד הלום.

רועי קייס פרשן לענייני ערבים ב'כאן חדשות', הסביר הבוקר בתוכניתה של אסתי פרז ב'כאן' רשת ב' על המצב. "כלפי חוץ בסעודיה לא מציגים את חידוש היחסים עם איראן בתיווך סין כמסר תקיף לארצות הברית, אלא כהסכם שנועד לחזק את היציבות האזורית, הסכם שיביא לרגיעה. אבל מתחת לפני השטח הדברים נשמעים אחרת. גורם סעודי בסביבת בית המלוכה שמדבר איתנו ביממה האחרונה אומר לנו את הדברים הבאים, ארצות הברית בשנים האחרונות הובילה אותנו לזה בהתנהלות הרפה שלהם מול איראן והשלוחות שלה".

עוד אמר אותו גורם: "סעודיה לא קיבלה מענה מספק כבעלת ברית אסטרטגית של ארצות הברית, לבקשותיה מוושינגטון לקבל ערובות ביטחונית להגן על סעודיה מול איראן ושלוחותיה".

בין השאר אותו גורם ציין את הסירוב האמריקני לספק לממלכה אמצעי לחימה מתקדמים שיאפשר לסעודיה להגן על עצמה מפני איראן והשלוחות שלה. "יש משבר אמון עם הממשל הנוכחי, ממשל ביידן, שעוד יותר מקשה על סעודיה בהקשרים האלה של התחמשות בצל הביקורת שלו על מצב זכויות האדם בממלכה ופרשת חיסולו של העיתונאי ג'מאל ח'אשוקג'י שמיוחס ליורש העצר, בן סלמאן" מציין רועי קייס.

עוד אמר: "כשפני הדברים הם כאלה, אומר לנו אותו גורם, נאלצנו ללכת לפיוס הזה עם איראן במעורבותה של סין, שלה יש השפעה על האיראנים. הציפייה של סעודיה שאיראן תשנה את התנהלותה וגם של שלוחותיה באזור, אך באותה נשימה הוא אומר שצריך לראות שהדברים יקרו בשטח".

עוד דיווח רועי קייס: כי "אותו גורם מתריע שלא רק סעודיה, אלא עוד מדינות במפרץ מאוכזבות מההתנהלות האמריקנית ואם ההתנהלות הזאת תימשך, אז שיתוף הפעולה עם יריבותיה המעצמתיות – רוסיה וסין צפוי להתחזק עוד יותר. באשר לסוגיית הנורמליזציה עם ישראל, אותו גורם סעודי קושר אותה לתג המחיר שריאד מבקשת מארצות הברית – ערובות ביטחוניות להגנה על הממלכה במתכונת של נאט"ו, תכנית גרעין אזרחית משלה ואספקת אמצעי לחימה מתקדמים, בנוסף לוויתורים מצד ישראל בסוגיה הפלסטינית".

"בקונסטלציה הנוכחית שנוצרה ההיתכנות לכך נמוכה מאוד וכרגע נראה שפניה של ריאד הוא למצות את ההסכם הזה עם איראן. הדבר שכן כדאי לשים לב אליו הוא שהכיוון הסעודי יכול להשפיע על מדינות ערביות נוספות גם כן להתקרב לאיראן".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום