הנשיא הרצוג: "הזדמנות נדירה כדי להושיט יד ולהגיע להסכמות"

הנשיא יצחק הרצוג התייחס לניסיונות לייצר הסכמות סביב הרפורמה המשפטית ואמר: "אנחנו כבר תשעה חודשים נמצאים במשבר עמוק, די, נמאס". לדבריו, "ישנם רגעים במשברים מהסוג הזה, שמנהיגות נדרשת כדי לנצל את ההזדמנות הנדירה כדי להושיט יד ולהגיע להסכמות, זה אחד הרגעים האלה"

אברהם פריינד | פוליטי 5.9.2023 | 10:39

נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: קרדיט: קובי גדעון/לע״מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הבוקר (שלישי) במפגש עם חברי הקהילה היהודית באוסטריה לניסיונות לייצר הסכמות סביב הרפורמה המשפטית ואמר: "אנחנו כבר תשעה חודשים נמצאים במשבר עמוק, די, נמאס".

הרצוג פתח את דבריו ואמר: "ישנם רגעים במשברים מהסוג הזה, שמנהיגות נדרשת כדי לנצל את ההזדמנות הנדירה כדי להושיט יד ולהגיע להסכמות, זה אחד הרגעים האלה. אנחנו לפני ראש השנה, לפני חגי תשרי, אנחנו כבר תשעה חודשים נמצאים במשבר עמוק שמשפיע בצורה דרמטית על החיים שלנו, משפיע על ביטחוננו, משפיע משמעותית על ביטחוננו, משפיע על כלכלתנו, משפיע על החברה שלנו משפיע על ההתנהגות האנושית שלנו". 

הרצוג הוסיף: "יש צורך להתכנס להבנות רחבות, זה אפשרי. זה לא נוגע ללוח זמנים, לא של בית משפט ולא של הכנסת - זה נוגע למציאות, והמציאות מחייבת לעשות מאמץ עצום להגיע להסכמות.

אני קורא למנהיגים לגלות אחריות, להביט למציאות בעיניים, להושיט יד, להתאמץ, לא לדחות, להתכנס לעשות כל מאמץ ולנסות להגיע להסכמה רחבה כדי שהמשבר הזה שעוסק בסוגיה של רפורמה משפטית ויחסים בין הרשויות השונות, רשויות השלטון השונות, יחלוף מן העולם ונוכל לחזור לויכוחים, עימותים ודיונים על כל הסוגיות האחרות שמעסיקות את החברה הישראלית - חלקן סוגיות ותיקות וחלקן סוגיות חדשות כמקובל בכל דמוקרטיה.

כל מה שאני עושה בשבועות האחרונים נועד לשמור על הדמוקרטיה הישראלית, להגן עליה, אבל גם ליצור מנגנון רחב יותר של הבנות ואיזונים בין רשויות השלטון השונות - זה אפשרי וזה מחייב אחריות", כך הרצוג.

נזכיר כי הבוקר שר המשפטים יריב לוין דחה את מתווה הפשרה בריאיון לקול ברמה ואמר: "אי אפשר להסכים להצעת הפשרה החדשה, היא לא משנה את הדבר הבסיסי הנדרש בשינוי בוועדה לבחירת שופטים".

עוד אמר: "אין שום שינוי אצל ראש הממשלה בעניין הרפורמה, למרות כל הפרסומים. אני מקבל גיבוי מוחלט מנתניהו".

על פי המסמך שהעבירו בליכוד לבית הנשיא, בתקופת הביניים של 15 החודשים הבאים יחוקק תיקון לחוק יסוד החקיקה והשפיטה שלפיו תידרש תמיכת 80 ח"כים לשינויים בהם.

זאת למעט מקרים שבהם בית המשפט העליון נגד חקיקה הנוגעת לראש הממשלה, הממשלה והכנסת שאז יהיה צורך רק ברוב של 61. מטרת הסעיף להוות "תעודת ביטוח" לאופוזיציה מפני המשך הרפורמה, ולקואליציה - מפני פסילת חוקי הנבצרות או הסבירות.

כזכור, אמש דווח כי נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו מקיימים בימים האחרונים מגעים אינטנסיביים במטרה להגיע להסכמות סביב המשך חקיקת הרפורמה המשפטית.

המתווה שהשניים דנים בו כעת כולל הקפאה לתקופה של 15-18 חודשים כאשר תקופה זו תעוגן בחקיקה וריכוך של החוק לצמצום עילת הסבירות. בנוסף, הוועדה לבחירת שופטים לא תשתנה והרוב הנדרש בועדה יהיה 7 מ-9.

גורמים המעורים בפרטים אומרים כי השיחות נמצאות בשלב מתקדם מאוד. על פי דיווח ב'וואלה', ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להכריז על הקפאה בימים או בשבועות הקרובים - ובסביבת ראש הממשלה לוחצים על הנשיא לפרסם פומבית את המתווה גם ללא הסכמת האופוזיציה.

יו"ר המחנה הממלכתי חה"כ בני גנץ עודכן ביממה האחרונה בפרטי המתווה וטרם הגיב עליו. אנשי בית הנשיא שמקיימים שורת מפגשים עם נציגים מהאופוזיציה ומהמחאה טוענים: "השגנו סיכום מרחיק לכת שמקובל על אנשי ראש הממשלה, אם תסכימו - תם המשבר".

מבית הנשיא נמסר הערב: "בשבועות האחרונים מקיים נשיא המדינה מאמץ מיוחד על מנת למנוע משבר חוקתי ולהביא לפתרון שישמור על הדמוקרטיה ואחדות העם בישראל. כחלק מהמאמצים מקיים הנשיא שיחות עם ראשי הקואליציה והאופוזיציה במטרה להביא לדיאלוג שיביא להסכמות רחבות.

יודגש כי טרם הושגו הסכמות והנשיא ימשיך במאמציו".

מהליכוד נמסר בתגובה: "הפרסומים אינם נכונים ולא הייתה שום הסכמה". השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר הגיב: "שש האצבעות של עוצמה יהודית יצביעו נגד כניעה ככל והיא תעלה להצבעה".

מהציונות הדתית נמסר: "אנחנו מחויבים לתיקונים במערכת המשפט כדי לשמור על ישראל יהודית ודמוקרטית. מאז ומתמיד חתרנו להסכמות והסכמנו לפשרות, אבל כניעה של הרוב למיעוט קיצוני שמוכן לשרוף את המועדון כי הוא הפסיד את הבחירות אינה עומדת על הפרק".

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף אמר ל'בחדרי חרדים': "אין לנו כל קשר לכל מה שקשור לרפורמה המשפטית, התמיכה שלנו היא רק במסגרת המחוייבות הקואליציונית. נתמוך בכל החלטה של נתניהו להגיע להסכמות".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום