לאחר שניסו להתיר אותן: הפוסק אוסר להשתמש במעליות שבת

פרסומים שונים באחרונה בניסיון להתיר מעלית שבת מיוחדת בקרב בני התורה עוררו סערה, היום יוצא הפוסק הגרש"צ רוזנבלט במכתב האוסר להשתמש במעליות שבת "כוונתם באה שבמקום שמשתמשים במעליות שבת יש להשתמש במעלית החדשה". המכתב המלא בפרסום ראשון

משה ויסברג | חרדים 3.5.2023 | 22:47

הגרש"צ רוזנבלט ומעלית שבת | צילום: שוקי לרר

פרסום ראשון: לאחר שלאחרונה היה נראה שבקרוב יהיו מעליות שבת מקובלות על כלל הציבור החרדי, ואף כמה מפוסקי הלכה בהם הגאון רבי יצחק מרדכי הכהן רובין מהר נוף והגאון רבי שלום גלבר מ'ארחות שבת' כתבו להתיר, כעת, רבה של בני ברק ואחיסמך הגאון רבי שבח צבי רוזנבלט מגדולי פוסקי ההלכה יוצא בהוראה ברורה לתושבי שכונת גני איילון - אחיסמך בלוד שלא להתקין ולהשתמש גם במעלית שבת החדשה.

כידוע, חלק ניכר מהציבור החרדי נמנע מלהשתמש במעליות שבת כלל לאור חששות הלכתיים רבים, דבר שמשפיע רבות על החיים של הציבור החרדי, וההתרחקות ממגורים בבניינים רבי קומות,

לאחרונה מהנדס חרדי יזם פתרון שלכאורה עונה על רוב החששות ההלכתיים, וקיבל אף את אישורם של רבים מפוסקי ההלכה הליטאיים, מהלך שאף זכה לפרסום במוסף שבת קודש של 'יתד נאמן', ועד עתה לא נתקל בהתנגדות משמעותית.

בקרב ציבור בני התורה היה נדמה שהנה בקרוב הציבור החרדי יוכלו בקרוב לעבור למגורים במגדלים רבי קומות עם מעליות שבת לאחר האיסור של מרן הגר"ש וואזנר זצ"ל שכתב להחמיר בזה  גם משום זילות בשבת ועוד, וכן מרן הגר"נ קרליץ זצ"ל דבר שמיושם עד היום בעיר בני ברק בעקבות הוראתו של המרא דאתרא דאז הגאון רבי יעקב לנדא זצ"ל. 

הכתבה שהתירה במוסף שבת קודש ביתד נאמן

אחת השכונות בהם היו תושבים שרצו בהתקנת הפתרון החדש היא שכונת גני איילון - אחיסמך בעיר לוד, וכעת המרא דאתרא הגרש"צ רוזנבלט שהוא גם מגדולי פוסקי ההלכה הליטאיים יוצא במכתב ברור לתושבי שכונתו להמנע מהתקנת מעליות שבת אלו. 

במכתבו כותב הגרש"צ: "באתי בזה ע"ד הנדון שעולה לאחרונה שוב, והוא שימוש במעליות שבת לקומות גבוהות. וכיון ששמעתי שלאור מה שנתפרסם לאחרונה על מעליות יותר טובות ממה שהיה, יש החושבים שיש מקום להקל למעשה, באנו להבהיר את ההנהגה הנוגעת למעשה. וכפי ששמענו כל מה שכתבו גדולי הוראה שיש מעלית שהינה יותר טובה מהקודמות, כל עיקר כוונתם באה שבמקום שמשתמשים במעליות שבת יש להשתמש במעלית החדשה".

"אבל מה שנוגע לשכונתנו 'גני איילון' שהיא שכונה של בני תורה, כבר הורו גדולי ישראל שבשום אופן אין היתר להשתמש במעלית שבת, משום עובדא דחול וזילותא דשבת. ומה גם שגם מעלית חדשה זו יש בה דיונים הלכתיים, כמבואר היטב במאמרי ומכתבי גדולי הרבנים שעסקו בזה, ומתבאר שיש לדון בזה גם מגדרי הלכות מלאכות שבת החמורות. ולכן באתי להודיע בשער בת רבים שאין שום מקום קולא בזה, והנה תושבי שכונתינו 'גני איילון' כולם בני תורה, ולא יהינו לפרוץ פרץ ח"ו בדבר שכבר גדרו רבותינו".

הפסיקה של הרב רוזנבלט משמעותה הרבה מעבר לגבולות אחיסמך, וללא ספק תעורר עניין רב בקרב אנשי הלכה רבים, ויהיה מעניין לעקוב אחר הסיפור שמסעיר את עולם ההלכה.

המכתב של הגרש"צ רוזנבלט

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום