יובל שדה: חודשה ישיבת הממשלה על התקציב
התחבורה הציבורית בדרך לשגרה והמאבק בעליית המחירים שצפויה
ח"כ פורר: רציפות תפקוד תח"צ קריטית עוד יותר בחירום | מנהלת אגף כלכלה במשרד התחבורה התייחסה לדחיית העלאת מחיר הנסיעה ואמרה שבינואר צפויה העלאה של 7.53%. היו"ר ביטן ביקש לבטל את ההעלאה "לא יכול להיות שבשנה אחת יעלה התעריף ביותר מ-50%"
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה היום (שלישי) ישיבה משותפת עם הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל, בראשות ח"כ עודד פורר, שעסקה ברציפות מערך התחבורה הציבורית בתקופת המלחמה.
יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק הנגב והגליל, ח"כ פורר, אמר כי דווקא בחירום הרציפות התפקודית של התחבורה הציבורית היא קריטית, וזו הדרך בעיקר של תושבי הפריפריה להגיע לבתי חולים ובסיסי צבא. הוא ציין כי החיילים שגויסו בשישי בצו 8 היו צריכים להגיע לבסיסים בטרמפים.
נציג רשות התחבורה הציבורית במשרד התחבורה, עמיחי לוי, ציין כי הירידה בפעילות היא חלק מהיערכות למצבי חירום בתיאום עם רשות החירום הלאומית, ופועל יוצא של אילוצים כמו גיוס אוטובוסים ונהגים למילואים. "הצמצום בפעילות נועד לצמצם סיכונים, מצד שני אנחנו מחויבים לתת שירות לנוסעים וכרגע במדרג הכוננות החמור ביותר מבצעים פעילות הכרחית בלבד, שכוללת 35-45 אחוז מהפעילות הרגילה. אין אפשרות להפעיל את כל הקווים, אבל אנחנו שמים דגש על קווים לבתי חולים ובסיסי צה"ל. בתחילת המלחמה הפעילות ירדה ל-15%, בהתאם להחניות פיקוד העורף. אם פיקוד העורף יוריד את רמת הכוננות נוכל לחזור מחר ל-70-80 אחוז פעילות, וביום ראשון לפעילות מלאה", אמר לוי.
בנוסף, קיבלה הוועדה דיווח על ביטול ההעלאה בתעריפי התחבורה הציבורית שהייתה צפויה החודש, וציינו כי בינואר 2026 צפויה העלאה של 7.53%. היו"ר ביטן דרש לבטל את העלאת המחיר והודיע כי יכנס את הוועדה למעקב בעניין. "לא יכול להיות שבשנה אחת יעלה התעריף ביותר מ-50% ומשרד התחבורה יאפשר זאת. לא ברור גם למה העלייה הייתה צריכה להיות של 12% כשהאינפלציה היא רק 3%. צריך לבטל את ההעלאה הזו ולא רק לדחות אותה" אמר ביטן.
מנהלת אגף כלכלה במשרד התחבורה, דריה פודשיבלוב, אמרה כי לפי הצו הנוכחי בינואר אמורים להתעדכן התעריפים ב-7.53%. באשר לשאלה למה השיעור גבוה מהאינפלציה, הסבירה כי העלייה מורכבת מעלייה של 3.53% בסל התשומות, ועוד 4% שמתווספים בעקבות דחיית העלאת המחיר של 2023.
היו"ר ביטן אמר בתגובה כי מרוב דחיות של צווים כבר לא יודעים מה הצו אומר, והודיע שיכנס את הוועדה שוב בעניין בעוד 3 חודשים. "הצו הזה צריך להתבטל. אם יש בעיות תקציביות במשרד התחבורה לא יכולים לסגור אותן עם העלאת תעריף. תוך 3 חודשים תביאו פתרון לדבר הזה. לא יכול להיות שהוועדה תלחץ אתכם להביא פתרונות לדברים שהם ברורים מאליהם." סיכם היו"ר ביטן.
