עמית סגל: זמיר החליט אתמול לקדם את גיטלמן, מראשי תנועת אחים לנשק, שהיה חלק ממהלך הסרבנות והודיע ש״לא ישרת בדיקטטורה״. גיטלמן אמור להיות תת אלוף במפקדת זרוע היבשה.
קריקטורות בעולם הערבי: יהודי בדימוי קלאסי - חרדי עם אף גדול
האלמנטים המוכרים מהדימויים האנטישמיים שהיו בשימוש נפוץ בקריקטורות באירופה של שנות ה-30 - יהודי דתי, תככן, גדול אף ומכוער - קיבלו חיים חדשים בקריקטורות שנוצרות היום בעולם הערבי
הדמוניזציה נגד היהודים חוזרת - והפעם ימים ספורים לפני יום הזיכרון לשואה ולגבורה. בריאיון ל"העולם היום" בכאן 11, ניתחה עידית בר, מרצה לתרבות הערבית, קריקטורות מהעולם שמזכירות לנו, לקראת יום השואה, שהאנטישמיות היא לא רק היסטוריה.
גם האלמנטים המוכרים מהדימויים האנטישמיים שהיו בשימוש נפוץ בקריקטורות באירופה של שנות ה-30 - יהודי דתי, תככן, גדול אף ומכוער - קיבלו חיים חדשים בקריקטורות שנוצרות היום בעולם הערבי. "יש הבדל בין קריקטורות אנטישמיות ואנטי-ציוניות", הסבירה בר, "אבל רוב הקריקטורות שאנחנו רואים הן סוג של אנטישמיות מודרנית".
בקריקטורה אחת, שעוסקת בשיחות הגרעין בין איראן וישראל, היהודי מיוצג בדימוי קלאסי שכזה, כחרדי גדול אף. "יש צומת דרכים - מצד אחד, תקיפה ומהצד השני שלום. היהודי מושך את ארצות הברית לכיוון המלחמה. היהודי המרושע והתחמן הוא גם מחרחר מלחמות", הסבירה בר.
קריקטורה נוספת מעיתון אלג'יראי מציגה גם היא את היהודי כשוחר מלחמה ותחמן. "הוא אומר 'אני יונת שלום, ואני מחזיק ענף של עץ זית', אבל בעצם הוא מחזיק קוצים", תיארה בר.
קריקטורה אקטואלית במיוחד מעבירה ביקורת על סוגיית פירוק חמאס מנשקו, בה מוצג הפלסטיני שתומך ברעיון כרופס וחלש, בעוד שאיש חמאס החזק והזקוף מלגלג עליו. החייל הישראלי מוצג כחזיר, ובר מסבירה: "זה סיפור מהקוראן על 'אנשי השבת', יהודים, 'תחמנים'. אסור להם לדוג בשבת, אז הם שמו רשתות לפני שבת ובאו לאסוף את הדגים הטובים אחריה, ואללה קילל אותם שיהיו חזירים וקופים. בכרוזים של חמאס, קוראים ליהודים בני הקופים והחזירים".
