יובל שדה: חודשה ישיבת הממשלה על התקציב
מדוע קטאר כה חוששת מהתדמית שלה בישראל
ראש ממשלת קטאר נדרש לסוגיה הישראלית במסיבת עיתונאים יוצאת דופן. ד"ר אריאל אדמוני: "הם מהלכים בין הטיפות כדי לשמור על הלגיטימציה"
האם קטאר באמת מנסה לשפר את תדמיתה בישראל - או שמא היא חוששת להיתפס פרו־ישראלית מדי?
אתמול (ראשון), במסיבת עיתונאים מפתיעה, נדרש ראש ממשלת קטאר לנושאים פנימיים בישראל, צעד חריג שמעיד עד כמה רגיש נושא דעת הקהל הישראלית בעיני הנהגת הנסיכות.
ד"ר אריאל אדמוני, חוקר יחסי קטאר-ישראל מאוניברסיטת בר אילן, מציין בשיחה עם אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM כי "קטאר מנסה להלך על חבל דק: לשדר יכולת השפעה משמעותית במגעים עם חמאס, אך להימנע מהצטיירות קרובה מדי לישראל".

לדבריו, מדובר במגמה מתמשכת: "כבר משנות התשעים יש עדויות למאמץ קטארי להשפיע על דעת הקהל בישראל, מתוך הבנה ש'הדרך לוושינגטון עוברת בתל אביב'".
קטאר בצל הסכם החטופים
המגעים לשחרור החטופים בעזה הפכו את קטאר לשחקנית מרכזית בעימות, אך גם חשפו אותה ללחצים מבית ומחוץ. "סיפור החטופים הפך למגן של לגיטימציה עבורם", מסביר אדמוני. "הם משתמשים בו כדי להוכיח שהם בעלי השפעה חיובית, גם כלפי ארצות הברית וגם כלפי ישראל".
עם זאת, בקטאר מודעים לסיכון: ככל שהמעורבות הישראלית תיתפש כחזקה יותר, כך יפגע מעמדם בעולם הערבי. "החשש המרכזי שלהם הוא מהצטיירות פרו־ישראלית מדי", מדגיש אדמוני. "הם זוכרים היטב את הביקורת שנמתחה עליהם כשנחשפו שיתופי פעולה עם חיל האוויר הישראלי".
התמודדות עם האשמות אנטישמיות
במקביל, קטאר מתמודדת עם טענות על מימון נרטיבים אנטי־ישראלים ואנטישמיים באקדמיה ובתקשורת המערבית. לאחר שראש הממשלה נתניהו תקף את הנסיכות בפודקאסט אמריקני, מיהרו הקטארים להגיב במסיבת העיתונאים, בניסיון להרחיק עצמם מהאשמות.

אדמוני, שחקר את התקשורת הקטארית, טוען כי ההכחשות רחוקות מהמציאות: "עיון פשוט בעיתונים קטאריים מהשנה האחרונה מגלה רטוריקה שמאוד רחוקה מלהיות ניטרלית כלפי ישראל".
בין דיפלומטיה לציניות
המציאות, כך נראה, מורכבת מאיומים ואינטרסים מתנגשים: קטאר, מצד אחד, חפצה לשמר את דימויה כמגשרת בינלאומית אחראית; מצד שני, היא אינה יכולה להרשות לעצמה להיראות כמי שמתרחקת מהנרטיב הערבי והפלסטיני.
בתוך כל זה, ישראל מוצאת את עצמה במצב עדין, כשהיא תלויה בתיווך קטארי מצד אחד, אך מודעת למגבלותיו מהצד השני.
