התינוק בן 8 החודשים שאושפז בשבוע שעבר בטיפול נמרץ ילדים ברמב״ם עקב סיבוכים קשים של שפעת נגמל ממכונת האקמו אליה היה מחובר, אך מצבו עדיין מוגדר קשה .
השיא נשבר: זו הטיסה הישירה הארוכה ביותר בעולם
צ’יינה איסטרן השיקה בשבוע שעבר את הקו שנחשב כעת לארוך בעולם, טיסה של כמעט 29 שעות וכ-20 אלף ק"מ בין שנגחאי לבואנוס איירס, כולל עצירה באוקלנד. הנתיב החדש מצטרף למגמת טיסות-העל שהולכת ומתרחבת, ומציבה אתגרי תפעול מורכבים יותר ויותר
עד לפני שבוע, הדרך משנחאי לבואנוס איירס שתיים מהערים הרחוקות ביותר זו מזו הייתה מסע מתיש עם קונקשנים אין-סופיים וזמני טיסה שגרמו לכל לוח טיסות להיראות כמו נצח. אבל ביום חמישי האחרון, משהו השתנה. מטוס אחד, מסלול אחד ו-29 שעות של טיסה רצופה הפכו את העולם למעט קטן יותר, ואת הדרך לדרום אמריקה למסע ארוך, אבל הרבה יותר ישר וברור.
ביום חמישי, 4 בדצמבר, בשעה 02:00 לפנות בוקר (שעון שנחאי), המריאה טיסת הבכורה של צ׳יינה איסטרן (China Eastern Airlines). המטוס נחת בנמל התעופה אזייזה שבבואנוס איירס בשעה 16:45, כשקיצר את זמן ההגעה בעשר דקות וקבע נקודת ציון חדשה בענף התעופה.
הטיסה משנחאי לארגנטינה עצמה נמשכה כ-25 שעות, אך דווקא הטיסה בכיוון ההפוך היא זו שקובעת את השיא הרשמי: זמן טיסה מתוכנן של כ-29 שעות, בעיקר בגלל רוחות נגדיות עזות. המרחק הכולל במסלול עומד על כ-12,400 מייל (כ־20,000 ק"מ).
הקו החדש דחק בכך את מחזיקת השיא הקודמת סינגפור איירליינס, שמפעילה את הטיסה ניו יורק-סינגפור (SQ24) הנמשכת כ־19 שעות. חגיגות נערכו הן בשנחאי והן בבואנוס איירס לציון המאורע, וגם באוקלנד שבניו זילנד נקודת העצירה באמצע נערך טקס קבלת פנים למטוס.
עם זאת, חובבי תעופה ידגישו דיוק חשוב: אף שמדובר ב"נתיב המסחרי הארוך בעולם" תחת מספר טיסה אחד, זו אינה הטיסה הרציפה הארוכה ביותר. מטוס הבואינג 777-300ER, בעל 316 המושבים, חייב לבצע עצירה טכנית באוקלנד לתדלוק ולהחלפת צוות. הנוסעים אמנם שומרים על אותו מספר טיסה, אבל נהנים מהפסקה קצרה על הקרקע. את השיא לטיסה רציפה ללא עצירה עדיין מחזיקה סינגפור איירליינס, עם 19 שעות האוויר לניו יורק.
הקו החדש שעתיד לפעול פעמיים בשבוע לאורך כל השנה לא נועד רק להישגים מרשימים. בחברה מסבירים כי יש בו צורך אמיתי, במיוחד עבור הקהילה המזרח-אסייתית הגדולה בארגנטינה, אחת האוכלוסיות המתפתחות במדינה.
"הנתיב החדש משלים את החסר בקווים ישירים בין שנחאי ליעדים מרכזיים בדרום אמריקה", נמסר מצ׳יינה איסטרן. בחברה מכנים את הקו "המסדרון הדרומי", קו שמחבר בין קצוות האוקיינוס השקט ומארגן מחדש את תנועת הטיסות בין אסיה, אוקיאניה ודרום אמריקה. עד היום, טיסות מהמסלול הזה עברו דרך אירופה, ארה"ב או המזרח התיכון מסעות שהגיעו בקלות ליותר מ־30 שעות.
ובזמן שהסינים חוגגים את השיא החדש, עם עצירה מתודית באמצע המבט כבר מופנה לשנת 2027. חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס (Qantas) מקדמת את "פרויקט זריחה" (Project Sunrise), שבמסגרתו יוחלו טיסות ישירות מסידני ללונדון ולניו יורק. המטוסים שיופעלו בקו זה יוכלו לשהות באוויר עד 22 שעות ברציפות הודות למכלי דלק מיוחדים, מה שמוצג על ידי החברה כ"הגבול האחרון של טיסות ארוכות טווח". עד אז, התואר למסע האווירי הארוך ביותר שייך לסין ולארגנטינה.
