הגר"מ מאזוז: "יש להמתין עם הנסיעה שלושה חודשים"

הגאון רבי מאיר מאזוז התייחס בשיעורו לפולמוס הנסיעה ברכבת הקלה. ראש הישיבה התייחס בשיעור לדברי הגאון רבי שבתי לוי ופסק להתיר רק אחרי שלושה חודשים שהוא זמן 'בכדי שיעשו'. צפו בתיעוד וידאו

משה ויסברג | חרדים 27.8.2023 | 17:29

הגאון רבי מאיר מאזוז | צילום: ש.פ.ה

ראש הישיבה הגר"מ מאזוז התייחס אמש (מוצ"ש) בשיעור השבועי לפולמוס סביב הנסיעה ברכבת הקלה לשומרי תורה ומצוות, ופסק לאסור להשתמש ברכבת עד זמן 'בכדי שיעשו', כלומר שיש להמתין ג' חודשים מעת הפעלתה ורק לאחר מכן יהיה היתר לנסוע בה מבחינה הלכתית.

ראש הישיבה פתח את דבריו בשיעור השבועי הקבוע מידי מוצאי שבת, והתייחס לסוגייה שעוררה סערה השבוע כפי שנחשפה לראשונה ב'בחדרי חרדים', אודות הנסיעה ברכבת הקלה.

 

"השבוע היה רעש, האם מותר לנסוע ברכבת הקלה", ראש הישיבה פירט את צדדי הספק וציין לדברי הגאון רבי שבתי לוי רבה של שכונת רמת אהרן בבני ברק שהובאו כאן ב'בחדרי חרדים', "יש חכם אחד שמו רבי שבתי לוי, שכתב קונטרס שאסור לנסוע ברכבת הזאת למשך שלשה חודשים. ויש חכם אחר שהגזים ואמר שאסור במשך שנה לנסוע, טוב שלא אמר למשך כל החיים... כי לפי זה כל פעם שיהיה לנו כלי נסיעה נצטרך לבדוק אותו, אם עבדו בו בשבת או לא".

"אם יש לך ברירה שלא לנסוע ברכבת הקלה, אל תיסע. וזה במשך שלשה חודשים, זה מספיק ונקרא 'בכדי שיעשו'" פסק ראש הישיבה, וביאר ש"אע"פ ש'בכדי שיעשו' של הרכבת זה לא שלושה חודשים, אבל צריך להביא בחשבון שלא כל הדברים שברכבת נעשו בשבת, חלק נעשו בחול. ולכן אפשר לנסוע אחרי שלשה חודשים".

"ויש אומרים שהרכבת הייתה מוכנה לפני שלוש שנים. וע"ז עונה רבי שבתי לוי שנכון שהייתה מוכנה, אבל כיון שעדיין לא היו יכולים להשתמש בה, כי היו צריכים לעשות כמה תיקונים ודברים וכדו', ולכן זה לא נחשב שהייתה מוכנה".

ראש הישיבה סיכם "לכן, מי שיכול שלא להשתמש עכשיו, תבוא עליו ברכה. ומי שאינו יכול, כיון שסגרו כמה אוטובוסים בגלל שפתחו את הרכבת הקלה, או לדוגמא מורה שצריכה למהר לעבודה שלה וכדומה, יש לו על מי לסמוך".

בסוף דבריו העביר ראש הישיבה ביקורת על ההתנהלות בבניית הרכבות "אלה שעושים את הדברים האלה, מטרתם (בעוונות הרבים) להכשיל, אמנם אמרו שהביאו ערבים לעבוד, אבל המפקחים עליהם יהודים ולפעמים גם היהודי עובד, אי אפשר לדעת כלום".

"יש מי שאמר שאדרבה הם עושים קידוש השם" הזכיר הרב את דעת עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין שיש להתיר, והוסיף וביקר את אנשי השמאל "בהתחלה הם אמרו, בואו וניסע דווקא בשבת כדי שהדתיים לא יוכלו לנסוע. ואמרו שביום שישי עשו שגעון, באו כמה חילונים וקשרו את עצמם בדבק שלוש שניות כדי שלא יוכלו לזוז. מה אתם נלחמים בשבת?? מה יש לכם? אבל בסוף אחר הכל החליטו שהרכבת הקלה לא תסע בשבת, גם זה חצי נחמה, גם זה טוב. אדם תמיד צריך להסתכל על הטוב, לא על הרע" חתם ראש הישיבה.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום