איום טילים על בני ברק? בית החולים לא יכנס למרחב מוגן

הערב בשעה 17:00 פיקוד העורף מחלק את ישראל ל-1747 איזורי התרעה שונים, על מנת למנוע ריצה מיותרת למרחבים מוגנים • כל הפרטים

חרבות ברזל 12.6.2019 | 12:01

אילוסטרציה | הדס פרוש, פלאש 90

החל מהערב, במידה ותושמע אזעקה בארץ, היא תושמע אך ורק באיזור המאויים ולא בכל הגזרה. עד לשינוי זה, ישראל הייתה מחולקת ל-255 איזורים (פוליגונים), והחל מהערב בשעה 17:00, ישראל תחולק ל-1747 איזורים. בחלוקה החדשה, איזורי ההתרעה צומצמו משמעותית. בנוסף הפילוח המדויק יאפשר צמצום מקסימלי של הפגיעה במשק ומניעת שחיקה של הכלכלה בשעת חירום.

בחלוקה החדשה, כך נוסע ל'בחדרי חרדים', בתי חולים שהפינוי בהם מורכב יותר ולא מעט קורה שצריך להפסיק ניתוח חירום בשביל פינוי למרחב מוגן, קיבלו איזור התרעה נפרד. כך לדוגמא, בית החולים מעיני הישועה בפאתי בני ברק, לא תופעל בו אזעקה באם איום הטיל אינו מכוון ישירות אליו. יחד עם זאת, בהתייעצות עם משרד הבריאות והביטחון, ישנם מספר בתי חולים שאיזור ההתרעה שלהם אינו נפרד מהעיר או השכונה.

במהלך סבב ההסלמה האחרון לפני כחודש וחצי, רק בעיר באר שבע הופעלה האזעקה כ-60 פעמים, מה שאומר שכל תושבי העיר, מעל 200 אלף, נאלצו לרוץ למרחבים מוגנים. במהלך הריצה, לא אחת אנשים נפגעו כתוצאה מנפילות ובהלה.

על פי החלוקה החדשה, העיר באר שבע תחולק לשכונות. על פי החישוב שערכו בפיקוד העורף, במידה והחלוקה הייתה מיושמת בטרם ההסלמה, בכל שכונה בעיר האזעקה הייתה מופעלת רק כ-20 פעמים, מה שאומר שמהתושבים תיחסך בכשלושים אחוזים, הריצה למרחבים מוגנים. בשל המעבר להתרעה ממוקדת ל-10 ישובים הייתה נחסכת ההתרעה, ולכ-4000 תושבים הייתה נחסכת הכניסה למרחב מוגן.

מדובר בצמצום משמעותי של איזורי ההתרעה, כאשר לעיתים מדובר בשטחי ענק של מאות קילומטרים רבועים. "אם הייתה התראה בכוכב יעקב - תל ציון, למעשה חצי מאיזור בנימין והשומרון היה נכנס למרחב מוגן" אומר ל'בחדרי' גורם בפיקוד העורף. "בחלוקה החדשה, כל האיזורים הם הרבה יותר קטנים". לדוגמא, לכיש 246 יפוצל וייקרא "אשקלון", "באר גנים". גולן 1 יפוצל וייקרא "מג'דל שמס", "מסעדה", "נווה אטי"ב", "נמרוד", "עין קיניא". אילת 311 יפוצל וייקרא "אילת", "איילות". הקריות 70 יפוצל וייקרא "קריית ביאליק", "קריית ים", "קריית מוצקין".

בנוסף לבתי החולים, ישנם מוסדות חיוניים נוספים, כמו גופי ביטחון של צה"ל והמשטרה, משרד הביטחון ועוד, שבחלוקה החדשה קיבלו איזור התרעה נפרד מהאיזורים בהם הם שוכנים, כך שעובדי המקום יוכלו להמשיך בתפקודם גם בשעת חירום, כל עוד אין איום ממוקד למבנה.

מערך ההתרעה החדש כולל פיצול של רשויות המהוות מרכזי עסקים ותרבות בעלות טופוגרפיה מאפשרת לרבות חדרה, חיפה, ראשון לציון, ירושלים, באר שבע, אשדוד, נתניה, הרצליה, רמת גן ותל אביב. רשויות אלו יחולקו עד לארבעה אזורי התרעה שונים על פי חלוקה שנעשתה עם הרשות: צפון, דרום, מערב ומזרח או הגדרות אחרות. לדוגמא, "ירושלים רובע אורנים", "ירושלים צפון ואלונים", ירושלים מזרח, מערב ומרכז", "ירושלים רובע דרום". ובדרום "באר שבע צפון", "באר שבע מזרח", באר שבע דרום", באר שבע מערב". כך גם בצפון "חיפה מפרץ והקריות", "חיפה מערב", "חיפה נווה שאנן ורמות הכרמל", "חיפה כרמל ועיר תחתית".

מדובר בפיתוח עליו שקדו בפיקוד העורף במשך שנתיים שלוש והיום התכנית תצא לפועל. אולם בפקע"ר לא נחים וממשיכים להשקיע בפיתוחים נוספים, ובהם גם "יחידת התרעה ביתית", שתאפשר לכל אזרח לקבל התרעה ממוקדת בתוך ביתו במקרה של נפילת טילים, רעידת אדמה או צונאמי. הפיתוח ארך מספר שנים, וההערכה היא שעד סוף השנה האזרחית יסתיים הליך הביצוע שלה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום