הסדר טיעון לקטין מפרשת ההצתה בדומא

בית המשפט המחוזי מרכז, האשים את הקטין שהיה מעורב בפרשת דומא בה נרצחו בני משפחת דוואבשה ובפרקליטת רוצים להטיל עליו חמש וחצי שנות מאסר

חדשות בארץ 12.5.2019 | 15:40

פלאש 90

בית משפט המחוזי מרכז בהרכב של הנשיאה לורך, קבע כי הקטין שהיה מעורב בתכנון הפיגוע בדומא בו נרצחו בני משפחת דוואבשה, ביצע עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני, הצתה, השחתת פני מקרקעין ממניע גזעני, חבלה במזיד והיזק בזדון ממניע גזעני (11 עבירות). הנאשם היה קטין בעת ביצוע המעשים ודבר זה לא הוזכר. בפרקליטות מבקשים לגזור עליו 5.5 שנות מאסר.

הנאשם הודה בכתב אישום מתוקן במסגרת הסדר טיעון, שנחתם לאחר מספר ישיבות גישור, ונקבע כי ביצע את העבירות המיוחסות לו בכתב האישום המתוקן. על פי ההסדר, לגבי האישום הראשון, של חברות בארגון טרוריסטי, הצדדים יטענו באופן חופשי ויוכלו להסתמך, בין היתר, על מוצגים שהוגשו וראיות שנשמעו במהלך המשפט עד כה. באישום זה תינתן הכרעת דין של בית המשפט.

על פי האישום הראשון, היו הנאשם ואחרים שזהותם ידועה חברים בארגון טרור אשר שם לו למטרה להביא לתבערה ביטחונית על רקע לאומני ובין דתי. תכניות הפעולה של הארגון כללו פגיעה בערבים חפים מפשע וברכושם ובקודשי דת נוצרים ומוסלמים, וזאת במטרה לעורר מדנים בין חלקי האוכלוסייה באופן שיביא למתיחות על רקע לאומני ויחייב את מדינת ישראל להשקיע תשומות רבות על מנת להחזיר את השקט והסדר. הפעולות האלימות אותן ביצעו הנאשם והאחרים במסגרת ארגון הטרור נועדו להעביר מסר מרתיע ולזרוע אימה ופחד בקרב האוכלוסייה הלא יהודית. הנאשם והאחרים פעלו מתוך מניע אידאולוגי בכוונה להביא לשינוי מדיניות השלטון ולכך שהמדינה תתנהל לפי חוקי התורה. כאמור, באישום זה תינתן בהמשך הכרעת דין של ביהמ"ש.

על פי האישום השני, תכנון הפיגוע בדומא, במועד הרלבנטי התגוררו סעד ורהאם דוואבשה ביחד עם ילדיהם הקטינים, עלי יליד 2014 ואחמד יליד 2010 בבית בכפר דומא בשומרון. באותה עת, החזיק מאמון דוואבשה בבית דו קומתי בדומא בסמוך לביתם של סעד ורהאם. באותה תקופה התגוררו הנאשם ואחר שזהותו ידועה לסירוגין, במאחזים סמוכים לדומא. בסוף יוני 2015 נרצח מלאכי רוזנפלד הי"ד על ידי מחבלים פלסטינים בסמוך לצומת קידה, הסמוכה לדומא.

במהלך יולי 2015 קשרו הנאשם והאחר קשר להצית בית בו מתגוררים ערבים, כנקמה על רצח מלאכי רוזנפלד הי"ד. במסגרת הקשר, נפגשו הנאשם והאחר במאחז ושוחחו אודות האפשרות לבצע את ההצתה כאמור. השניים נדברו להיפגש בהמשך במאחז אחר על מנת לקדם את תכנון ההצתה. בהמשך, אכן נפגשו במאחז באזור, תצפתו לעבר הכפרים דומא ומג'דל בני פדל הסמוך לו ושוחחו על מטרות אפשריות לביצוע ההצתה. בהמשך תצפת הנאשם עם משקפת לעבר הכפרים דומא ומג'דל בני פדל ומצא כי קיימים ביניהם כביש ומטעים.

ימים ספורים לפני 30.7.15, נפגשו, והנאשם עדכן את האחר על תוצאות התצפית, ובכך שאכן ניתן לבצע את ההצתה בשני הכפרים באותו לילה. השניים סיכמו לבצע את ההצתה בכפר דומא, ובמידת האפשר לבצע הצתה נוספת מיד לאחר מכן במג'דל בני פדל. הנאשם והאחר סיכמו כי יבצעו את ההצתה בלילה שבין 30.7.15 ל-31.7.15, לצורך כך, סיכמו להיפגש באותו מועד במערה במאחז באזור. עוד סיכמו שהאחר יביא עמו את האמצעים הנדרשים לביצוע ההצתה. ב-30.7.15 בשעה 23:00 או בסמוך לכך, בילה הנאשם עם צעירים רבים אחרים במאחז באזור. סמוך לחצות, עזב הנאשם את המאחז במטרה לחבור לאחר, בהתאם לסיכום המוקדם ביניהם, ועל מנת לצאת יחד עמו לביצוע ההצתה המתוכננת. מסיבה שאינה ידועה במדויק לא צלח המפגש המתוכנן בין הנאשם לאחר באותו הלילה. באישום זה נקבע כי הנאשם ביצע עבירה של קשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני.

על פי האישום השלישי, ההצתה בעקרבה, הנאשם ואחרים הציתו מחסן תבואה הצמוד לביתו של תושב הכפר עקרבה. הנאשם והאחרים ריססו על קיר לבנים הסמוך למחסן התבואה את הכתובת: "תג מחיר נקמת היהודים", שפכו את הנוזל הדליק מהמיכל שהביאו עימם על ערימות החציר, הציתו אותן ונמלטו מהמקום. באישום זה נקבע כי הנאשם ביצע עבירות של הצתה והשחתת פני מקרקעין ממניע גזעני.

על פי האישום הרביעי, יאסוף, הנאשם ואחרים הציתו מונית בכפר יאסוף וריססו על קיר בית את הכתובת "תג מחיר". בגין אישום זה נקבע כי הנאשם ביצע עבירה של חבלה במזיד והשחתת פני מקרקעין ממניע גזעני.

על פי האישום החמישי, ניקוב צמיגים בבית צפפא, הנאשם ואחרים הגיעו ב- 14.1.15 לבית צפפא, הצטיידו בתרסיס צבע ודוקרנים, וניקבו צמיגים של 11 כלי רכב שחנו ברחוב, כאשר הם מרססים על כל אחד מכלי הרכב את הכתובת "צו תיחום". זאת כאות מחאה על צו שחתם עליו ב-17.12.14 מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון, צו בדבר שטח צבאי סגור למאחז המכונה "גבעת הבלאדים" האוסר על כל אזרח ישראלי להיכנס או לשהות בשטח הסגור. בגין אישום זה, נקבע כי הנאשם ביצע עבירות של היזק בזדון ממניע גזעני ב- 11 מקרים.

על פי ההסדר, הנאשם יופנה לשירות המבחן לתסקיר חובה. כמו כן, המדינה תטען לעונש של 5.5 שנות מאסר בפועל, כאשר ההגנה תטען באופן חופשי לעונש. בפרקליטות אמרו כי השיקולים להגעה להסדר זה היו, בין היתר, הודאה ולקיחת אחריות של הקטין, וכן הערות ביהמ"ש והשופט המגשר על החקירה, במסגרתה קבע ביהמ"ש כי כל ההודאות שנגבו ממנו תוך שימוש באמצעים פיזיים, פסולות.

בפרקליטות מבהירים ואמרים כי בכל הנוגע לאישום בעניין הפיגוע בדומא "מדובר במי שגם על פי כתב האישום המקורי לא היה בזירה ומלכתחילה לא הואשם ברצח, אלא במעורבות בתכנון הפיגוע. ריחוקו מהזירה מקשה על הוכחת קיומה של כוונת הקטילה הנדרשת לצורך הרשעה בקשירת קשר לרצח. בעצם ההודיה, מוותרת ההגנה על האפשרות לערער על ההחלטה במשפט הזוטא. בין היתר, מוותרת ההגנה על האפשרות לערער על הקביעות בנוגע להודאות הקטין בפני המדובבים במסגרת התרגיל אשר התקבל כקביל על ידי בית המשפט במסגרת ההחלטה במשפט הזוטא. במסגרת ההסדר, תבקש המדינה לשכנע את בית המשפט כי הנאשם הקטין חבר בארגון טרור. מעתה יתרכז המשך המשפט בנאשם 1, עמירם בן אוליאל, אשר ההודאות שמסר לגבי ביצוע הפיגוע בדומא התקבלו במשפט הזוטא".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום