אסף רוזנצוייג: ממשל טראמפ פרסם את מסמך אסטרטגיית הביטחון הלאומי השנתי שלו. בין השאר קובע המסמך כי המזרח התיכון כבר אינו מהווה את ליבת אסטרטגיית הביטחון של ארה"ב, בין השאר בשל הדומיננטיות האנרגטית של ארה"ב והתקדמות תהליך השלום באזור
חשיפה: המכתב הסודי של איל ההון הסאטמרי לאדמו"ר מגור
הנגיד יואלי לנדא, שהעמיד לרשות האדמו"ר מגור את מטוסו הפרטי, מסר לאדמו"ר מכתב חסר תקדים בו הוא מציע לו הצעה מהפכנית: להעביר את כלל מוסדות גור למודל של סאטמר ולהפסיק להזדקק ל'טובות' של 'הממשלה הציונית'. המכתב המלא בחשיפה ראשונית
היום (שני) חזר האדמו"ר מגור ממסעו לגיוס כספים עבור מוסדות חסידי גור, לאור משבר הגיוס והפסקת התקציבים מהממשלה. עקב המתקפה על איראן נמשך המסע מעבר למתוכנן, והיום חזר האדמו"ר מארה"ב לאחר כשבועיים וחצי.
משה ויסברג סיקר את המסע לכל אורכו.
כזכור, מי שהעמיד את מטוסו הפרטי לרשות האדמו"ר הוא המיליארדר של חסידות סאטמר הנגיד יואלי לנדא. בערב חג השבועות, כאשר לנדא שהה בארץ, קרא לו האדמו"ר וביקש ממנו שיסייע בהוצאת המסע לפועל. לנדא הסכים על אתר להעמיד את מטוסו לרשות האדמו"ר, וביום שישי שלפני המסע - שהתקיים במוצ"ש - נחת המטוס בארץ דקות לפני השקיעה.
אלא שמתברר שבאותה פגישה ממושכת שוחח האדמו"ר עם לנדא בכאב על הגזירות, ואף גילה לו על כוונתו להורות לשר השיכון יצחק גולדקנופף לפרוש בהקדם מהממשלה. האדמו"ר אף אמר ללנדא, כי במידה והממשלה תתעקש על מכסות גיוס בתמורה לתקציבים - "אין לנו בעיה לוותר על התקציבים, ונגיד למדינה: 'לא מדובשך ולא מעוקצך'".

הדברים הללו נחשפים במכתב מיוחד שמסר הנגיד לנדא לאדמו"ר אתמול במטוס הפרטי, רגע לפני המראתו בחזרה מניו ג'רזי לארץ. לנדא עלה למטוסו של האדמו"ר, שערך עימו 'לחיים' לרגל אירוסי בנו בשבוע שעבר.
הנגיד אף הודיע לאדמו"ר על סכום ענק שהוא מתכוון לתרום למוסדות גור - מיליון דולר לפי כמה מקורות.
לאחר מכן מסר הנגיד הסאטמרי את המכתב לידי האדמו"ר, שלפי עדות המקורבים קרא בו ממושכות לאורך השעה הראשונה של הטיסה, ואף ביקש מהמשמשים בקודש שהמכתב יובא לביתו ויונח על שולחנו.
חשיפה: המכתב הסודי של הנגיד
במכתב של לנדא, שמתפרסם ב'בחדרי חרדים' לראשונה, כתב לנדא בין היתר:
"הפעם אודה את השי"ת אשר זיכני להיות "אכסניא של תורה" ולארח את הוד כ"ק אדמו"ר שליט"א. כבוד גדול הוא בעבורי הקטן להיות עבד לעבדי ה', באשר הוכ"ק שליט"א הוא אחד מן השרידים אשר ה' קורא לגדור גדר ולעמוד בפרץ בהרבה ממערכות קדשי ישראל... כוחו הגדול של הרבי שליט"א הולך מקצה העולם ועד קצהו. כאשר כל כל אברך בכל העולם - אפילו בקהילתנו באמעריקא - כשבא לקנות סעלפאן (מכשיר סלולרי), חושב פעמיים האם הסעלאפאן שלו הולך עם הכללים של גור. ועל כך נישא תפילה, ימים על ימי מלך תוסיף שנותיו כמו דור ודור, להמשיך לעמוד בעוז ובגאון על משמר הדת ועל משמר בית ישראל".
לאחר מכן מציע לנדא לאדמו"ר להעביר את מוסדות גור למודל של חסידות סאטמר, שהגבירים מתוכה מחזיקים את מוסדותיה מבלי להזדקק ל'טובות' מהשלטונות:
"האמת אומר ולא אכחד, שמאז שזכיתי להיות בקודש פנימה בערב קבלת התורה לפני הוכ"ק שליט"א, מהדהדים ומצלצלים דבריו הקדושים באוזני בקול רעש גדול ולא יסף, כאשר עמד בעוז ובגבורה על כך שיהודי צריך למסור נפש עבור היהדות, גם אם תמורת זה יפסיד הכל. וכל הענין הזה של הגיוס הוא ממש כמו חילול שבת וגיוס בנות.
"ועוד דברים כאובים שמעתי מפום ממלל רברבן הוכ"ק אדמו"ר שליט"א, על כך שאין לשעות להם ולדרישותיהם בענייני הגיוס, עד כדי מסירות נפש.

פשרות על נשמות ישראל
לנדא מבקר את שיטת לקיחת התקציבים בישראל, כשהוא תולה בזה את כל גזירת הגיוס ותעוזת השלטונות לדרוש דרישות מעולם התורה:
"מה שיצא מכל זה, שהיות שקהילות החרדים הורגלו לסמוך על המדינה, נעשו חלשים כל כך בעיני עצמם, עד שכיום בטוחים המה באמת שאין למוסדות שלהם שום עתיד בלי המדינה. ובאמת, למרבה הצער, יש צדק בדבריהם. הבעלי בתים התרגלו להשקיע הכסף שלהם בבנק ולא במוסדות התורה. הציבור נהפך לציבור נצרך שאין לו שום כח עצמי להרחיב גבולות הקדושה שלו. וכל השאיפה שלהם הוא רק למצוא איזה חוק של ה"רע במיעוטו", הכל בכדי לחזור לקבל הכסף מהמדינה.
"ונתדרדר המצב לידי כך שאינם מתביישים לעשות פשרות עם נשמות ישראל, למסור ביד צבא השמד יעדים קצבות של נשמות ישראל שיתגייסו, והמה מחליטים מי שלומדים פחות או אינם ראוים לגדל בתורה, מזומנים להיכנס לשערי גיהנום באש הצבא.
"כל כך נעשו הקהילות חלשים בעיני עצמם, עד שיש מביניהם שלצורך הכסף כבר שיכנעו את עצמם שאכן אין זה עבירה כ"כ גדולה להתגייס לצבא, ושכל אלו שאין לומדים תורה מקומם אכן בצבא. במקום לעמוד כחומה בצורה שאין לנו שום שייכות עם אותו צבא של התאבדות ושמד, וקהילות היראים תורמים די והותר עבור הציבור בכל מפעלות החסד שלהם, הקריבו את כל דיעותיהם עבור פרוטות אלו. ונתקיים בהם מה שכתוב במרגלים בפרשה דאזלינן מינה: "ונהי כחגבים בעינינו וכן היינו בעיניהם!
"מי פילל ומי שיער, שיקרה דבר כזה שאנשים ממחנה היראים ימסרו את בניהם למולך הציוני ולנתק מן התורה ומן היהדות דורות שלימים, הכל עם טענה שאין ברירה אחרת למען בצע כסף כדי שיוכלו להגדיל תורה. והיכן מצינו כזאת, עקירת התורה לשם הקמת תורה?"

ההצעה: לעבור לשיטת סאטמר
כעת מציע לנדא לאדמו"ר להעביר את מוסדותיו לשיטת סאטמר: "כפי שכבר דובר בקודש פנימה, זהו עיקר החכמה של רביה"ק מסאטמאר ז"ל בכל שיטתו הק', שלימד את הציבור לעבוד קשה, ולשאת על כתפיהם העול על כתפיהם. וכך, הניע אצל בני קהילתו את גלגל ההצלחה. המנהלים למדו שאין להם לתלות עיניהם באחרים, רק עליהם לעבוד קשה לגייס את הכסף. והבעלי בתים היו מוכרחים לעבוד קשה בשביל להיות גבירים גדולים, שיש ביכולתם להחזיק בהרחבה את מוסדות התורה. וכך התפתח עולם אדיר של נתינות אדירות.
"הוא הלך עם מהלך חדש, הוא לא עשה גבירים - וביקש מהם להחזיק המוסדות, אלא הוא השפיע עשירות לכל מי שרצה להיות תומך ופטרון של מוסדות התורה.
כך נעשה בין אנשיו, שהגבירים ביניהם אינם מתפארים זה על זה מי יש לו יותר כסף, אלא מי מחזיק יותר מוסדות. הכסף נעשה טפל אל המטרה הגדולה של החזקת המוסדות.
כך בא הדבר הזה לידי מצב שכל אברך צעיר שהתחיל להרוויח קצת כסף, אם הוא רוצה לכבד את עצמו הוא מיד נוטל על עצמו עול החזקת מוסד על טהרת הקודש. שיינע פליגע"ר (מטוס יפה) אין הופך אותו למאן דאמר, "פטרון ובונה המוסדות" זה מה שהופך אותו למאן דאמר.
"אנשיו לא נהפכו לגבירים, אלא נהפכו לצינורות רחבים להקמת והחזקת תורה וחסידות. יותר ממה שהעגל רוצה לינק מהם, רוצה הפרה להניק. ההצלחה שלהם לא נמדד בעיניהם כמה כסף הם עושים, אלא כמה מעשים טובים הם עושים, כמה מפעלי חסד ותורה הם מחזיקים.
"מעולם לא תראו את מוסדות סאטמאר מסיעים את הגבירים לנסיעות הוקרה בספינות התענוגים של אייראפא. כי היות שאין זה במהלך של נותן ומקבל רק כל אחד מרגיש כאב ופטרון להמוסד, ושותף בדבר כאילו הוא כיסו ממש, לכן, כל אחד מרגיש אחריות לחוס על ממון המוסד, וממילא, חס מלהזכיר לקחת את הממון שלו ולהיות מועל בממון הקרש ולקחת אותם לנסיעה ולהשליך להפקר ובל תשחית. נסיעות אלו לא היו מעודדים את הנותנים להוסיף עוד נתינות עבור זה, ואולי איפכא ח"ו, כי אף אחד מן הנותנים אינו נותן כדי לקבל, רק נותנים מפני האחריות שנטע בהם".
לא להיות כעניים בפתח
מכאן עובר הנגיד להצעתו המעשית: "מתנה גדולה הוא בעבור כל הדור כולו וכל העולם כולו, והזדמנות מיוחדת היא עבור קהילה קדושה גור, שיכולים הם כעת להפוך מנצרכים של המדינה להיות "בעלי בתים" על עצמם, ושלא ישלוט בהם אף אחד. יכולים הם כעת לקחת את כל הבעלי בתים והגבירים שיש בקהילתם, ולהפוך אותם מ"תורמים" שצריך לכבד אותם תמיד - להיות נושאי הארון בעצמם.
"ועתה הוא הזמן שהם יכולים להרחיב ולהגדיל צינורות השפע, ולהפוך להיות "נושאי הארון". במקום שיצטרכו לבקש מהם כסף - יהפכו הם להיות הרודפים להחזיק במשא עול הקודש.
"הגיע היום הגדול הזה שקהילה קדושה לא יהיו יותר נצרכים כעניים בפתח אצל המדינה, אלא הם עצמם יהיו הגבירים הגדולים שמחזיקים בעצמם את מוסדות הקודש, וזה ירחיב להם את צינורות השפע בהרחבה גדולה מאד".
קידוש השם ביציאה מהממשלה
"והרי זאת נראה בחוש, שדווקא הקידוש ה' הגדול שעשה כ"ק אדמו"ר שליט"א ביציאתו מהממשלה, הוא כבר פתח את צינורות השפע, ובב' השבועות הללו הי' קידוש ה' אדיר פה באמעריקא, שעשרות הגבירים של גער חיכו עבור כ"ק אדמו"ר שליט"א עם עשרות מיליאנע דולרים, באופן שלא נראה כמותו בקהילת גער מיום היותם, בלי נסיעות בספינות לאייראפע. ומה שהצליחו קרן עולם התורה בב' שנים, נעשה עכשיו בב' שבועות, הכל מכח שכ"ק אדמו"ר שליט"א הכריז בכל העולם, שיותר אין אנחנו נכנעים להיות קבצנים של המדינה, אלא אנחנו הולכים בעצמנו בעוז ובגאון.
"ואם אכשר דרא - רבים יילכו בעקבות מוסדות הקודש של גור, ומוסדות התורה הקדושים יוכלו להחזיק את עצמם בזכות הבעלי בתים שיצמחו בכל קהילה וקהילה, ולא ינוח שבט הרשע על גורל לומדי התורה הקדושה", כותב הנגיד בסיום מכתבו.





