ערב מתן תורה: המסר של מנהיג עולם הישיבות ליהודי ארה"ב

ערב מתן תורה שיחה מיוחדת של ראש הישיבה הגרמ"ה הירש בשו"ת עם המגיד רבי שלמה לוינשטיין, על המסר ליהודי ארה"ב, והדרך להתמודד עם אותם ילדים שעזבו לצערנו את דרך התורה | הצצה

משה ויסברג | חרדים 10.6.2024 | 23:03

הגרמ"ה הירש בשיחה | צילום: באדיבות המצלם

בשיחה מיוחדת שנערכה בערב חג מתן תורה במעונו של מנהיג עולם הישיבות ראש הישיבה הגאון רבי משה הלל הירש, העביר מקורבו מגיד המישרים רבי שלמה לווינשטיין סדרת שו"ת חינוכי בשם יהדות התפוצות, ואשר פורסמה ב'המודיע' במהדורה האנגלית במגזין חג השבועות.

בראשית דבריו העלה הגרמ"ה הירש את מעלת ימים אלו בהם מתכוננים למתן תורה:

"רבינו יונה אומר על המשנה באבות 'אם אין דרך ארץ אין תורה', רצה לומר שצריך תחילה לתקן את עצמנו במידות ובזה תשכון התורה עליו, תורה יכולה לשכון במי שיש לו מידות. מי שאין לו מידות טובות, התורה לא יכולה לשכון אצלו, הוא מאבד את החיות בתורה. תורה ללא מידות אינה מתקיימת.

"זאת ועוד, אומר רבינו יונה דבר נוסף, אף הוא באבות על המשנה 'התקן עצמך ללמוד תורה', תתקן את עצמך ללמוד תורה. ישנם בחורים ששקועים מדיי בעולם הזה, תענוגי עולם הזה הם סתירה מוחלטת לתורה. מי שלא ממעט בתענוגים שלא יהיה לו קשה למה הוא לא נהנה מהתורה".

הרב לוינשטיין תמה, האם זה מחובת המשגיחים, להוכיח את הבחורים שימעטו בגשמיות?!

"בוודאי. מותר לדבר בשיחה נגד גשמיות. לא צריכים כל כך לפחד, צריכים לדבר, שבחור יבין שהגשמיות שיש היום מוגזמת, ממש מבהיל על הרעיון. וצריכים לשמוע מזה, צריכים לדבר נגד 'יום חמישי צ'ולנט' אף שיהיו שלא יקבלו את הדברים, אבל גם הם צריכים לשמוע שזה לא הדרך.

"והעצה לזה, להכניס לבחורים טעם ברוחניות על ידי שלומדים איתם דרך ה' ונפש החיים וכדומה, שעל ידי זה יקבלו טעם ברוממות, ועל ידי זה המשגיח יוכל להמשיך, לומר גם דברי מוסר".

 

הגרמ"ה הירש בשיחה | צילום: באדיבות המצלם

בהמשך העלה ראש הישיבה את עניין ההשתתפות בצערם של ישראל, גם ממרחק המקום:

"יש זמן קשה עכשיו בארץ ישראל, יש עניין של השתתפות בצער עם העולם ביחד. וזה צריכים לחשוב ולהתחזק והחיזוק הכללי בכל דרכיך דעהו, ויהיה מזה ישועה לכל עולם התורה בחוץ לארץ וארץ ישראל, שהתורה של אמריקה תהיה ישועה עבורנו וחיזוק לנו".

בהמשך, ראש הישיבה מעלה על נס את שכרן של אימהות צדקניות שמשקיעות תפילה ודמעות למען צאצאיהם, "לא תמיד רואים את התוצאות, אבל צריך לדעת שאין תפילה הולכת ריקם ואין דמעה שמתבזבזת לשווא".

בהמשך נשאל ראש הישיבה כיצד הדרך להתמודד עם אותם ילדים שעזבו לצערנו את דרך התורה והמצוות, כיצד יש לנהוג בהם? ראש הישיבה שוקל בפלס מילותיו. הוא מהורהר כדרכו, חושב לפני כל מילה הנאמרת, ואומר: "לא להפסיק לקרב. לא להפסיק להתפלל עליהם. כשמשאירים להם פתח של אהבה וקשר חם – הם עוד ישובו, בעזרת השם".

 

הגרמ"ה הירש בשיחה | צילום: באדיבות המצלם

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום