רק באמריקה: ראש הישיבה הספרדי של ישיבת רבנו חיים ברלין

עם הסתלקותו של הגאון רבי אהרן שכטר זצ"ל ראש ישיבת רבנו חיים ברלין וזקן ראשי הישיבות בארה"ב, מונה חתנו, הגאון רבי שלמה חי דוד יצחק חליווה לכהן כראש הישיבה בישיבה המפורסמת בברוקלין. משה ויסברג מביא הצצה לדמותו של הגאון הספרדי שיכהן כראש הישיבה

משה ויסברג | חרדים 27.8.2023 | 15:44

הגאון רבי שלמה חליווה | צילום: די וואך

לצד האבל הכבד בישיבת רבנו חיים ברלין בשכונת פלטבוש בברוקלין, ובארצות הברית התורנית כולה, בעקבות פטירת זקן ראשי הישיבות הגאון רבי אהרן משה שכטר זצ"ל, חבר מועצת גדולי התורה, מתנחמים בישיבה במשפחתו אשר הותיר אחריו ראש הישיבה, שני בניו ושלושת חתניו המכהנים בתפקידים שונים בישיבה.

מי שסומן עוד בחיי חמיו לקבל על עצמו את עול הנהגת הישיבה הוא הגאון רבי שלמה חי דוד יצחק חליווה אשר כבר בחייו סמך עליו חמיו ומינה אותו לכהן במקומו. מינויו של ראש ישיבה ספרדי נחשב נדיר בעולם התורה הליטאי, אבל דווקא באמריקה הדבר מתקבל בצורה רגילה. 

הגאון רבי שלמה חי דוד יצחק חליווה נולד לאביו הגאון רבי אברהם זצ"ל שעלה ממרוקו לארה"ב והיה רב בפלטבוש. בהגיעו לפרקו נשא את רעייתו שתחי' בתו של הגאון רבי אהרן שכטר זצ"ל ראש ישיבת רבנו חיים ברלין שלקחו לחתן לאחר שהיה אחד מבחירי תלמידיו. 

הרב חליווה נודע כתלמיד חכם עצום, ואהוד מאוד על תלמידיו, כמו כן ידיו רב לו בתורת המחשבה ובעומק רב, בדרך מייסד הישיבה גאון המחשבה מרן הגאון רבי יצחק הוטנר זצ"ל בעל ה'פחד יצחק'. בישיבה יש המספרים שאף שעיקר תורת ה'פחד יצחק' הייתה בנויה על תורת המהר"ל מפארג, הגר"ש חליווה הרחיבה אף לתורת הרמח"ל והרמ"ד וואלי, מה שנתן נדבך חדש במאמרים ובשיחות.

הגר"א שכטר זצ"ל עם תלמידיו

הגר"ש חליווה קיבל אף מראש ישיבת פחד יצחק הגאון רבי יונתן דייויד (חתנו של הפחד יצחק המכהן רשמית אף כראש ישיבת רבנו חיים ברלין מ.ו.) ורואה עצמו כתלמיד הגר"י דייויד. בעת שישב הגר"י דייויד שבעה על רעייתו הרבנית ע"ה הגיע הגר"ש חליווה במיוחד לארץ לנחמו בשליחות חמיו הגר"א שכטר. 

בישיבה אך מספרים כי כידוע לראש הישיבה הגר"א שכטר זצ"ל היה קשור קרוב עם מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל ויש האומרים כי הגר"ש היה היחיד אליו התבטל הגר"א מעת פטירת רבו הפחד יצחק, וחלק מענייני הציבור שלח הגר"א את חתנו הגר"ש חליווה שילבן הדברים עם מרן הגר"ש זצ"ל והגר"ש הביע את התפעלותו העצומה מהחתן והתבטא עליו גדולות ונצורות.

כמו כן הגר"ש חליווה נמצא בידידות קרובה עם משגיח ישיבת חברון הגאון הצדיק רבי חיים יצחק קפלן ועם גדולי תורה נוספים.

במסע הלוויה ביום חמישי בברוקלין ספד הגאון רבי שלמה חליווה אשר פתח את הספדו במילים 'נפלה עטרת ראשנו'. בהמשך דבריו עמד על היותו דולה ומשקה, נוחל ומנחיל מתורת רבו. באופן שידע להיות 'נוחל' ומקבל מתורת רבו באופן הנעלה ביותר, ואף זכה להיות 'מנחיל' מאין כמותו. את דבריו סיים באמרו שעתה 'נשבה ארון הקודש' כי ברור שכל עוד הוא היה עמנו בגופו הייתה לו השפעה בעצם ראיית דמותו, ועתה חסרנו כל אלה.

כאמור, לצד האבל הכבד בישיבה מתפללים כי בהמשך הנהגת הישיבה בדרכם של מייסדיה ינוחמו אלפי תלמידי ראש הישיבה.

מסע הלווית הגר"א שכטר זצ"ל ביום חמישי

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום