שכחת ילדים ברכב? אל תגידו "לי זה לא יקרה"

משרד הבריאות מפרסם מקבץ הנחיות להורים למניעת שכחת ילדים ברכב | אלו ההנחיות שיכולות להציל חיים

קובי ברקת | בריאות 10.6.2024 | 18:40

תינוק ברכב | צילום: שאטרסטוק

בעשור האחרון היו מאות מקרים בהם ילדים נשכחו ברכבים, חלקם הסתיימו בתוצאה טרגית. אם את או אתה קוראים את המידע הזה ואומרים "לי זה לא יקרה", אז כדאי שתדעו ששכחת ילדים ברכב עלולה לקרות לכל אחד ואחת. זה יכול לקרות מסיבות שונות כמו עייפות, מתח או חוסר שינה. וזה יכול לקרות גם אם יש הסחת דעת כמו התעסקות עם הטלפון הנייד בזמן שיוצאים מהרכב (למשל כשמשוחחים או כותבים הודעה ותוך כדי נועלים את הרכב כשהילדים בתוכו) וכדומה.

חשוב להדגיש: שהייה ממושכת ברכב סגור מסוכנת בכל גיל, אבל לילדים, פעוטות ותינוקות היא מסוכנת במיוחד, מפני שחום גופם עולה במהירות, והם לא מסוגלים להיחלץ מהרכב בכוחות עצמם. לכן, אסור להשאיר ילדים ברכב אפילו לא לרגע! רגע אחד מסכן חיים ועלול להסתיים באסון.

מסוכן לשכוח ילדים ברכב בכל ימות השנה, אבל בעונת הקיץ שכחת ילדים ברכב מסוכנת במיוחד: כאשר הרכב נעול וללא מזגן, החום בו יכול לעלות במהירות ולהגיע ל-50 מעלות, בכל זמן (לא רק בקיץ). תוסיפו לכך את העובדה שחום הגוף עולה במהירות ותקבלו תוצאה שעלולה להיות קטלנית לגוף בכלל, ולילדים ותינוקות בפרט, כי אצלם טמפרטורת הגוף עלולה לעלות במהירות הגדולה פי 3 עד 5 מאשר אצל מבוגרים.

חשוב לדעת: מחקרים מצאו שהעלייה בטמפרטורה ברכב מתרחשת בעיקר בדקות הראשונות. לכן, צריך להימנע מהשארת ילדים ברכב אפילו לזמן קצר.

כיום קיימים רכבים עם נעילה אוטומטית שבה הרכב ננעל לאחר 30 שניות מרגע כיבוי מנוע. במקרה שהרכב ננעל ובתוכו יש ילדים או בעלי חיים, חשוב לפרוץ את הרכב במהירות כדי שהרכב לא יספיק להתחמם. בנוסף, יש לא מעט מקרים בהם ילדים נכנסו לרכב חונה (מונע או כבוי) וננעלו בתוכו. כדי להימנע מסיטואציות כאלה, מחזיקים את מפתחות הרכב ביד או בכיס, כדי שהרכב לא יינעל כשהמפתחות בתוכו, או בתיק שנמצא ברכב.

כשיוצאים מהרכב או כשנכנסים אליו: משאירים דלת פתוחה עד להורדת הילדים או התחלת הנסיעה. אם אתם מבחינים ברכבים נטושים, חשוב לדווח על כך לרשויות, כדי למנוע מקרים של כניסת ילדים לתוכם.

החלון פתוח? זה לא מספיק: גם כאשר משאירים חלון פתוח ברכב, מידת החום בו תהיה מסוכנת לילדים.

כדי להפחית ככל האפשר את הסיכוי לאירוע כזה יש כמה כללי בטיחות שצריך לשמור עליהם ויש גם כמה כלים שעוזרים לוודא שלא נשארו ילדים ברכב. הכלים האלה מיועדים לכל מי שמסיעים תינוקות, ילדים וילדות. אפשר ומומלץ להשתמש בכל הכללים הללו, ולא רק לבחור בכלל אחד.

בניית הרגלים כרשת ביטחון לשכחה:

מניחים במושב האחורי, ליד הילדים, את החפצים שאתם חייבים שיהיו איתכם כמו התיק, הארנק או הטלפון הנייד.

מאמצים הרגל להתקשר לבן או בת הזוג אחרי שמורידים את הילדים ומסכמים איתם שאם הם לא מקבלים טלפון או הודעה מכם עד שעה מסוימת, הם אמורים להתקשר לוודא שאכן הילדים לא ברכב.

מפעילים תזכורת בטלפון הנייד ("להוציא את הילדים") לקראת מועד ההגעה המשוער ליעד.

אפשר להשאיר חפץ של הילדים (כמו מוצץ או בקבוק) בדלת ליד מושב הנהג או הנהגת כתזכורת בזמן יציאה מהרכב.

מניעת כניסה של ילדים לרכב לבד:

תמיד משאירים את הרכב נעול כאשר לא נוסעים בו.

מוודאים שהילדים לא נכנסים לבד לרכב כשאתם לא נמצאים איתם.

תשומת לב מיוחדת בזמן היציאה מרכב:

מוודאים שכולם יצאו מהרכב ורק אז נועלים אותו.

נמנעים מכל פעולה מסיחת דעת כמו דיבור או סמס בנייד.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום