מבזקים מבזקים +
תל אביב 29°c
באר שבע 26°c
חיפה 24°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 29°c
אשדוד 29°c
ט"ו כסלו התשפ"ו | 05.12.2025
תל אביב 29°c
באר שבע 26°c
חיפה 24°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 29°c
אשדוד 29°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

"כמו מאפיה": הסודות האפלים של תעשיית החתונות במגזר החרדי

בראיון גלוי ונדיר חושף גלעד פוטולסקי, מבכירי תעשיית המוזיקה החרדית, את מאחורי הקלעים של שוק החתונות: סוכני תיווך, שיטות הפחדה, והפסדים לאמנים. לא כולם אשמים, אבל הגיע הזמן לפתוח את העיניים – ולחסוך הרבה כסף | מגזין חג

"כמו מאפיה": הסודות האפלים של תעשיית החתונות במגזר החרדי
אילוסטרציה צילום: shutterstock

עונת החתונות אמנם נמצאת כעת בהפסקה לרגל ימי ספירת העומר, אך מאחורי הקלעים – ההכנות לעונה הקרובה, שתחל מיד לאחר ל"ג בעומר – כבר בעיצומן.

מעבר להכנות הבסיסיות כמו רכישת ביגוד ומציאת דיור לזוג הצעיר, תכנון אירוע החתונה עצמו תופס מקום מרכזי בהתארגנות. החל מבחירת אולם מותאם לצרכי המשפחות, דרך סגירת קייטרינג, הזמנת צלם שיתעד את הרגעים המרגשים – וכמובן, בחירת תזמורת שתלווה את האירוע ותעניק לו את הצליל הייחודי והמרגש.

תופעת האמרגנים: תיווך מוזיקלי שהפך לסטנדרט

בשנים האחרונות, נדמה שאחד המרכיבים המרכזיים בתכנון החתונה הפך מורכב יותר – תחום המוזיקה במגזר החרדי הולך ונשלט על ידי תופעה הולכת ומתרחבת: תופעת האמרגנים. סוכנים פרטיים, שפועלים מאחורי הקלעים ומתווכים בין בעלי השמחה לבין התזמורות, הזמרים והנגנים הפופולריים.

לעיתים קרובות מדובר בבחור הלומד באותה ישיבה של החתן, שמרכז את תחום המוזיקה בישיבה, ולמעשה הופך לכתובת העיקרית בענייני סגירת המוזיקה לאירועים. הוא שומע על חתן שהתארס, יוצר קשר, מציע רשימת אמנים שעובדים איתו, ולעיתים אף מבצע את הסגירה המוזיקלית בפועל. במקרים אחרים, בעלי השמחות הם שפונים אליו, בידיעה שהוא מייצג מספר שמות מובילים ויכול לחסוך מהם את ההתלבטות.

<blat>shutterstock</blat>
אילוסטרציה | <blat>shutterstock</blat>

האמרגן פועל פעמים רבות בשיתוף פעולה קבוע עם תזמורות מסוימות או אמנים שהוא מייצג באופן בלעדי. הוא מתאם בין הצדדים, משבץ תאריכים, ולעיתים אף מנהל את המשא ומתן הכספי. העמלה שמשלם בעל השמחה עבור שירותי התיווך משתנה, אך לעיתים מגיעה לסכומים משמעותיים – לא תמיד תוך שקיפות מלאה לגבי זהות הנהנה מהם.

המנגנון הזה הפך בשנים האחרונות למרכיב קבוע בתעשיית החתונות החרדית. עבור אמנים – הוא מהווה פתח לעבודה סדירה; עבור בעלי השמחות – לעיתים הוא מפשט את התהליך. אך יש מי שתוהה עד כמה נוכחותם של האמרגנים משפיעה על הבחירה החופשית, על איכות המוזיקה, ועל מחירי השוק.

מי שהעלה בתקופה האחרונה את הנושא על סדר היום, תקף בחריפות את ההתנהלות והשוק הפרוץ שנוצר בתחום ועורר סערה רבה, נחשב כיום לאחד מהשמות המרכזיים והמשפיעים בעולם המוזיקה היהודית. זמר, מוזיקאי, מלחין, מעבד, מנצח ומנהל בית ספר מוביל ומצליח למוזיקה – גלעד פוטולסקי.

פוטולסקי, שבחר לראשונה לדבר בפנים גלויות בראיון ל'בחדרי חרדים' על התופעה איתה מתמודד כמעט כל חתן במגזר החרדי, פועל כבר למעלה משלושה עשורים בזירה המוזיקלית, ומשלב בין קריירה בימתית לבין עשייה מוזיקלית רחבת היקף. כמי שמאחוריו 35 שנות פעילות ענפה, הוא הופיע על במות בכל רחבי העולם וחתום על להיטים מוכרים בתעשיית המוזיקה החסידית. בשנים האחרונות הוא ביסס את עצמו כאחד המורים המבוקשים ביותר ללימודי מוזיקה בציבור החרדי, עם התמחות בלימוד אורגן וגיטרה.

באדיבות המצלם
גלעד פוטולסקי | באדיבות המצלם

פוטולסקי מעורה עד היום היטב בתחום המוזיקה במגזר, אלפי תלמידים כבר למדו אצלו, רבים מהם בזכות שיטה ייחודית שפיתח, המאפשרת להגיע לרמת נגינה גבוהה תוך פחות מחודש. בנוסף, הקים את רשת "אקורד" ויצר קורסים דיגיטליים ללימוד נגינה מהבית – שזכו להצלחה רבה.

לראשונה, בראיון חשוף ל'בחדרי חרדים', הוא מדבר בגלוי על התופעה שמלווה כמעט כל חתן במגזר – ומשתף כיצד היא נראית מהעיניים של מי שנמצא במרכז הבמה. פנינו אליו לשיחה אישית על הסערה שחולל, ועל המקום שהוא רואה לאמרגנים – ולמוזיקה – בתוך כל זה.

- כמה שנים אתה עוסק בתחום האירועים?

"בחתונות אני כבר מעל 35 שנה, אבל התחלתי לנגן באירועים כבר כבחור בישיבה קטנה. לא עבדתי אז בזה ממש. אבל כבר אז התחלתי להכנס לעניינים".

- מתי לראשונה נחשפת לנושא האמרגנים?

"מרגע שהם צצו". 

- אתה עבדת עוד בתקופת טרום האמרגנים?

"כשהתחלתי לנגן ולהופיע עדיין לא היתה קיימת תופעת האמרגנים. מי שניגן יפה, מי ששר יפה, מי שהיה טוב, עבד. כמו בכל תחום. כשאתה עושה עבודה טובה אנשים רוצים לעבוד איתך".

- אז איך הכל התחיל? 

"זה התחיל מבחור צעיר שניסה לעשות כסף קל, הוא עשה הסכם עם אחת התזמורות שהיו אז. שהוא ישכנע את החברים שלו לקחת את אותה התזמורת, ובתמורה הוא יקבל סכום כסף.

כשזה עבד לו יפה, הוא קיבל תיאבון ופנה לתזמורות נוספות והציע להם עסקה דומה. אבל הפעם הוא כבר לא היה 'פראייר'. הוא ביקש עבור כל חתן שהוא שולח, סכום גדול יותר. היו תזמורות שזרמו איתו ושילמו לו, והיו שלא.

הבחור הכשרוני הזה הסתובב בכל הישיבות וסיפר לכולם שכל מי שסוגר אירוע דרכו, מקבל מחיר טוב יותר. מה שלא היה מעולם, נכון... ומהר מאד יצא שם בישיבות, שכדאי לסגור אירועים דרכו.

בשלב הבא הוא גייס סוכני משנה שהסתובבו בכל הישיבות תמורת תשלום, ואספו לו לקוחות. עד כאן הכל טוב ויפה ונשמע לגיטימי.

באדיבות המצלם
פוטולסקי בימים עברו | באדיבות המצלם

אבל אז, מתאר פוטולסקי, הוא התחיל לנצל את הכוח והשם שצבר, והעלה את הדרישות שלו מהתזמורות. מי שזרם איתו טוב. ומי שלא, נכנס לרשימה השחורה. היו תזמורות שהיו מספיק חזקות בשוק ולא נזקקו ל"שרותיו". אבל תזמורות שעבדו פחות פחדו ממנו, כי הוא הפך לספק עבודה ולא היה להם שווה להפסיד אותו. תזמורות שעבדו איתו והפסיקו, כי לא יכלו לעמוד בנטל הכספי. נמחקו באורח פלא מהשוק.

עד כאן שלב א. בשלב ב התעוררו להם בחורים רבים מכל מיני ישיבות, חלקם היו אלה שעבדו אצלו ולמדו את השיטה ועשו בדיוק כמוהו.

פתאום נהיו בשוק המון אמרגנים ופתאום יש תחרות ביניהם. והמשחק המלוכלך הלך והתפתח והשיטות השתכללו. הם ניסו להכנס לכל אירוע שמתקיים בציבור החרדי. החל מחתונות, ועד שמחות בית השואבה, פורים, וכל סוגי האירועים".

- למה אתה קורא לזה מלוכלך? כל אחד מחליט אם מתאים לו או לא

"אתה צודק. אבל זה לא מי שמתאים לו או מי שלא. הם עבדו בשיטות של מאפיונרים ממש. ואתן לך כמה דוגמאות:

תזמורת שקיבלה אירוע ישירות מחתן, היתה מקבלת מבול של טלפונים מהחבר'ה האלה, והיתה נאלצת לשלם להם פרוטקשן כדי שלא ימחקו אותה מהשוק. זה התקדם והפך עם הזמן ל"עסק פרטי" של תתניקי"ם שמונו לטפל בצורכי הבחורים הנזקקים. וממוקד הכח שלהם, הם קיבלו שוחד וטובות הנאה תמורת הפעלת לחץ על חתנים.

בנוסף הם היו פונים לחתנים ובודקים עם איזה תזמורת הם סגרו. ואז היו מתקשרים לתזמורת ומספרים שהאירוע הגיע מהם וחייבים לשלם להם. גם אני קבלתי טלפונים כאלה כל שני וחמישי".

- אתה עבדת איתם?

"אני אחד מאלה שלא הסכמתי לשלם פרוטקשן, ולכן לא הפסקתי לקבל ריקושטים. איומים בטלפון, ביטולי אירועים, וסיפורים מכאן ועד באר שבע. כל אמרגן בתורו ניסה את כוחו באיומים ובהוצאת דיבתי רעה. הכרתי את כולם ואת שיטות העבודה שלהם. אבל בגלל שהשם שלי בשוק היה מאד חזק, והלקוחות ידעו איך למצא אותי, פחות נפגעתי מהמלחמות שלהם. היו תזמורות שכאמור נעלמו מהאופק.

<blat>shutterstock</blat>
אילוסטרציה | <blat>shutterstock</blat>

כשהם ראו שהלקוחות מגיעים אלי ישירות, הם המציאו שיטה חדשה. הם סיפרו לכולם שגם אני עובד איתם. ושאפשר לפנות אליהם במקום אלי. ואז הם היו מורידים את החתן ממני. בהתחלה בטענה שאני תפוס, ואחר כך בשיטות מתוחכמות יותר".

- על איזו תקופה מדובר?

"זה התחיל לפני אולי 20 שנה, אבל זה רק הולך ומחמיר, עד עצם היום הזה".

- אתה יודע שעשו כך גם לתזמורות אחרות? או שזה היה רק איתך?

"אני זה בקטן. אחרים נפגעו מזה ברמות קשות יותר".

- אז למה לא עשיתם מזה קצת רעש?

"הנושא הזה עלה לכותרות כבר עשרות פעמים וכל פעם זה הושתק. והכל המשיך אותו דבר. אחת הסיבות, כי תמיד היו כאלה שפחדו לספר בגלוי את האמת, כי פחדו שיזיקו להם". 

- אתה לא מפחד?

"אני? אני מעולם לא הייתי בידיים שלהם. מעבר לזה, העיסוק העיקרי שלי בשנים האחרונות הוא בהוראת מוזיקה ונגינה. בעיקר קורסים לגיטרה לבחורי ישיבות ואברכים. השוק של החתונות זה לא העיסוק העיקרי. אז ממש אין לי ממי לחשוש".

למה התעוררת רק עכשיו לדבר על הנושא הזה?

"אספר לך את השתלשלות העניינים. בשבועות האחרונים הוזמנתי ע"י יאיר הבן שלי, להתארח בפודקאסט שלו. הוא מארח אנשי מקצוע מכל הסוגים והפעם זכיתי אני, סיפרתי המון סיפורים וזכרונות. ובין השאר עלה גם הנושא הזה. ממש דרך אגב.

מיד כמה שעות אחרי שהפודקאסט התפרסם. קבלתי הפצצה של הודעות וטלפונים מזמרים נגנים ובעלי תזמורות, וכולם באותו נושא. כנראה שנגעתי בלי שהתכוונתי בייבלת נפוחה וכואבת שהתפוצצה".

- למה הם פנו אליך?

"כי נגעתי במשהו כואב. קבלתי המון תגובות בסגנון: "סוף סוף למישהו יש אומץ לדבר על זה", או "חייבים לפרסם שאנשים יבינו במה מדובר", או "כל הכבוד שפתחת את הנושא שכואב לכולנו" וכו' וכו'.

תוך יום קבלתי עשרות סיפורים טריים ממוזיקאים שלא יודעים איך להתמודד עם התופעה הזאת. הצד השווה בכולם. שכולם נפגעו קשות, ופוחדים לדבר על זה. הבטחתי לכל מי שדיבר איתי, שאם אפרסם את הסיפור שלו. לא אפרסם את שמו".

- עד כדי כך? ממה הם חוששים?

"אמרתי לך. זה עצוב להגיד את זה. אבל זה ממש כמו מאפיה".

- ספר לי על מקרים שנתקלת בהם

"הטלפון הראשון קבלתי מאחד הנגנים הכי מפורסמים בשוק החתונות. והוא אמר במילים האלו. "גלעד, יש לך מזל שיצאת בזמן. היום המצב הרבה יותר גרוע".

נגן מפורסם אחר סיפר לי שבן דוד שלו סגר איתו חתונה. ואחרי כמה ימים ביטל. וכשהוא ניסה להבין מה קרה פתאום. התברר שבישיבה שהוא לומד ישנו בחור שמטיל את אימתו על הבחורים והוא הקובע מי ינגן בישיבה ומי לא. 

באדיבות המצלם
פוטולסקי בימים עברו | באדיבות המצלם

אחד מנגני כלי הנשיפה הטובים בשוק סיפר לי, שישב אצלו בבית חתן שרצה להזמין אותו לנגן עם קלידן. וכשהם התקשרו לרשימת אמרגנים לחפש קלידן, כולם הטילו רפש על אותו נגן וניסו לשכנע את החתן לא לקחת אותו. 

נגן נוסף התלונן בפני שהאמרגנים משסעים את הנגנים זה בזה, וגורמים לסיכסוכים. הוא הוסיף ואמר, "בזמנך כל הנגנים בשוק היו חברים ופירגנו אחד לשני. היום כולם נלחמים עם כולם".

בעל תזמורת סיפר לי שקיבל אירוע גדול עם אחד מגדולי הזמר המפורסמים. ואז פנה אליו אחד מהאמרגנים ודרש שהאירוע יעבור דרכו. מאחר שבעל התזמורת לא הסכים לזה, עשה אותו אמרגן יד אחת עם עוד כמה חברים בתחום, והחרימו את התזמורת הזאת. והוא כרגע כמעט לא עובד בכלל.

היה חתן שסיפר לי שהוא פנה לאמרגן לצורך הזמנה של תזמורת מסויימת. האמרגן טען שהם תפוסים. אותו חתן ביקש במקום התזמורת התפוסה, תזמורת שניה. אך קיבל תשובה שגם היא תפוסה. התחליף השלישי היה פנוי והאירוע נסגר. סמוך לחתונה התברר לחתן שהוא מקבל תזמורת רביעית, ולא אף אחד מאלו שרצה. בבירור מהיר התברר שכל שלושת התזמורות המועודפות עליו פנויות ביום חתונתו. ובגלל אינטרסים כספיים נמסר לו שהם תפוסים.

קלידן מפורסם סיפר לי שבישיבות מסויימות הפסיקו לו ההזמנות. וכשהתעורר לבדוק מה קרה. התברר שכמה אמרגנים התאגדו נגדו ופרסמו בישיבות שנשברה לו היד ושהוא הפסיק לנגן. חתן נוסף סיפר לי שהוא הזמין תזמורת וכשהגיע לחתונה התברר שקיבל מישהו אחר.

חתן אחר התלונן שה"אחראי תזמורות" בישיבה. כופה עליו לקחת תזמורת שהוא לא נהנה ממנה והיא לא לטעמו.

זמר מאד מבוקש סיפר לי שהוא משלם אחוז מסוים לאחד האמרגנים כדי שיהיה לו שקט. אך אותו אמרגן ניצל את הלחץ של החתן ותקע לו מחיר בשמיים. ובסוף החתונה כשבאו לשלם לו הוא לקח מהם רק את הסכום שהולך לאמרגן כי זה היה הסכום המקורי שדובר עליו. ובעצם הוא עצמו נשאר בלי תשלום על האירוע.

נגן נוסף סיפר לי שהוזמן לנגן באירוע בתור נגן אורח בתוך הרכב קיים. ויום לפני האירוע, התקשרה אם החתן ובטלה אותו. בטענה שהאמרגן של הישיבה לא מאשר להזמין אותו".

- גם אמרגנים פנו אליך בעקבות כך?

"ודאי. חלקם התווכחו איתי בנסיון להצדיק את מעשיהם. חלקם טענו שפעם זה היה נכון אבל זה כבר לא. חלקם טוענים שכל הסיפורים נכונים, אבל זה לא הם. כל אחד זורק את זה על מישהו אחר. היו כאלה שצעקו וקיללו. מה שמוכיח שנגעתי בבטן הרכה של כמה מהם. היה אחד שהתקשר וצעק "אתה בעצמך הבנת את מה שאמרת ? וסיים בעסיסיות "אידיוט"! וטרק את הטלפון".

- ומה ענית להם?

"שמי שמרגיש שדיברתי עליו. הוא בגדר "על ראש הגנב בוער הכובע". כי לא הזכרתי אף אחד בשמו. ובכל זאת זה דגדג לכמה אנשים עמוק. הם גם זרקו לי שמות תוך כדי השיחות איתם. מה שהבהיר לי שיש היום המון שמות חדשים שאני לא מכיר. אבל השחקנים הראשיים והותיקים, עדיין בועטים.

פנה אלי גם תתני"ק שטען בפני שזה נכון שהוא מקבל כסף על זה שהוא לוחץ על חתנים לקחת מישהו מסויים. אבל מבחינתו זה לגיטימי.

ודאי שמת לב שלא הזכרתי שמות של נגנים או של אמרגנים או של תזמורות. אני יודע שהקטע הזה רגיש. ואני יודע שישנם בשוק הזה גם אנשים שעובדים בצורה אחרת. אבל לפי הפיצוץ שנוצר פתאום ממש בלי שהתכוונתי לכך. אני מבין שהמצב רחוק מלהיות טוב".

עד כאן דבריו של גלעד פוטולסקי. נודה ולא נבוש – הדברים לא השאירו אותנו אדישים. התחושה שהתקבלה במהלך השיחה הייתה קשה, והחלטנו לבדוק את הנושא גם מהצד השני. פנינו לאחד מהאמרגנים הפעילים בתחום, וביקשנו לשמוע את תגובתו לדברים.

וכך הוא אמר: "פוטולסקי מגזים בתיאורים שלו, והוא מציג את האמרגנים באור שלילי וקצת יוצא מפרופורציה".

כששאלנו האם הסיפורים שהוא מספר אכן מתרחשים במציאות, השיב: "כן, יש מקרים כאלו, אבל אי אפשר להכליל. יש גם הרבה אמרגנים שעובדים בצורה ישרה והגונה".

המסקנה ברורה: כמו בכל תחום – גם כאן יש שני צדדים למטבע. עם זאת, העלאת הנושא למודעות הציבורית חשובה מאין כמותה, כדי לאפשר לבעלי השמחות לקבל החלטות מושכלות, לבחון היטב את ההתקשרויות שלהם – ואולי, בתקופה כלכלית מאתגרת כל כך, גם להצליח ולחסוך בעלויות מיותרות.

חתונה אמרגנים גלעד פוטולסקי

 צבע אדום

art