וושינגטון: רשות ההגירה והמכס של ארה"ב (ICE) הודיעה על מעצרם של מספר אזרחים אפגנים, שהיגרו לארה"ב על ידי ממשל ביידן במהלך מבצע "ברוכים הבאים לבעלות הברית".
עם מחשב ומברג: כך נגנבים רכבים בישראל בקלות בלתי נתפסת
גל גניבות הרכב בישראל מחמיר ורבבות של ישראלים מגלים מדי יום שחנייתם ריקה; המספרים רק הולכים וגדלים לנוכח הקלות הטכנולוגית של הגניבה והביקוש הגובר בשטחים; שיעורי הרכב הגנוב בישראל הם כבר בין הגבוהים בעולם
18,076 ישראלים ירדו לחנייה בשנת 2024 רק כדי לגלות שמכוניתם כבר לא שייכת להם. היא עברה לידיו של גנב, וסביר להניח שכעת היא מפורקת לחלקים או נוסעת בשטחי הרשות הפלסטינית.
בערב יום העצמאות פרסמה הלמ״ס כי בסוף 2024 נסעו בכבישי ישראל 4.2 מיליון רכבים כלומר 0.4% מהם נגנבו. לשם השוואה, בארצות הברית שיעור הגניבות עומד על 0.29%, ובבריטניה על 0.14%. מדובר בירידה לעומת 2023, אז נגנבו 19,094 רכבים, אך הנתון עדיין גבוה ביחס למדינות אחרות.
מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת בחן את הגניבות בשנים האחרונות. לאחר ירידה בין 2017 ל־2020, חלה עלייה ממוצעת של 30% בשנה, כש־2023 נרשמה כשיא כל הזמנים. בתל אביב נגנבו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2024 17 רכבים על כל אלף תושבים; בכפר סבא המספר הגיע ל־30, בקריית אונו 21, ובראשון לציון רק 10.
לפי נתוני התנועה לחופש המידע, המכונית שנגנבה הכי הרבה בשבע השנים האחרונות עד פברואר 2024 הייתה טויוטה קורולה, עם 6,582 גניבות. מאזדה 3 הגיעה למקום השני ויונדאי i25 השלישית. אך בשנה האחרונה ניכרת מגמה חדשה: הגנבים עוברים לרכבים חשמליים, בעיקר סיניים או קוריאניים. רפ״ק אסף וישניה מיחידת אתגר ציין בעבר: ״מדובר בפריצת סייבר שאורכת עד שתי דקות״.
חברות הביטוח פנו לבעלי מכוניות BYD כדי לשדרג את מערכות המיגון, אך הגנבים עברו למכוניות ג’ילי. רכבים חשמליים מועדפים בשל יכולת להפעיל מכשירים חיצוניים, תמחור חלקי החילוף היקר והקלות היחסית בגניבה עד להתקנת אמצעי מיגון מתקדמים.
משטרת ישראל מדווחת על ירידה בגניבות ב־2024, אך חברות האיתור, כמו איתוראן ופוינטר, מציינות עלייה של 11–15% בניסיונות הגניבה. ההבדל נובע משיטות המדידה: המשטרה מתעדת גניבות שבוצעו בפועל, בעוד החברות כוללות גם ניסיונות כושלים.
ב־66% מהמקרים הגניבה מתבצעת באמצעות פריצת מחשב הרכב (OBD), 16% באלימות, 11% בגניבת מפתח ו־6% באמצעות גרירת רכב. רכבי שטח מהווים 49% מהגניבות, משפחתיות 31% ואופנועים 11%. רכבים היברידיים מהווים 20% מהניסיונות ורכבים חשמליים 8%.
לצד עוגמת הנפש, מי שמכוניתו נגנבה נאלץ להתמודד עם רכישה מחדש ועלויות ביטוח גבוהות. בשנת 2023 שילמו חברות הביטוח 10.5 מיליארד שקל עבור רכבים גנובים, עלייה של 25% לעומת 2022.
אכיפת החוק עדיין מוגבלת: גניבת רכב בישראל עלולה להוביל למאסר של עד שבע שנים, אך פריצה למחשב רכב ושיבוש תדרים אינם מוגדרים כיום כעבירה. בין 2017 למאי 2023 נגנבו בישראל כ־85 אלף רכבים, מה שמעיד על הצורך בשדרוג הטכנולוגי והחוקי כדי להתמודד עם התופעה.
