מבזקים מבזקים +
תל אביב 29°c
באר שבע 26°c
חיפה 24°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 29°c
אשדוד 29°c
ט"ו כסלו התשפ"ו | 05.12.2025
תל אביב 29°c
באר שבע 26°c
חיפה 24°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 29°c
אשדוד 29°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

בעקבות טיסה שבוטלה: זה סכום הפיצוי שתצטרך החברה הישראלית לשלם לנוסעים

בית משפט השלום בתל אביב דחה את טענות החברה כי הביטול נגרם מנסיבות שאינן בשליטתה, וקבע כי לא נערכה כראוי למזג האוויר בבטומי, השופט ביקר את ״שיקולי העלות״ והצביע על דפוס התנהלות חוזר בתביעות נוספות

בעקבות טיסה שבוטלה: זה סכום הפיצוי שתצטרך החברה הישראלית לשלם לנוסעים
מטוס חברת ישראייר צילום: משה שי פלאש90

חברת ישראייר, שבבעלות רמי לוי, תחויב לשלם פיצוי כולל של כ-200 אלף שקלים ל-32 נוסעים שטיסתם מבטומי בוטלה בשל תנאי מזג האוויר.

החישוב עומד על כ-6,250 שקלים לנוסע. השופט עדי הדר מבית משפט השלום בתל אביב דחה את טענות ישראייר לפטור מתשלום וקבע כי החברה לא פעלה בכל האמצעים האפשריים כדי למנוע את ביטול הטיסה.

האירוע התרחש בחג הפסח 2023, אז 32 נוסעים בהם 25 מבני משפחת גרין ושבעה ממשפחת לאופר היו אמורים לשוב ארצה מנמל התעופה בבטומי. בסמוך לשעת ההמראה הודיעו להם כי הטיסה תצא מקוטאיסי, המרוחקת שלוש שעות נסיעה. הנוסעים הוסעו באוטובוסים, בגשם, ללא ליווי נציג וללא מזון, ורק עם הגעתם התברר כי הטיסה מבוטלת עקב חריגה ממגבלת שעות הפעילות של צוות האוויר.

עו״ד אריה ליבוביץ, המייצג את בני משפחת לאופר, הגיש תביעה לפיצוי סטטוטורי ודוגמה, בטענה לרשלנות תפעולית מצד ישראייר. החברה טענה מנגד כי הביטול נגרם עקב ״נסיבות מיוחדות שלא בשליטתה” כתוצאה ממזג אוויר קיצוני בבטומי, והוסיפה כי פעלה לצמצום הפגיעה באמצעות העברת הנוסעים לקוטאיסי.

בית המשפט לא קיבל את גרסת החברה, והעיר כי חוות הדעת מטעם ישראייר התבססה על נתונים שלא הוכחו, וכי העדות המרכזית של הטייס שקיבל את ההחלטה לא הובאה. עוד תהה השופט מדוע בחרה החברה להסיע את הנוסעים באוטובוסים במקום לנסות להחזירם לבטומי בטיסה.

נקבע כי היה על ישראייר להיערך לאפשרות של עיכוב או ביטול, בין היתר באמצעות תגבור צוות האוויר, במיוחד לנוכח ניסיון נחיתה כושל של מטוס אחר של החברה יום קודם לכן. השופט הגדיר את ההחלטה שלא לתגבר את הצוות כ״שיקול כלכלי גרידא” וניהול סיכונים כלכלי שגוי. עוד נמצא כי לא הוגש מזון כשר לנוסעים שומרי כשרות. בסיכומו של דבר נפסקו לטובת שבעת תובעי משפחת לאופר כ-49,160 שקלים, ולטובת 25 תובעי משפחת גרין – כ-142,090 שקלים.

עו”ד ליבוביץ מסר כי פסק הדין חושף ״שיטת התשה” מצד ישראייר, והוסיף כי בית המשפט ביקר את בחירת החברה לנהל הליך ממושך עם עדים לא רלוונטיים, כאשר העדים מטעם החברה מסרו עדויות שמיעה בלבד.

במקביל, בחודש יולי 2025 ניתנו שורה של פסקי דין בתביעות קטנות נגד ישראייר, חלקם בהיעדר כתב הגנה שהוגש בזמן. בכמה מקרים טענה החברה לעומס בשל ריבוי תביעות נגדה.

השופט הדר ציין כי ״התנהלות זו של ישראייר חוזרת על עצמה חדשות לבקרים”. בחודש יולי לבדו ניתנו מעל עשרה פסקי דין נגדה ללא הגשת כתב הגנה. באחד המקרים, בבית המשפט לתביעות קטנות, ביקשה ישראייר ארבע פעמים להאריך את המועד להגשת כתב הגנה אך לא עשתה זאת גם לאחר שחלפו 166 ימים ממועד קבלת התביעה.

כתוצאה מכך ניתן פסק דין על סמך כתב התביעה בלבד, שחייב את החברה לשלם לתובעים 35 אלף שקלים ועוד 2,800 שקלים הוצאות משפט, בגין עיכוב של מעל שמונה שעות בטיסה שכלל עצירת ביניים של 12 שעות ללא מזון ושתייה.

מישראייר נמסר בתגובה כי ״חוות דעת מומחה קבעה שביטול הטיסה היה צעד בלתי נמנע שנכפה על החברה עקב תנאי מזג אוויר חריגים וקיצוניים, שהיוו סיכון ממשי לבטיחות הנוסעים ונסיבות של ‘כוח עליון’ לפי החוק. בטיחותם ושלומם של נוסעינו גוברים על כל שיקול אחר. בכוונת החברה לערער על פסק הדין ולהציג את טענותיה בפני בית המשפט המוסמך”.

ישראייר בית משפט פיצויים

 צבע אדום

art