מלך מרוקו דרש להפסיק למתוח ביקורת על היחסים עם ישראל

הודעה חריגה שפרסמה מפלגה אסלאמיסטית במרוקו נגד שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה, גרמה למלך מוחמד השישי לצאת מגדרו ולפרסם הודעה רשמית בה הוא תוקף בחריפות את המפלגה. ההודעה פורסמה בשם 'בית המלוכה', ולא בשם המלך עצמו, אבל מדובר באירוע חריג שבו המלך יוצא מגדרו כדי לעצור את התלהמות פוליטית

ישראל לפקוביץ | מדיני 14.3.2023 | 18:02

מלך מרוקו/בנימין נתניהו | צילום: פלאש 90

מלך מרוקו דרש מהפוליטיקאים להפסיק למתוח ביקורת על היחסים עם ישראל. האירוע החל כשהמזכירות הכללית של מפלגת הצדק והפיתוח הוציאה לאחרונה הודעה שביקרה בחריפות את המדיניות כלפי ישראל וקשרה אותה להתפתחויות בזירה הפלסטינית. באותה הודעה, המפלגה האסלאמיסטית יצאה נגד שר החוץ המרוקאי נאסר בוריטה, והאשימה אותו ב"הגנה על ישראל" בכמה פורומים אזוריים.

בתגובה, בית המלוכה הבהיר בהודעה שפרסם אתמול באופן חריג כי "אין נסיגה בעמדה של מרוקו בסוגיה הפלסטינית והיא נמצאת בראש סדר העדיפויות של מדיניות החוץ של המלך מוחמד השישי, אמיר המאמינים וראש ועדת ירושלים, ששמה אותה בדרגה של סוגיית האחדות הטריטוריאלית. מדובר בעמדה עקרונית של מרוקו, שאינה כפופה לקמפיינים פוליטיים צרים".

בית המלוכה המרוקני הגיב לביקורת על יחסי מרוקו עם ישראל. בהודעה מטעם בית המלוכה נכתב כי "נרמול היחסים עם ישראל נעשה בהקשר ובתנאים שידועים לכל". עוד נכתב בהודעה כי "יחסי החוץ של הממלכה נמצאים בסמכותו של המלך ומנוהלים בהתאם לעקרונות הלאומיים של המדינה. לא ייתכן שיחסי החוץ ינוצלו ע"י אף גורם פוליטי, ניצול יחסי החוץ לטובת אג'נדות פוליטיות מהווה תקדים מסוכן ומגונה".

ההודעה הזו מגיעה לאחר הביקורת שהשמיעה בימים האחרונים מפלגת הצדק והפיתוח במרוקו נגד שר החוץ המרוקני נאסר בוריטה: "נראה שהוא מגן על הישות הציונית בזמן שזו ממשיכה את תוקפנותה הפושעת נגד אחינו הפלסטינים".

עוד הודגש על ידי הלשכה המלכותית כי "מדיניות החוץ של מרוקו היא אחת מסמכויותיו של המלך מכוח החוקה, והוא מנהל אותה על בסיס העקרונות הלאומיים והאינטרסים העליונים של הארץ, אשר בראשם – האחדות הטריטוריאלית". בדברים אלה, רמז בית המלוכה כי הוא רואה בסוגיית סהרה המערבית, שנקשרה לחידוש היחסים עם ישראל, כבעלת עדיפות חשובה לא פחות מהסוגייה הפלסטינית.

כמו כן, בבית המלוכה דחו את הניסיון לנצל את היחסים הבינלאומיים של מרוקו לסחיטה מכל סוג שהוא, ובמיוחד בעניין בינלאומי מורכב. הלשכה גם דחתה את "הניצול של מדיניות החוץ באג'נדה מפלגתית פנימית שמהווה תקדים מסוכן ובלתי מקובל".

ההודעה החריגה מגיעה בזמן שבו מדינות ערב מחריפות את הטון מול ישראל לאור המתיחות הביטחונית ביו"ש בצל גל הטרור הערבי. על רקע זה, המפלגה האסלאמיסטית במרוקו, שהפסידה בבחירות האחרונות לפרלמנט, מחריפה את התבטאויותיה. מנגד, הקשרים בין ישראל למרוקו עדיין חמים ומלווים בתיירים רבים מישראל המבקרים בממלכה לאורך השנה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום