מבזקים מבזקים +
תל אביב 16°c
באר שבע 19°c
חיפה 18°c
ירושלים 16°c
בית שמש 16°c
בני ברק 16°c
אשדוד 16°c
ט"ו כסלו התשפ"ו | 05.12.2025
תל אביב 16°c
באר שבע 19°c
חיפה 18°c
ירושלים 16°c
בית שמש 16°c
בני ברק 16°c
אשדוד 16°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

טריליון דולר על הכף: ההצבעה על עתידו של אילון מאסק

דירקטוריון טסלה יתכנס היום כדי להכריע האם לאשר למנכ״ל אילון מאסק חבילת שכר חדשה שעשויה להגיע לשווי טריליון דולר, או להסתכן בכך שהוא יחליט לעזוב, כפי שאיים בעבר. על פניו, נראה כי הרוב צפויים לתמוך באישור החבילה, אך המתנגדים מנסים למנוע זאת, בעיקר בטענה שהחברה הציגה ביצועים פיננסיים חלשים לאחרונה ועתידה הכלכלי אינו ברור

טריליון דולר על הכף: ההצבעה על עתידו של אילון מאסק
אילון מאסק, טסלה צילום: shutterstock

בעלי המניות של חברת טסלה יתכנסו היום (חמישי) לאסיפה השנתית, בה יידרשו להחליט האם לאשר חבילת תגמול חדשה למנכ”ל אילון מאסק. אם תאושר, חבילת התגמול עלולה להפוך אותו לאדם הראשון בהיסטוריה ששווי ההון שלו חוצה את רף הטריליון דולר - אך גם להציב סיכון משמעותי להמשך דרכו בחברה.

החברה הזהירה בספטמבר האחרון כי מאסק, שכבר נחשב לאדם העשיר ביותר בעולם, ״העלה את האפשרות שהוא עשוי לפנות לעיסוקים אחרים” אם התוכנית לא תאושר, איום שמוסיף לחץ על בעלי המניות.

התוכנית כוללת זכויות לרכישת 423.7 מיליון מניות נוספות של טסלה במהלך העשור הקרוב. שווי המניות עשוי להגיע לטריליון דולר בתנאי שהחברה תגיע לשווי שוק של 8.5 טריליון דולר ותעמוד בסדרה של יעדים תפעוליים או פיננסיים.

כדי להגיע לשווי השוק הזה, מחיר מניית טסלה יצטרך לעלות ב-466% מרמתו הנוכחית כ-70% יותר מהשיא האחרון של חברת אנבידיה, שהגיעה לשווי של 5 טריליון דולר בשבוע שעבר.

״רגע לפני שנדבר על סכומים עצומים כאלה - אם יקבל מאסק טריליון דולר על פני עשור, זה יוצא כ-275 מיליון דולר ליום,” אמר רוס גרבר, מנכ”ל חברת הניהול גרבר קאוואסאקי וביקורת חריפה של מאסק בעבר, בשיחה עם CNN. ״אני פשוט לא מבין איך מישהו חושב שזה הוגן כלפי בעלי המניות.”

למרות שחברת טסלה דיווחה על ירידה במכירות וברווחים בחצי השנה הראשונה, מאסק ומנהלי החברה מציינים שהחברה משנה את המיקוד שלה ממכירת רכבים חשמליים בלבד למכוניות אוטונומיות, כולל צי של ״רובוטקסי״, ורובוטים דמויי אדם.

״מרבית בעלי המניות צפויים לתמוך בתוכנית, כיוון שמאסק הוא הנכס המרכזי של טסלה,״ אמר דן אייבס, אנליסט בחברת ווידבוש סקיוריטיז. ״טסלה זקוקה למאסק כדי להוביל אותה לעתיד הנהיגה האוטונומית ולתחום הרובוטיקה.”

עם זאת, חשוב לזכור כי המוצרים והקונספטים הללו עדיין בפיתוח ולא נמכרים בפועל. גם אם החבילה תאושר, אין ודאות שמאסק יזכה במניות הפוטנציאליות במלואן - עליו קודם לכן להתמודד עם האתגרים הנוכחיים של החברה ולעמוד בהבטחות לעתיד.

מספר קרנות השקעה הודיעו כבר על התנגדותן לחבילת התגמול, בהן קרן העושר של נורבגיה וקרנות פנסיה ציבוריות בקליפורניה וניו יורק. חברות הייעוץ Glass Lewis ו-ISS המליצו גם הן להצביע נגד התוכנית, בטענה כי האופציות שמאסק עשוי לקבל ידללו את אחזקות שאר בעלי המניות. ״היעדים הכלולים בתוכנית התגמול הם לעיתים עמומים ומותנים בשיקול דעת הדירקטוריון,״ נכתב בהמלצת Glass Lewis.

בפגישת המשקיעים האחרונה, מאסק תקף את חברות הייעוץ וכינה אותן ״טרוריסטים תאגידיים״. לדבריו, השפעתן על קרנות השקעה שמחזיקות במניות היא הסיבה לכך שהוא צריך אחזקה משמעותית בחברה. ״צריך שתהיה לי מספיק שליטה בהצבעות כדי להפעיל השפעה, אך לא כזו שמונעת פיטורים במקרה הצורך,״ אמר.

בהצבעה האחרונה על חבילת התגמול שלו, 84% מהמניות הצביעו בעד אישור התוכנית, ורוב האנליסטים מעריכים שגם הפעם היא תאושר חרף ההתנגדויות.

טסלה אילון מאסק מניות

 צבע אדום

art