הקסטה הנוסטלגית: ניגונים ונוסחאות שנמצאו בבית הרבי

סיפורה של קלטת היסטורית מלפני 40 שנה ובה ניגוני ונוסח ויז'ניץ בקולו של הרה"ח ר' קלמן שטקל ז"ל התגלו השבוע ועוררו התרגשות רבה אצל החסידים ובני משפחת שטקל המורחבת | הסיפור המלא

משה ויסברג | חרדים 29.3.2023 | 20:35

ר' קלמן שטקל עם הרבי מסערט ויז'ניץ זצ''ל | צילום: אהרן ברוך ליבוביץ

סיפור מעניין התרחש בימים האחרונים ומכה הדים בריכוזי חסידות סערט ויז'ניץ, עם מציאתה של קלטת ישנה עם ניגוני ונוסחאות בית ויז'ניץ ששכנה קרוב ליובל בבית גנזיו של האדמו"ר בעל ה'חכמת אליעזר' זצוק"ל, ועתה התגלתה על ידי בנו האדמו"ר מסערט ויז'ניץ שליט"א, במהלך הניקיונות בביתו לקראת חג הפסח.

גילוייה של הקלטת הנוסטלגית מעורר מחדש בקרב כל חסידי ויז'ניץ את הנעימות המיוחדת שיש בנוסח ויז'ניץ המוכר, בפרט כשהניגונים והנוסחאות נשמעים בקסטה מפי המלחין הוותיק והבעל-מנגן הנודע לבית ויז'ניץ, הרה"ח ר' קלמן שטקל ז"ל מארה"ב, שבימי צעירותו התגורר בחיפה והיה מקורב מאד אצל הרבי ה'מקור ברוך' זי"ע מסערט ויז'ניץ, ובהמשך עבר לבני ברק, שם הסתופף בצל הרבי ה'אמרי חיים' זי"ע, ובהמשך עבר להתגורר בשכונת בורו-פארק ניו-יורק, עד אחרית ימיו לפני שנה וחצי, בשם טוב ובשיבה טובה.

 

בני משפחת שטקל איתם שוחחנו לאחר חשיפתה של הקלטת, מספרים לנו כי אחרי הסתלקותו של הרבי ה'מקור ברוך' בשנת תשכ"ד, סירב בנו הגדול הרבי ה'חכמת אליעזר' לעלות על כס ההנהגה באמרו שאינו ראוי למלאות את מקום אביו הקדוש, וכידוע נסע ללונדון לתקופה בת שנה. בינתיים, בחיפה נותר אחיו הצעיר הרה"צ ראש הישיבה רבי משה הגר זצ"ל, ולקראת ראש השנה תשכ"ה – הראשון אחרי פטירת אביו ה'מקור ברוך', נתנו בו החסידים את עיניהם שהוא יעבור לפני התיבה.

אולם ראש הישיבה נטה לסרב להצעה, באמרו שאינו יודע היטב את הנוסח של כל התפילות ובכדי לשמש כש"ץ עליו להיות בקי בנוסח כראוי. באותם ימים של חודש אלול תשכ"ד, נסע ר' קלמן במיוחד מב"ב לחיפה ללמד את ראש הישיבה את נוסח ויז'ניץ בכל תפילות יום ראש השנה, ובאותה הזדמנות אף הקליט את עצמו מתפילת מעריב של ליל יו"ט עד תפילת נעילה, כדי שראש הישיבה יוכל לחזור על הנוסח גם אחרי שיחזור לביתו. ואכן, הקלטה זו סייעה לראש הישיבה עד מאד, ואחרי יו"ט סיפרו כולם שהתפלל בקול נעים וערב, לשמחת ולסיפוק כל המתפללים ברמת ויז'ניץ.

 

בספר זכרונותיו 'אהבת קדומים' מספר ר' קלמן: "חלפו שנים רבות, ובאחת השנים התקשרתי למרן ה'חכמת אליעזר' בערב ראש השנה לברך ולהתברך בברכת השנים, והוספתי לבקש שהרבי יזכור אותי בתפילות ימי הרחמים לטובה ולברכה. ואז אמר לי מרן ה'חכמת אליעזר': "ווי קען איך דיר פארגעסן? איך הער דאך דיינע הקלטות פאר יו"ט..." (איך אני יכול לשכוח אותך? הרי אני שומע את ההקלטות שלך לפני יו"ט)... התברר לי באותה שעה, שגם הרבי ה'חכמת אליעזר' משתמש בהקלטות אלו לחזור על הנוסח לפני ראש השנה ויום הכיפורים".

כאן אנו מגיעים לסיפורה המעניין של הקסטה המדוברת: גם בהמשך, אחרי שעלה הרבי ה'חכמת אליעזר' למלא מקום אבותיו בהנהגת חסידי סערט ויז'ניץ, ביקש לברר ולדעת היטב את כל הדקויות והניואנסים שיש בנוסח ובניגוני בית ויז'ניץ, ולבקשתו של הרבי, הקליט את עצמו ר' קלמן שטעקל ממקום מושבו בארה"ב, ושיגר את הקסטה אל הרבי בחיפה כדי שישמע ויתלמד.

קלטת זו שכנה משך עשרות שנים בבית גנזיו של הרבי זצוק"ל, לאחר שככל הנראה שמע אותה כמה פעמים כדי לחזר ולשנן את הנוסחאות והניגונים. לאחר שיצא לאור הספר 'אהבת קדומים' מזכרונותיו של ר' קלמן בחורף תשע"ט, שח האדמו"ר מסערט ויז'ניץ לעורך הספר מקורבו ר' יוסף מאיר האס, שזכור לו כי יש באמתחתו קלטות מר' קלמן שטקל ששיגר אל אביו ה'חכמת אליעזר' ועליו לחפש אותם.

חלפו מספר שנים מאז, ובשבוע שעבר מצא הרבי מסערט ויז'ניץ את אחת הקלטות האמורות ובה קטעי נוסח משובבי לב עם ניגונים עתיקים לבית ויז'ניץ, חלק מהם לחניו האישיים של ר' קלמן, אותם צירף לקלטת וקולו נשמע שם אומר בתוך ההקלטה, כי אם יזכה וימצאו ניגוניו חן בעיני הרבי, ישמח מאד אם הניגונים האלו יעלו על שולחנו הטהור.

חשיפתה של הקסטה מעוררת עניין רב אצל החסידים הנרגשים, ובפרט אצל משפחת שטעקל שקיבלו את הקלטת בתחילת השבוע בהתרגשות רבה, לאחר שהאדמו"ר מסערט ויז'ניץ ביקש ממקורבו ר' יוסף מאיר האס, שיעביר את ההקלטות ההיסטוריות לידי בני המשפחה, כי בוודאי ישמחו ויתרגשו לשמוע את קולו של אביהם ז"ל לפני קרוב ל-40 שנה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום