הבעל משחזר: "המעצר פשוט נוראי, הכל מלוכלך ומטונף"

לקראת הדיון הראשון בעניינם שנקבע ליום הכיפורים, משחזר העצור הראשי בשיחה עם 'בחדרי' ממעצר הבית, על מה ולמה נעצרו הוא, אשתו ואחיו | העסקנים שנחלצו לעזרתו, הפנייה לח"כ ליברמן ותנאי המעצר הקשים: "אשתי נזקקה לטיפול רפואי בתא המעצר - פשוט התעלמו"

חדשות בעולם 6.10.2019 | 07:51

מעצר הזוג החרדי במולדובה אילוסטרציה צילום: unsplash

 

מעצר בני הזוג החרדי במולדובה שנחשף ב'בחדרי': במשך למעלה מיממה, שהו שלושה ישראלים בתנאי מעצר קשים במולדובה, עקב כך שאחד מהם שימש כמתורגמן עבור ישראלי שעישן לפני העלייה במטוס, דבר שאסור על פי הנהלים. בסיוע יהודים טובים מישראל וממולדובה, השלושה שוחררו וצפויים להתייצב לדיון ראשון בעניינם ביום הכיפורים.

העצור הראשי מגולל בשיחה עם 'בחדרי חרדים' את השתלשלות העניינים מהרגע הראשון עד לשחרורם למעצר בית על ידי אנשי הקהילה, תוך הפקדת סכום ערבות גבוה, עד שהרשויות במדינה יחליטו מה גזר הדין של השלושה. בין הפוליטיקאים אליהם פנו לעזרה - יו"ר 'ישראל ביתנו' ח"כ אביגדור ליברמן, שנולד והתגורר במולדובה עד לגיל 20.

מדובר ביהודים שעשו את חג ראש השנה באומן ונסעו כ-270 ק"מ למולדובה, אל נמל התעופה בצ'יסינאו בעיר הבירה קישינב. "תוך כדי העלייה למטוס, הבחנתי במאבטח שניגש לצעיר ישראלי שעישן במדרגות לפני העלייה למטוס, והוא אינו מבין את המאבטח" משחזר דוד (שם בדוי) בשיחה עם 'בחדרי חרדים', את מה שהפך לדרמה גדולה בהמשך. "ניגשתי אליהם ושימשתי כמתורגמן בין הצעיר הישראלי למאבטח, כאשר תוך כדי דין ודברים חמק הצעיר למטוס ונעלם, תוך שהוא משנה את מראהו".

הצעיר, חבש לראשו קסקט, את פאותיו המתבדרות קיפל ושם מתחת לכיפה, כך שהמאבטח לא הצליח לזהותו. "כעבור דקות ספורות הגיע המאבטח בליווי נוספים כדי לאתר את החשוד - ומשנכשל פנה אלי, אמר לי שהוא יודע שזה מישהו אחר, אך מאחר ואני יודע את זהות החשוד, כל עוד לא אספר לו - הוא מעכב אותי לחקירה. אשתי נבהלה, ניסתה למנוע זאת מהם וגם היא נעצרה. בנוסף, אחי עוכב מאחר ולדברי המאבטח, גם הוא יודע על זהותו של החשוד".

משדה התעופה הסיעו את שלושת העצורים, דוד, אשתו ואחיו, לתחנת המשטרה בקישינב. "בדרך צלצלתי לעסקן הרב שמעון שישא מהעדה החרדית, הערתי אותו מהשינה וביקשתי ממנו שיפעל לשחרר אותנו, לאור הניסיון הרב שיש לו בנושא. בנוסף חייגתי גם לשליח חב"ד הרב מנדי אקסלרוד שהיה לי את מספר הטלפון שלו". מתחנת המשטרה העבירו את השלושה לתאי מעצר.

איך נראה תא מעצר? ודוד מספר ל'בחדרי חרדים' כי "מדובר בחדר באורך שני מטר וברוחב מטר, כאשר בצידו בור קטן להטלת שופכין. אני בתא אחד, אשתי בתא שני ואחי בתא שלישי, כל אחד שהה לבד בתא מעצר שדומה לצינוק. החדר מדיף ריח רע ורחוק מלהיקרא חדר נורמלי". אולם כבר בהגעתם לתחנת המשטרה, המתין להם דוד, עוזר של הרב זלצמן רב העיר, שסייע ככל שהתאפשר.

אילוסטרציה. (צילום: unsplash)

בליל שבת הגיע משלוח של מזון ששלח הרב זלצמן רבה של קישינב. "כל אחד מאיתנו קיבל חלה עם סלט וכן מנת עוף, זה הדבר היחיד שיכלנו לאכול. עוד קיבלנו בקבוק קטן של מים ששימש אותנו". אין שם ברז מים? שאלנו, ודוד השיב כי "המים שיצאו מהברז היו מלוכלכים, לא יודע אם זה ראוי לשתייה".

מה עם תפילות שבת? "על מניין בכל השבת לא חשבתי בכלל, אך בעצת עוזרו של רב העיר כיסיתי בגופיה את השירותים וכך התפללתי. לא חשבתי שאי פעם אתפלל באופן הזה, כשאשתי כלואה אף היא כמוני, בחדר קטן ובתחושת אי וודאות במדינה זרה".

החוק המולדבי מאפשר להחזיק את העצורים במעצר 30 יום ללא משפט. לכן, הרב שישא פנה לסיוע ועזרה של עו"ד נתן רוזנבלט, החיד"א וויס מאנטוורפן, רבה הראשי של קישנב הרב זלצמן, וכן שליח חב"ד הרב מנדי אקסלרוד שסייע לעצורים מאז הגעתם לתחנת המשטרה עד לתא המעצר.

"תא המעצר הוא פשוט נוראי, הכל מלוכלך ומטונף, ללא כלי מיטה, מזרן דק מאוד, קור אימים שרר שם וכתוצאה מכך הצטננתי" ממשיך דוד לתאר ל'בחדרי חרדים'. "אשתי נזקקה לטיפול רפואי בתא המעצר, סבלה מחולשה ולחץ - אך בקשתה לא נענתה, פשוט התעלמו מבקשתה".

במקביל, העסקנים הפעילו לחץ על גורמי בממשל, בין היתר באמצעות שר הפנים אריה דרעי שנרתם מיידית. "נעשתה גם פנייה ללשכת איווט ליברמן שהוא יחיד העיר, אבל אבל לא יודע אם אכן הוא נרתם", אומר דוד ל'בחדרי חרדים'. התוצאה, לא איחרה לבוא: "בצהרי שבת בסמוך לשעה 11:00 הגיעה עורכת דין מקומית עם מתורגמנית, שנשכרו על ידי הקהילה יהודית, בליווי הרב זלצמן ושליח חב"ד".

"בהיתר רב, חתמנו אני, אשתי ואחי, על מסמכי שחרור, הקהילה הפקידה סכום כסף גדול על מנת לשחרר אותנו. ביציאה מבית המעצר המתין לנו שליח חב"ד הרב מנדי, והרב דוד איש של רב העיר וכן המזכירה של בית הכנסת, לקחו אותו לבית הכנסת של הרב זלצמן, שם קיבלנו שירות VIP".

ומה עכשיו? "הדרכונים שלנו עדיין נמצאים בידי הרשויות ואנו ממתינים לדיון בעניינינו שאמור להתקיים בעיצומו של יום כיפור. אני יודע שפועלים לשנות את מועד הדיון, כך שנוכל להגיע ולהשתתף. בגדול, כך הבנתי, גזר הדין אמור להיות קנס כספי", הוא מסכם עם 'בחדרי חרדים'.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום