וושינגטון: רשות ההגירה והמכס של ארה"ב (ICE) הודיעה על מעצרם של מספר אזרחים אפגנים, שהיגרו לארה"ב על ידי ממשל ביידן במהלך מבצע "ברוכים הבאים לבעלות הברית".
לקראת נורמליזציה? הכירו את המדינה המוסלמית שהסירה אזכורים אנטישמיים
מספרי הלימוד באינדונזיה נמחקו קטעים שקידמו סטריאוטיפים אנטישמיים. בין היתר הוסרו תיאורים של יהודים כחמדנים, רמאים או לא ישרים, בין היתר: סיפור על שימוש בכסף מזויף בידי יהודים; טענה שכסף הוא השיקול הראשון בשידוך בנות יהודיות; וסיפור שבו יהודי ירק על הנביא מוחמד תמורת כסף
אזכורים אנטישמיים ותיאורים שליליים על יהודים הוסרו מספרי הלימוד החדשים באינדונזיה, והיחס לישראל נהיה מתון יותר. לצד זאת, הספרים מעודדים סובלנות דתית, שוויון מגדרי וכבוד הדדי. את הממצאים חושף דוח חדש של מכון IMPACT-se, המעיד על מגמה חינוכית מתרחבת במדינה המוסלמית הגדולה בעולם.
מכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-se, החוקר ומנתח תכני ספרי לימוד בעולם על פי הסטנדרטים של UNESCO, בדק את תכני תוכנית הלימודים הלאומית החדשה באינדונזיה. המחקר ניתח למעלה מ-40 ספרי לימוד מתוכנית הלימודים "מרדקה" והשווה אותם מול ממצאי המחקר הקודם של המכון מלונדון, שבחן את תוכנית הלימודים הקודמת.
המחקר חושף התקדמות ממשית בסובלנות דתית ותרבותית, ובפרט ביחס ליהודים ולישראל. הדוח מתפרסם על רקע פרסומים שלפיהם לפני מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר 2023, ישראל ואינדונזיה היו בשלבים מתקדמים לקראת פתיחת נציגויות מסחריות הדדיות כצעד ראשון לנורמליזציה, איתמר אייכנר מציין ב-Ynet כי אף שההכרזה נדחתה בעקבות המלחמה, הממצאים מעידים על תשתית ערכית מתפתחת בחינוך האינדונזי, התואמת שיח של סובלנות והיכרות הדדית.
מהדו"ח עולה כי מספרי הלימוד באינדונזיה נמחקו קטעים שקידמו סטריאוטיפים אנטישמיים. בין היתר הוסרו תיאורים של יהודים כחמדנים, רמאים או לא ישרים, בין היתר: סיפור על שימוש בכסף מזויף בידי יהודים, טענה שכסף הוא השיקול הראשון בשידוך בנות יהודיות, וסיפור שבו יהודי ירק על הנביא מוחמד תמורת כסף.
בנוסף, מיקוד התוכנית בהיסטוריה מקומית מביא לכך שהסכסוך הישראלי-פלסטיני כמעט ואינו נידון. בהשוואה לתוכנית הלימודים הקודמת הוסרו אזכורים בודדים שתיארו את ישראל כ"מדינה קולוניאלית" וביקרו ניסיונות לשיפור היחסים עמה.
מרכוס שף, מנכ"ל מכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-se, אמר: "מעודד מאוד לראות שספרי הלימוד של אינדונזיה נמצאים במסלול יציב של הכללה גוברת. ראוי לציין כי תיאורים שליליים על יהודים וישראל שנמצאו במהדורות קודמות הוסרו, דבר המעיד על גישה חינוכית ניטרלית ואחראית יותר. אנו מצפים לראות שמגמה זו תימשך ככל שתוכנית הלימודים תתפתח ותעצב את דעותיהם וגישותיהם של 58 מיליון ילדים באינדונזיה".
אריק אגסי, סמנכ"ל מכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-se, הוסיף: "הכוח של ספר לימוד איננו מסתיים בכיתה הוא מעצב את החברה כולה. ילד או ילדה שיושבים היום בכיתה באינדונזיה ולומדים על כבוד הדדי ועל סובלנות, יכולים להיות בעוד עשרים שנה מנהיגי הדור הבא של המדינה הגדולה בעולם המוסלמי. זו הוכחת היתכנות לרפורמה שקטה אך עמוקה כזו שמקדמת סובלנות מבלי לוותר על זהות לאומית. חינוך נכון הוא לא רק כלי לימודי, אלא מנגנון ליצירת עתיד אחר, עתיד שבו שפה של הכלה מחליפה שפה של סטריאוטיפים".
