מבזקים מבזקים +
תל אביב 29°c
באר שבע 26°c
חיפה 24°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 29°c
אשדוד 29°c
ט"ו כסלו התשפ"ו | 05.12.2025
תל אביב 29°c
באר שבע 26°c
חיפה 24°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 29°c
אשדוד 29°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

האם כך פותרים את פקקי הענק? מכרז מס הגודש שוב מתעכב

המכרז שנועד להסדיר את גביית מס הגודש נדחה פעם נוספת – הפעם בחודש וחצי, עד 16 בספטמבר. באוצר טוענים שהחברות ביקשו דחייה כדי להיערך טוב יותר, אך מנגד נטען שדווקא ועדת המכרזים עיכבה את התהליך. לאחר שב-2023 המכרז בוטל ממש ברגע האחרון החשש מהתערבות פוליטית

האם כך פותרים את פקקי הענק? מכרז מס הגודש שוב מתעכב
אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

המכרז להטמעת מס הגודש בכבישים נדחה פעם נוספת, והפעם מדובר בדחייה של חודש וחצי – עד ל-16 בספטמבר, במקום המועד המקורי שנקבע ל-5 באוגוסט. ב-2023 בוטל המכרז ימים בודדים לפני מועד הסגירה על ידי משרד התחבורה, וכעת גוברים הספקות בנוגע לרצינות כוונות הממשלה לקדם את הפרויקט.

באוצר טוענים כי ההחלטה לדחות את המכרז התקבלה לבקשת החברות המתמודדות, שביקשו פרק זמן נוסף להיערכות. מנגד, נמסר מצד חלק מהחברות כי דווקא ועדת המכרזים עיכבה את העברת המסמכים הדרושים, וההחלטה על דחייה נבעה ממורכבות פנימית של הגורם הממשלתי.

גורם במשרד התחבורה מציין: “לא ברור אם מדובר בבעיה טכנית או בדחייה הנובעת מהתמודדות עם שאלות הבהרה. אין לשלול עיכובים נוספים  ייתכן והמס ייכנס לתוקף רק בסוף 2027, ולא בתחילתה כפי שתוכנן. אמנם למס הגודש יש יתרונות כלכליים, אך בתוך משרד התחבורה הוא אינו נמצא בראש סדר העדיפויות, במיוחד כשישנם פרויקטים תחבורתיים גדולים ודחופים יותר. המס הזה חשוב בעיקר לצורך מימון המטרו, אבל אפשר למצוא פתרונות מימון שלא יכבידו ישירות על הציבור”.

המכרז, שמוערך במאות מיליוני שקלים, כולל את תכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש ל-22 שנה. הזוכה תידרש להקים שערי חיוב, לנהל מערכת גבייה ומוקד שירות לקוחות, ולתחזק את המערך. לשלב הראשון ניגשו שבע קבוצות: דניה סיבוס, אפריקה ישראל ומילגם; דן יחד עם Sakytoll; תע”ן ו-Nayax; שפיר הנדסה וקרן ג’ריינשן; אלקטרה; אורון, אפקון ו-Egis; ושיכון ובינוי יחד עם אגד.

את התוכנית קידם שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן ב-2021, ובסופו של דבר היא נכנסה לחוק במסגרת חוק ההסדרים, למרות התנגדות שהביעה בתחילה שרת התחבורה דאז מרב מיכאלי. עם כניסת ממשלת 2022, מירי רגב מונתה לשרת התחבורה ובצלאל סמוטריץ’ לשר האוצר – והפרויקט שוב נבלם. רגב, שהתנגדה למהלך מלכתחילה, לא יכלה לבטל את החוק שכבר עבר, אך השתמשה בסמכויותיה כדי לעכב את ביצועו.

במרץ 2023, ימים ספורים לפני המועד המתוכנן לסגירת המכרז, הורתה רגב לחברת נתיבי איילון להקפיא את התהליך – זאת בהתאם להסכמים קואליציוניים עם הסיעות החרדיות, שכללו גם מעורבות של הרבנות בפרויקטים של תשתית בשבת והוזלות בתחבורה ציבורית באזורים חרדיים.

מנגד, סמוטריץ’ תומך במס הגודש ורואה בו כלי משמעותי לצמצום הפקקים, תוך שימוש בהכנסותיו למימון פרויקט המטרו. לפי תוכנית האוצר, גביית המס הייתה אמורה להתחיל כבר במרץ 2025, אך הדחייה הביאה לכך שהמס צפוי להיכנס לתוקף רק ב-2027 – וגרמה להפסד תקציבי שנתי של כ-1.3 מיליארד שקלים, לצד החמרת עומסי התנועה.

מס הגודש נועד לעודד מעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית בשעות השיא, והוא מיועד רק לכלי רכב פרטיים. מוניות ישלמו חצי מהתעריף – ללא תקרת חיוב יומית, ומשאיות ישלמו תעריף כפול.

תוכנית הגבייה תחול בגוש דן, שיחולק לשלוש טבעות תשלום – חיצונית, אמצעית ופנימית. בשעות השיא של הבוקר (6:30 עד 10:00), תיגבה עלות של 5 שקלים לכל חצייה של טבעת, כאשר מעבר דרך כל שלוש הטבעות יעלה 25 שקלים. בשעות אחר הצהריים (15:00 עד 19:00), התעריפים יהיו נמוכים יותר – 2.5 שקלים לטבעת החיצונית ו-5 שקלים לכל אחת מהטבעות הפנימיות. התשלום המרבי היומי יעמוד על 37.5 שקלים לרכב, והתעריפים יעודכנו מעת לעת על ידי רשות המסים בהתאם לנתוני הלמ”ס.

בצלאל סמוטריץ מירי גרב משרד האוצר משרד התחבורה

 צבע אדום

art