מבזקים מבזקים +
תל אביב 16°c
באר שבע 19°c
חיפה 18°c
ירושלים 16°c
בית שמש 16°c
בני ברק 16°c
אשדוד 16°c
ט"ו כסלו התשפ"ו | 05.12.2025
תל אביב 16°c
באר שבע 19°c
חיפה 18°c
ירושלים 16°c
בית שמש 16°c
בני ברק 16°c
אשדוד 16°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

החברות הישראליות חוששות: הקמת בסיס לוויזאייר בנתב״ג תפגע קשות בענף התעופה המקומי

המהלך להקמת מרכז מקומי לענקית הלואוקוסט, שחזרה לטוס לישראל בסוף השבוע האחרון, יאפשר לה להוריד עלויות ולהוזיל כרטיסי טיסה. חברות התעופה המקומיות חוששות מהכנסת וויזאייר לנתב״ג

החברות הישראליות חוששות: הקמת בסיס לוויזאייר בנתב״ג תפגע קשות בענף התעופה המקומי
מטוס וויזאייר צילום: pixabay

משרד התחבורה קיים אתמול דיון שמטרתו הקמת מרכז תפעולי לחברת הלואוקוסט ההונגרית וויזאייר, מהלך שצפוי להפחית את הוצאות החברה ולאפשר לה להוזיל את מחירי הכרטיסים. מנגד, בחברות התעופה הישראליות מזהירים כי צעד כזה עלול לפגוע פגיעה קשה בענף המקומי.

היוזמה נולדה בביקור שערכה שרת התחבורה מירי רגב בהונגריה, שם פגשה את מנכ”ל וויזאייר, ג’וזף וארדי. בתחילה נראתה התוכנית מנותקת מהמציאות, בעיקר על רקע ביטולי טיסות של חברות זרות לישראל, אך כיום היא מתקדמת, וצפוי שוורדי יגיע לביקור בארץ בחודשים הקרובים.

הבסיס התפעולי המתוכנן של וויזאייר עשוי לכלול האנגר, מתקנים עבור טייסים וצוותי אוויר, ואף נבחנת אפשרות להפעיל טיסות פנימיות – למשל לאילת. כמו כן, נשקלת גיוס עובדים מקומיים, ואם תעלה דרישה לגייס גם טייסים ישראלים הדבר יתבצע דרך גורם חיצוני בשל מגבלות בירוקרטיות.

החברות הישראליות מתקשות לראות במהלך צעד חיובי. לטענתן, הן פועלות תחת רגולציה מחמירה בהרבה מזו של החברות הזרות, והקמת בסיס תפעולי לוויזאייר תגרום להן להפסדים משמעותיים. בעוד שחברות מקומיות ממריאות לרוב מטרמינל 3, שבו מסי הנמל גבוהים יותר, וויזאייר וחברות דומות פועלות מטרמינל 1 הזול יותר יתרון שמאפשר להן גם להציע מחירים נמוכים. בנוסף, החברות הישראליות מחויבות בסטנדרטים ביטחוניים יקרים, בהם מערך ״אופק” לביטחון התעופה.

מעבר לכך, קיימת בעיית רגולציה נוספת טייסים זרים אינם כפופים לחוקי ישראל. כך למשל, חברה ישראלית נדרשת להטיס שלושה טייסים בקו ללונדון עקב מגבלות שעות טיסה, בעוד שחברה זרה רשאית להפעיל את אותו הקו עם שני טייסים בלבד. בנוסף, ישנה דאגה כי סלוטים בשעות שיא יועברו לחברות הזרות על חשבון המקומיות, מה שיאלץ אותן לחלוק את הביקוש הקיים.

בענף הישראלי מבינים את הרצון להכניס לישראל חברת לואוקוסט שתוזיל מחירים, אך מגדירים זאת כמהלך עסקי מסוכן. לטענתם, מדובר במודל שמבוסס על הנחות במס נמל המתגלגלות ללקוח, וממליצים לשקול להציב את הבסיס התפעולי בשדה רמון במקום בנתב”ג, בדומה לחברות לואוקוסט בעולם שטסות משדות משניים.

עם זאת, במשרד התחבורה מציינים שני יתרונות בולטים. הראשון: ירידה צפויה במחירי הטיסות, מהלך שעשוי להוות שינוי משמעותי לנוסעים, במיוחד על רקע ההתייקרות בשנתיים האחרונות. השני: הבטחה שוויזאייר לא תפסיק את טיסותיה במקרה של הסלמה ביטחונית, כפי שעשו היא וחברות זרות נוספות מאז תחילת מלחמת ״חרבות ברזל”.

חרבות ברזל וויז אייר מירי רגב

 צבע אדום

art