מוטי קסטל: השר קרעי: זה רגע המבחן של כולנו. דרושים איזונים ובלמים לגולם שקם על יוצרו. הממשלה חייבת לקבל החלטה עוד היום: אנחנו לא מקבלים את ההתערבות הבוטה של בג״צ בלב־ליבה של סמכות הממשלה. הסמכות להדיח יועצת משפטית היא סמכות הממשלה בלבד על פי חוק. על הממשלה להדיח סופית ובפועל את היועמ״שית, לחסום את כניסתה למשרדי הממשלה ולמנות לאלתר ממלא מקום. עכשיו. רק אם נגיד לא(!) לפסקי דין מנוגדים לחוק של בג״צ, נוכל להציל את הדמוקרטיה הישראלית.
מטוסי הכיבוי חונים - והאש משתוללת: מדוע לא הופעלו כל הכוחות?
עשרה מטוסי כיבוי אזרחיים, חלקם ממוקמים סמוך למוקדי השריפות ומצוידים במלאי חומרים מעכבי בעירה, לא הופעלו בשל סחבת ביורוקרטית ומאבקים פוליטיים. טייס ותיק: "המדינה בוערת - והמטוסים נשארים על הקרקע"
בעיצומן של שריפות ענק בהרי ירושלים, כשאש מכלה שטחי טבע ובתים, עשרה מטוסי כיבוי של החברות האזרחיות “כים ניר” ו”תלם” נותרו על הקרקע - למרות מוכנותם הטכנית ופריסתם האסטרטגית ברחבי הארץ. הסיבה, על פי דיווח ב'ווינט', מאבקי כוח, פוליטיקה פנימית וחוסר מוכנות מנהלית.
לחברת “כים ניר” לבדה שישה מטוסי כיבוי, חלקם חונים במנחת נען, דקות ספורות ממוקד השריפות. המטוסים, שבימי שגרה משמשים לריסוס, מצוידים ביכולת לשאת כ-2,000 ליטר של חומרי מעכבי בעירה לכל גיחה. לטייסיהם ניסיון בכיבוי שריפות, והם נחשבים לזריזים ויעילים.
אולם למרות ההיצע המקומי, עד שעות הצהריים רק אז ניתנה הוראה ממשרד הביטחון הלאומי להפעיל את מטוסי כים ניר - והסתבר כי יידרשו לפחות 24 שעות כדי להכשיר את הצוותים מחדש. המשמעות: אובדן זמן קריטי.
“הלב כואב,” אמר טייס ותיק באחת החברות. “יש כאן 10 מטוסים - יותר מחצי מכוח הכיבוי של טייסת ‘אלעד’, אבל מעדיפים להביא מטוסים מיוון ואיטליה. אנחנו הצענו את השירותים שלנו, אבל אף אחד לא פונה אלינו.”
