"המקום ינחם" זעקו 30 אלף איש לראש הישיבה ב'אדירי התורה' 

מאורע היסטורי של 30 אלף איש במעמד 'אדירי התורה' של ישיבת בית מדרש גבוה לייקווד הפך לשיחת היום באמריקה החרדית עת הופיע במקום ראש הישיבה הגאון רבי מאיר צבי ברגמן השרוי באבל על בנו יקירו והמונים ניחמו את ראש הישיבה. צפו בתיעוד מקיף ומרגש מכל הרגעים

משה ויסברג | חרדים 5.6.2023 | 11:42

הגרמ"צ ברגמן במעמד אדירי התורה | צילום: יוסי גולדברגר

אירוע היסטורי שארה"ב החרדית טרם ראתה נערך הלילה שבין ראשון לשני באצטדיון Wells Fargo בפילדלפיה, מעמד 'אדירי התורה' שעל ידי ישיבת 'בית מדרש גבוה' לייקווד, להוקיר את עמלי התורה ואת בעלי הבתים המחזיקים את התורה

המעמד נערך בהשתתפותם של ראשי ישיבת לייקווד וגדולי הדור בארה"ב, מי ששימש כאורח הכבוד מארץ ישראל שנשא את המשא המרכזי היה  ראש הישיבה הגאון רבי מאיר צבי ברגמן ממנהיגי עולם התורה בארץ הקודש שיצא לכינוס באופן מיוחד וביום שהגיע לארה"ב נפטר עליו בנו באופן פתאומי, ראש הישיבה קיבל את פסק הדין של פוסקי לייקווד שיחד עם הפוסק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק ערכו תשובה מפורטת ובה הוראות מיוחדות על סדרי הגעתו והשתתפותו של ראש הישיבה במעמד.

 

כמו כן בכינוס השתתף ראש ישיבת סלבודקה הגאון רבי דב לנדו שהגיע למסע חיזוק בארה"ב אך לא נשא דברים במעמד, הגר"ד לנדו הגיע לנחם את ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן במקומו בכינוס.

במרכז המעמד הוזמן ראש הישיבה הגאון רבי מאיר צבי ברגמן על ידי המנחה: "בחרדת קודש ובהדרת כבוד התורה וחכמיה אנו זוכים בזכיה הגדולה והעצומה להקביל את פני הוד כבוד שר התורה והיראה רבן ומאורן של ישראל ראש הישיבה  הגאון רבי מאיר צבי ברגמן  שהגיע באופן מיוחד ובמסירות נפש לשאת המשא המרכזי בכינוס הגדול של 'אדירי התורה' כשהוא מלווה על ידי בנו הגדול שעומד לימינו בראשות הישיבה הגאון רבי בן ציון ברגמן  ויד ימינו ידידנו הגדול ידיד ה' רבי שלמה זלמן הכהן לעסין, בעת הזו רה"י שרוי באבלו כפי הוראת פוסקי הלכה לא נקבלו בשירה וזמרה כנהוג אלא כל הקהל יקום ויאמרו 'המקום ינחם' ביחד".

וכך, 30 אלף איש נעמדו על רגליהם ואמרו 'המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים ולא תוסיפו לדאבה עוד'.

 

דממה מוחלטת השתררה באולם כשראש הישיבה פתח את דבריו: "אי אפשר שלא להזכיר שאנחנו עומדים בתוך השבעה לראש ישיבת פוניבז' זצוק"ל שהיה מרביץ תורה גדול, והעמיד תלמידים לאלפים, וזו אבדה גדולה לכלל ישראל. וגם אי אפשר שלא להזכיר שאני נמצא באבלות על בני הרב ר' עזריאל זכרונו לברכה, שלא היה לו בעולמו אלא תורה וזה מה שיש בעולם, אבל הורו לי הרבנים, שאני אבוא אפילו בתוך ימי השבעה לדבר שיהיה לחיזוק התורה ולומדיה".

ראש הישיבה הרחיב במשאו שנשמע בקשב רב בגודל מעלתם של לומדי התורה, כשבסיום דבריו הוסיף בדברים שהפכו לשיחת היום באמריקה: "אני רוצה לעורר כאן על הצרה הגדולה שזה מקיף ומדאיג את כל אמריקה, בענין שיש הרבה בחורים ובחורות שלא מוצאים את זיווגם. ועל כן אני רוצה למסור מה שרבינו הגדול מורי חמי הרב שך זצ"ל היה מייעץ, שיקבלו על עצמם לומר ברכת המזון מתוך הסידור וזה מועט המחזיק את המרובה, ושיהי' בקביעות, וזה עצה וסגולה להסיר את הצרה הזאת".

בצאתו של ראש הישיבה קמו כל הקהל על רגליהם בשירה אדירה וללא תזמורת, וליוו את ראש הישיבה בצאתו מן המעמד הגדול.

לאחר מכן נערך מעמד סיום הש"ס של כל בני אברכי הישיבה בלייקווד שלמדו את הש"ס כולו לע"נ אמו של הנגיד ר' לואי שיינר לאות הוקרה והערכה על שמוסיף והולך בהחזקת תורה לאלפי האברכים.

 

מעמד אדירי התורה של ישיבת לייקווד | צילום: יוסי גולדברגר
 
מעמד אדירי התורה של ישיבת לייקווד | צילום: יוסי גולדברגר
 
מעמד אדירי התורה של ישיבת לייקווד | צילום: יוסי גולדברגר
 
מעמד אדירי התורה של ישיבת לייקווד | צילום: יוסי גולדברגר
 
מעמד אדירי התורה של ישיבת לייקווד | צילום: יוסי גולדברגר
 
מעמד אדירי התורה של ישיבת לייקווד | צילום: יוסי גולדברגר
 

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום