ארבעה חודשים ל'קיבוץ': משבר טיסות ענק מאיים על קיום ההילולא

עיכובים וקשיים רבים קידמו בשנים האחרונות את פני הטסים לאומן בראש השנה | גם השנה מתברר כי קשיים טכניים מעיבים על ההכנות החגיגיות | 'אייר מולדובה' שטסה לקישינייב, השדה הקרוב ביותר, פשטה רגל, גם 'וויזאייר' פסקה מפעילותה | "סוכנים הפסידו מיליונים" | הפרטים

ראובן כספי | חרדים 21.5.2023 | 15:34

ערב שבת באומן | צילום: פלאש 90

בשנים האחרונות חווה ה'קיבוץ', ההתאספות הגדולה מדי ראש השנה בסמוך לציון רבי נחמן מבסרלב באומן שבאוקראינה, משבר אחר משבר. הקשיים החלו לפני כארבע שנים כאשר פרץ משבר דיפלומטי בין מדינת ישראל לאוקראינה לאחר שבמשך כחצי שנה מדינת ישראל אסרה על כניסתם של כאלפיים וחמש מאות אזרחים אוקראיניים למדינה, בתואנה כי המדינה חוששת שאזרחים אלו יישארו במטרה לעבוד כאן. אוקראינה לא נשארה חייבת וסירבה את כניסתם של יותר מ-700 תיירים ישראלים כנגדם.

לאחר שנה, פרץ משבר הקורונה, במהלכו נאסרה הכניסה לגבולות אוקראינה ע"י השלטונות המקומיים ועשרות אלפי חסידי ברסלב הפוקדים מדי שנה את הציון, נשארו בבתיהם ומאות אף נאלצו לעשות את החג בגבול בלארוס - אוקראינה, על מטלטליהם וחפציהם. רבים האשימו את השלטונות באנטישמיות, וטענו כי הם עוצרים רק בעלי חזות יהודית. בשל כך רבים הסתירו את סממני יהדותם בעוברם בגבול.

בשנה שלאחריה, אמנם המעבר היה אפשרי, אך בשל ההגבלות על יציאה מהארץ והחשש מפני הידבקות במדינה זרה נשארו רבים בביתם כשליבם נמצא עם אחיהם בקיבוץ הגדול, סמוך ונראה לציון רבי נחמן. הזעם היה גדול כאשר נחשף כי מד"א קיבל קרוב ל-4 מיליון ש"ח על ביצוע 10,000 בדיקות קורונה במוצאי ראש השנה לאלפים שביקשו לבצע בדיקות קורונה בטרם ישובו לישראל והבלגן חגג כאשר התברר שהבדיקות התבצעו בשלומיאליות רבה ורבים קיבלו תשובות שגויות.

בשנה שעברה היה זה אחד השיאים, לאחר שפרצה מלחמת אוקראינה רוסיה וההמונים שוב חששו על קיום הקיבוץ שמתקיים כבר מאות בשנים ללא הפרעה מלבד הפסקה בשנות הזעם. העוצר, האיומים הרוסיים והאזעקות התכופות לא עצרו את החסידים הדבקים בכל מאודם במייסד החסידות ברסלב. אלא שבשל ההתקפות האווירות וההרס הרב שזרעו החיילים הרוסים נאלצו ההמונים שסיכנו נפשם ושהו בציון בראש השנה להגיע ברכבות ממדינות שכנות למדינה המותקפת.

כ-15 אלף חסידים ששהו באומן בראש השנה, היו תקועים שעות ארוכות בדרכים בכמה וכמה מקומות על גבול אוקראינה כשהם לא יכולים לצאת מהמדינה. אלפים דווחו כי בעקבות העיכובים הרבים הם מפספסים את הטיסות ארצה והנסיעה שבד"כ אורכת כחמש שעות לקחה לעיתים רבות יומיים של היטלטלות בדרכים.

כעת גובר החשש שרבים ימצאו את עצמם גם השנה מיטלטלים בדרכים במשך שעות. ככל הנראה השנה, כך אנו חושפים לראשונה, ההיטלטלות תארך אף משך זמן הרבה יותר ממושך.

שדה התעופה הקרוב ביותר שוכן בקישינב, בירת מדינת מולדובה, אליו מגיעות טיסות ספורות שיוצאות מישראל. אך השנה פחות ופחות יזכו לנחות בו. חברת התעופה, 'אייר מולדובה' הודיעה לפני כחודש על השעיית טיסותיה, בשל קשיים כלכליים הקשורים, בין השאר, לסכסוך באוקראינה השכנה.

החברה הלאומית של מולדובה, שבסיסה בנמל התעופה של קישינב, פעלה ללא מטוסים משלה מאז חודש מרץ, אך עדיין פעלה למשך תקופה מסוימת עם שלושה מטוסים שנלקחו בחכירה רטובה (השכרה עם צוות) מחברות אירופאיות אחרות. לאחרונה, בשל קשיים כלכליים, לא התאפשר לחברה להמשיך עם הסכמי החכירה. לפיכך, 'אייר מולדובה' השעתה את פעילותה מה-21 באפריל 2023, בשל "היעדר משאבים כספיים הדרושים לפעילות החברה", כך נמסר בהודעה, בה נכתב בנוסף כי "למרבה הצער, אנו רואים שכל המאמצים והפעולות שבוצעו על ידי צוות 'אייר מולדובה' כדי להציל את המצב הנוכחי לא הניבו תוצאות".

סוכני נסיעות רבים שרכשו מבעוד מועד כרטיסים ומילאו מטוסים שלמים בחברה, מצאו את עצמם עומדים בפני שוקת שבורה, כשברקע מרחפת השאלה אם בכלל יזכו להציל את כספם. "ההפסדים מוערכים במיליוני שקלים", כך אומרים ל'בחדרי חרדים' גורמים המעורים בענף.

בנוסף אליה, הפתרון היחיד שהיה יכול להתאים לסיטואציה, מגיע מכיוונה של חברת הלואו קוסט הפופולרית 'וייזא ייר', אך היא לא מקיימת יותר טיסות בקו תל אביב- מולדובה. לפני כשלושה חודשים, 'וויזא ייר' הודיעה על השעיית כל קשריה עם מולדובה, תוך ציון סיבות ביטחוניות על רקע המתיחות המוגברת עם מוסקבה. "בשל ההתפתחויות האחרונות והסיכון הגבוה אם כי לא קרוב במרחב האווירי של המדינה, 'וויזא יר' קיבלה את ההחלטה הקשה אך האחראית להשעות את כל טיסותיה לקישינב מה-14 במרץ", הסבירה החברה בהודעה לעיתונות.

החברות שכן מפעילות טיסות הן 'היי סקיי' וחברת 'פליי וואן'. מבדיקת 'בחדרי חרדים' עולה כי טיסה לסוף השבוע של ראש השנה הבעל"ט תעלה בין 850 ל-1000 דולרים טבין ותקילין. חשוב לציין כי גם שדה התעופה בקישינב איננו סמוך ונסיעה ממנו לציון באומן אורכת בסביבות 12 שעות.

חברת 'הי סקיי' היא חברת תעופה מסוג 'לואו קוסט' מולדובית-רומנית שבסיסה בקישינב. הבסיס העיקרי של חברת התעופה הוא נמל התעופה הבינלאומי של קישינב ובסיס משני בקלוז'-נאפוקה.

גם חברת פליי ואן (FlyOne) היא חברת תעופה מסוג 'לואו קוסט' בבעלות פרטית שבסיסה בקישינב. היא נוסדה ב-2015 והושקה רשמית בפעילות ב-2016. היא מפעילה טיסות סדירות וטיסות שכר מבסיסה בנמל התעופה הבינלאומי של קישינב.

אנו נוסיף ונעדכן ככל שהמשבר יגיע אל סיומו.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום