אלצהיימר מתחיל כ-18 שנה לפני האבחון הקליני

מחקר חדש בכתב העת היוקרתי בעולם מצא שאלצהיימר מתחיל כ-18 שנה לפני האבחון הקליני. כ-150,000 איש בישראל מתמודדים עם המחלה, שנפוצה יותר בקרב נשים מאשר בגברים ועד שנת 2050, מספרם ישלש את עצמו. בדיקת דם חדשה בישראל יכולה לנבא את המחלה בשלב מאוד מוקדם וברמת דיוק גבוהה

ישראל לפקוביץ | בריאות 30.4.2024 | 10:17

קשיש. אילוסטרציה | צילום: unsplash

מקובל לחשוב שאבחון של מחלת האלצהיימר אפשרי רק עם תחילתם של תסמיני איבוד זיכרון ולאחר הערכה קוגניטיבית, אך מחקר חדש שעקב אחר שינויים ביולוגיים שהתרחשו במוח האנושי במהלך 20 שנה לפני הופעת מחלת האלצהיימר, חושף תמונת מצב אופטימית.

מדובר במחקר רחב וארוך טווח שבוצע בתקופה שבין מצב קוגניטיבי תקין אצל אנשים בריאים לבין האבחנה באמצעות בדיקות רצופות במרווחים של שנתיים עד שלוש. 

המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי היוקרתי בעולם, ניו אינגלנד והמחיש את האפשרות לאבחון מוקדם עוד לפני שמתרחשת ירידה קוגניטיבית ובכך מעניק תקווה למאבק במחלה. 

משתתפי המחקר היו אנשים בריאים מבחינה קוגניטיבית שנרשמו למחקר קוגניציה והזדקנות בסין בינואר 2000 ונשארו בו עד דצמבר 2020. 

החוקרים במרכז החדשנות להפרעות נוירולוגיות של בייג'ינג, השוו בין 648 אנשים שאובחנו בסופו של דבר עם מחלת האלצהיימר לבין 648 נשים וגברים שנותרו בריאים בתום המחקר. 

בדיקות ההשוואה שבוצעו לאורך 20 שנה גילו שסמנים ביולוגיים (ביו-מארקרים) הקשורים למחלת האלצהיימר מתחילים להופיע במוח למעשה כ-18 שנה עוד לפני האבחון הקליני של המחלה. 

מדובר בסמנים בשם חלבוני עמילואיד שהתגלו בטווח שבין 14-18 שנה לפני האבחנה בהתאם לסוג הבדיקה שבה נעשה שימוש. 

אלצהיימר היא מחלה ניוונית של המוח ומהווה את הגורם השכיח ביותר להתפתחות דמנציה בגיל המבוגר. המחלה נפוצה יותר בקרב נשים מאשר בגברים ועל פי הערכה נשים לאחר גיל המעבר מהוות כ-70% מקרב החולים. על פי הערכת עמותת עמדא, כ-150,000  נשים וגברים מתמודדים כיום בישראל עם דמנציה ואלצהיימר. על פי תחזית משרד הבריאות, עד שנת 2050, מספר החולים בדמנציה ישלש את עצמו. 

בדיקת דם חדשה שזמינה בישראל המתבססת על זיהוי חלבון העמילואיד, אותו סמן ביולוגי מהמחקר החדש, מאפשרת לנבא אלצהיימר בשלב מאוד מוקדם וברמת דיוק גבוהה.

מדובר בפריצת דרך דרמטית באפשרות אבחון אלצהיימר באמצעות גילוי מוקדם של החלבונים הפתולוגים אשר שוקעים במוח במחלת האלצהיימר. 

הבדיקה שנקראת AD-Detect, מיוצגת בלעדית בישראל על ידי חברת מדיקל לינק ופותחה על ידי חברת האבחון האמריקאית Quest Diagnostics שאף מפענחת את הדגימות שנשלחות מישראל בטיסה לארצות הברית.  

פרופ' דוד טנה מומחה לנוירולוגיה, מנהל המכון לשבץ מוחי וקוגניציה ברמב"ם, היו"ר היוצא של האיגוד הנוירולוגי בישראל, המשמש כיועץ למדיקל לינק, נציגת הבדיקה בישראל מסביר כי: "אנחנו הנוירולוגים יכולים כעת לנבא או לשלול מחלת אלצהיימר בשלב מוקדם באמצעות סמנים ביולוגים ולא רק בשיטות קליניות. האבחון המוקדם מהווה תחילתה של מהפכה בתחום ויכול לסייע לקבל החלטות בשלב בו הן עשויות להיות אפקטיביות. הגילוי המוקדם יכול לסייע בתהליך בחינת התאמה לקבלת טיפול תרופתי חדשני כאשר ישנה ירידה קוגניטיבית קלה ולעודד שינוי באורחות חיים במטרה לעכב את התקדמות המחלה. גם בעת הזאת מתנהלים בעולם מחקרים נוספים רחבי היקף ומעוררי תקוה אשר בוחנים את האפשרות לטיפול תרופתי חדשני בגברים ונשים עם סמנים ביולוגים חיובים לאלצהיימר ללא תסמינים של ירידה בזיכרון".   

יודגש כי עד כה התבצע האבחון של מחלת האלצהיימר באמצעות סקירה של ההיסטוריה הרפואית ובדיקת סקירה של התפקודים הקוגניטיביים וכן במקרים ייחודיים בעזרת דיקור מותני (LP) או מיפוי מוח לשקיעת עמילואיד, אולם מדובר בבדיקות חודרניות או שזמינותן נמוכה ועלותן יקרה. 

יצוין כי תרופה ראשונה לטיפול באלצהיימר באמצעות פינוי משקעי חלבון ויעילה בשלב המוקדם של המחלה, כאשר ישנה ירידה קוגניטיבית קלה, כבר אושרה על ידי ה-FDA ביולי 2023 ותרופה נוספת צפויה לקבל אישור במהלך 2024. במקביל מחקרים רבים כבר קשרו בין אימוץ אורח חיים בריא לבין האטה ועיכוב של הופעת תסמיני המחלה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום