מוטי קסטל: תוצאות סופיות רשמיות של הבחירות לליכוד העולמי הערב: ביטן 740 קולות חגואל 685 זוהר 698 חיים כץ 568 קרעי 191 שימו לב שאלו רק מחצית הקולות, (צירי ישראל) מכיוון שחמישים אחוזים מהצירים שייכים למדינות בחו"ל. ממה שאני שומע, מתנהל כעת מו"מ בין ביטן שניצח בארץ לחגואל ששולט ללא עוררין בבחירות לצירי חו"ל, לגבי חלוקת התפקידים ושיתוף פעולה עתידי במוסדות הלאומיים. מכה קשה לחיים כץ שסיים במקום הרביעי בלבד.
היחידה שיכולה להקים טייסת בכל מקום בתוך מספר שעות
בין אם בנגב או בצפון, יחידת הקשר הטקטית הניידת של חיל האוויר יכולה להקים טייסת היכן שנדרש - ותוך שעות בודדות. "בלי תאי קשר בשטח, שום דבר לא יכול לקרות", מספר מפקד גדוד 533

מגיחות מסוקי קרב ועד שיתוף הפעולה בין הכוחות בשטח לכלי הטיס מעליהם - פעילות חיל האוויר במלחמה לא הייתה מתאפשרת ללא מערכות הקשר. כאן בדיוק נכנס לתמונה גדוד 533, יחידת הקשר הטקטית הניידת שתפקידה לדאוג ולספק את כל המעטפת התקשובית לחיל.
"לגדוד מספר משימות עיקריות", פותח מג"ד 533, סא"ל ב' בשיחה עם רז רופא אופיר באתר צה"ל, "המרכזית בהן היא האפשרות להפוך טייסת - לניידת. למשל, לעיתים קורה מצב שבו מסוקי קרב צריכים לנחות במנחת מאולתר. במקרה כזה, הצוותים שלנו נמצאים ב'הזנק', עם זמן יציאה של עד שעתיים. אנחנו מוכנים לתרחישים כאלה - ויכולים תוך מספר שעות, גם באמצע שדה שומם, להקים טייסת שלמה".
במקרה הצורך, צוותי הגדוד יכולים להקים בכל מקום בארץ את המעטפת לה טייסות הכטמ"ם והמסק"ר זקוקות כדי לפעול מחוץ לבסיס. הם מגיעים לשטח ממנו ניתן להמריא ושם מטפלים בבעיות בתוואי, מקימים את כל תאי הקשר ומערכות התקשוב - וכך עומדים במשימה במספר שעות בודדות.
צוותי הגדוד דינמיים ומשתנים ממשימה למשימה, אך כל הרכב כולל לפחות טכנאי, נהג, מפעיל מערכות ומפקד צוות: "מרגע שיורדת הפקודה שיש לבצע, מפקדי הגפים בוחרים את האנשים המתאימים ביותר לפעילות. כך, כל פעם מורכב צוות חדש בהתאם לצרכים ולמענה שיש לספק".
ההבדלים בהרכב החיילים נובעים גם מהשוני הגדול בין משימות - חלק מתפרצות ואורכות מספר שעות בלבד, לעומת אחרות שדורשות מהצוותים לשהות בשטח תקופה ממושכת, לצד טייסות ומערכות ההגנה האווירית.
"אנחנו הגדוד היחיד בכל הזרוע שמוסמך לתת את המענה הזה, ולכן אנחנו בדריכות תמידית ומוכנים לכל תרחיש", מדגיש מג"ד 533. "בלי תאי קשר בשטח, שום דבר לא יכול לקרות - המסוק לא ימריא, מערכות היירוט לא יפעלו ולא תהיה תקשורת בין הגיבוי האווירי לכוחות המתמרנים".
בנוסף, במהלך המלחמה גדוד 533 נמצא לצד טייסות איסוף החוזי האווירי. כך, הוא מאפשר למודיעין להגיע מלב שטח האויב - ישירות אל המפענחים בקרקע. "בזכות כל המשימות שהתרכזו אלינו במלחמה", מוסיף המג"ד, "אנחנו משתפרים ומפתחים את השיטות שלנו לכל חיל האוויר".
"הניידות שלנו והיכולת לספק מענה בזמן קצר וביעילות גבוהה הוכיחה את עצמה במלחמה. אנחנו מסוגלים לענות על הצרכים של כל משימה - גם אם נתקלנו בה בעבר וגם אם לא", מפרט המג"ד, "יצא לנו לאורך השנה האחרונה לבצע דברים שבחיים לא פגשנו לפני, ובמקביל לפעילות הרבה בחיל, אנחנו לא מפסיקים להתפתח וללמוד".