אסף רוזנצוייג: ממשל טראמפ פרסם את מסמך אסטרטגיית הביטחון הלאומי השנתי שלו. בין השאר קובע המסמך כי המזרח התיכון כבר אינו מהווה את ליבת אסטרטגיית הביטחון של ארה"ב, בין השאר בשל הדומיננטיות האנרגטית של ארה"ב והתקדמות תהליך השלום באזור
לאחר שנפגעו במתקפת השבעה באוקטובר: תוכנית תחבורתית לשיקום וחיזוק הדרום
משרד התחבורה מציג תוכנית תחבורתית מקיפה לשיקום וחיזוק אשקלון ויישובי הנגב המערבי
במסגרת החלטת ממשלה רחבת היקף לשיקום ופיתוח הדרום, שאושרה היום (שני) בממשלה, משרד התחבורה מציג תוכנית תחבורתית כוללת לשיקום וחיזוק העיר אשקלון ויישובי הנגב המערבי לשנים 2025–2029.
התוכנית נועדה לחזק את החוסן האזרחי, לשפר את הנגישות ואת איכות החיים, ולהוות מנוע צמיחה אזורי לטווח ארוך.
המהלך התחבורתי נבנה בהמשך להחלטת ממשלה מחודש אפריל, בדבר מתווה השיקום לאזורים בדרום שנפגעו במתקפת 7 באוקטובר, ומשקף ראייה מערכתית משולבת, המחברת בין צורכי השיקום הדחופים לבין פיתוח ארוך טווח.
אשקלון: תשתיות, תחבורה ציבורית ותחנת רכבת חדשה: גובשה תוכנית חומש מקיפה לשיקום התחבורתי של העיר אשקלון, בשיתוף עיריית אשקלון וגורמי התכנון.
התוכנית כוללת:
תעדוף פרויקטים תחבורתיים עירוניים: עד 6% מתקציב הפיתוח הארצי יוקצה לפיתוח תשתיות תחבורה באשקלון בשנים 2026–2027, בכפוף לקריטריונים מקצועיים ולשיטת המצ'ינג המקובלת.
תחנת רכבת חדשה "אשקלון דרום": קידום תכנון סטטוטורי להקמת תחנה חדשה בדרום-מזרח העיר, שתשמש שער תחבורתי נוסף לעיר, תוך חיזוק הקישוריות למרכז הארץ ותמיכה בפיתוח אזורי התעסוקה הדרומיים. לתכנון התחנה יוקצו 4 מיליון שקלים מתקציב 2026.
הרחבת כביש 4: מקטע עד הלום–ברכיה ייבחן לצורך הרחבה, כחלק מתוכנית החומש הארצית לדרכים, זהו מקטע בעל חשיבות אזורית, הצפוי לתרום לשיפור הבטיחות ולהפחתת הגודש בציר התנועה המרכזי המחבר בין הדרום למרכז.
חיבור מהיר בין אשקלון לאשדוד: משרד התחבורה יקדם תוך שנתיים תוכנית סטטוטורית מלאה עבור קו מתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים) בין אשקלון לאשדוד, שיתבסס על תחבורה ציבורית מתקדמת (BRT או רכבת קלה), וצפוי לשנות את מפת התחבורה בדרום ולאפשר לתושבי שתי הערים נגישות יעילה ומהירה.
שדרוג מערך התחבורה הציבורית העירונית: הרשות הארצית לתחבורה ציבורית תקדם פעימות יישום של הרשת התפעולית החדשה באשקלון במהלך שלוש השנים הקרובות, תוך התאמת קווי השירות לאכלוס בשכונות החדשות, ושדרוג תשתיות ובהן תחנות חדשות, תחנות קצה, חניונים תפעוליים ומסופים.
יישובי הנגב המערבי: חיזוק חיבוריות ובניית תשתית לעתיד במקביל, אישרה הממשלה שורת פעולות תחבורתיות ביישובי הנגב המערבי, לרבות שדרוג כבישים, פיתוח תחבורה ציבורית ותכנון תשתיות עתידיות.
סל פיתוח תחבורתי ייעודי ליישובי ההחלטה: עד 6% מהתקציב הארצי לפיתוח תחבורתי יוקצה לשדרוג כבישים, תשתיות בטיחות, הסדרי תנועה והרחבת רשת הדרכים ביישובי העוטף. 80% מהתקציב יופנה ליישובים שמונים מעל 30 אלף תושבים, והיתר ליישובים קטנים.
הרחבת כביש 2444: משרד התחבורה יקצה עד 6 מיליון שקלים בשנת 2025 לתכנון מפורט של הרחבת המקטע המחבר בין כביש 25 לכביש 2443 – ציר אזורי משמעותי שעתיד לשרת אלפי תושבים ולחזק את הקישוריות בין יישובים כפריים למרכזים עירוניים.
שיפור שירותי התחבורה הציבורית: תוכנית חדשה תיושם בין השנים 2025–2027, תוך התאמה לצרכים מקומיים ולאכלוס שכונות ומתחמי תעסוקה. הרשויות שיציגו תשתיות מוכנות יזכו לתקצוב ייעודי בגובה כולל של עד 6 מיליון שקלים
פיתוח מרכז תעופה חינוכי-טכנולוגי בנתיבות: במסגרת ראייה אזורית רחבה לפיתוח ההון האנושי והכלכלה בדרום, יוקם בנתיבות מרכז תעופה אזורי למצוינות חינוכית-טכנולוגית, שיפעל במתחם איזור התעשיה נ.ע.ם וישמש להכשרת בני נוער בתחומי התעופה, החלל והכטב"מים. המרכז ישלב בין חינוך יישומי, פיתוח מנהיגות צעירה והכנה לשירות צבאי טכנולוגי, ויהווה עוגן לפיתוח חינוכי, תעשייתי וכלכלי עבור כלל יישובי הנגב המערבי.
המרכז יהווה חלק ממכלול רחב של תכניות מצוינות בפריפריה, ויחובר למיזם "נעמה" של נתיבי איילון, מתחם תעשיות אוויריות מתקדמות שיכלול תשתיות לרחפנים, FLY CAR ומערכות תעופה חכמות. המרכז צפוי לכלול בית ספר לטיסה, מסלולי המראה, שטחי הדרכה לטיסנים וכטב"מים, וחניונים לרחפנים.
